Home » Transport » Sådan undgår du at elbilen giver op i vinterkulden
Sådan undgår du at elbilen giver op i vinterkulden

Sådan undgår du at elbilen giver op i vinterkulden

Share

Vinterkulden kan tappe et batteri for 50 procent af ydeevnen, og i koldt vejr skal din elmotor arbejde meget hårdere. Det kan føre til dyre nedbrud. Her får du råd til problemfri vinterkørsel i elbilen

Vinteren er hård for alle batterier. Ikke mindst dem der sidder i elbiler. Faktisk kan op til halvtreds procent af ydeevnen gå tabt, udelukkende på grund af kulden.

Motoren bliver også ekstra presset i det kolde vejr og det giver risiko for batterisvigt. En undersøgelse fra Ctek viser, at 32 procent af de danske elbiler risikerer batterisvigt, hvis der ikke bliver gjort noget for at passe på batteriet.

4 gode råd

Undgå korte ture: For at mindske risikoen, kan man prøve at undgå de korte ture. Det kræver 150–350 A batteristrøm bare at starte bilen, og har bilen en ‘stop/start’-funktion dræner det endnu mere. Virker ‘stop/start’ pludselig ikke, kan det skyldes, at dit batteri ikke er tilstrækkelig opladet. Din bil vil gradvist deaktivere ‘ikke-essentielle’ funktioner for at fokusere den resterende strømkapacitet på at holde motoren kørende.

Se også:  Denne elbil klarer over 1000 kilometer på en opladning

Vær forberedt: Vent ikke til det er for sent. Få dit bilbatteri i form, før temperaturerne begynder at falde, da det er meget sværere at starte din bil i frostgrader. Det kan tage så meget som 2,5 gange mere kraft at starte en kold motor, så mens man overvejer at få de uldne underbukser ud af skabet, så tjek også bilbatteriet og giv det noget opmærksomhed før vinteren kommer. På den måde vil der ikke være nogen overraskelser på vejen.

Bevar et fornuftigt batteriniveau: Der er en meget fin linje mellem et fuldt opladet batteri og et dødt batteri, og selv et lille fald i ladningen kan kompromittere batteriets sundhed. Et bilbatteri er fuldt opladet ved 12,72V. Under 12,4V kan sulfatkrystaller opbygges, hvilket nedbryder batteriet og reducerer batterikapaciteten. Og under 10,4V starter batteriet måske slet ikke bilen.

Se også:  Q8 starter stort netværk af lynladere til elbiler

En booster til bilen: Skulle ulykken ramme, er der råd for det. Der findes powerbanks, skabt specielt til at hjælpe elbilen i gang. Vi har tidligere testet CS Free, en 4- i-1-bærbar batterioplader og adaptiv booster, som du kan tage med i bilen. Læs vores test her:

CTEK CS Free + Solar Panel Charger [TEST]: Hold liv i bil og gadgets


TAGS
CTEK
elbil
elektriske transportmidler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S