Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan tager du erhvervskort til din drone

At tage certifikat til erhvervsmæssig flyvning med droner er blevet populært. I dag har 3000 danskere således bestået Trafikstyrelsens eksamenskrav. Alt om DATA har også været på dronekursus – og har bestået. I denne artikel gennemgår vi både udviklingen inden for erhvervsmæssig brug af droner og ikke mindst de krav, du skal overholde for at flyve lovligt.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Jeg har netop tilbragt en weekend på Stauning Flyveplads i selskab med en flok frivillige brandmænd og deltidsbrandmænd fra Brand & Redning Midtvest. Det blev en lang og krævende weekend med undervisning i blandt andet operationsprocedurer, flyvesikkerhed, meteorologi, kortlære samt ikke mindst de bekendtgørelser, der gælder for flyvning i henholdsvis i og uden for bymæssig bebyggelse. Men nu kan jeg så kalde mig for certificeret dronepilot.
Kurset som dronepilot afsluttes nemlig med en eksamen udarbejdet i samarbejde mellem Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen og landets godkendte droneuddannelsessteder. Her skal der svares rigtigt på mindst 24 ud af 30 multiple choice spørgsmål – og jeg kan godt hilse og sige, at selv om det for en, der forlod uddannelsessystemet for en menneskealder siden, kan være hårdt at sidde på skolebænken to dage i træk fra 9 til 16, er der ikke tid til at tage bare en lille blund.

Krav til registrering

Uanset om du flyver med dronetegn eller dronecertifikat skal din drone være registreret hos Trafikstyrelsen, medmindre flyvning foregår fra en godkendt modelflyveplads. Ejeren tildeles et registreringsnummer, der skal sidde på dronen.

Registrering af droner, der bruges i bymæssig bebyggelse, altså erhvervsmæssigt, kan kun ske, hvis ejeren er registreret i CVR-registret. Dronen skal desuden være mærket med ejerens navn og telefonnummer, ligesom der skal være tegnet en forsikring, som typisk kun dækker, hvis piloten har gyldigt dronetegn eller dronecertifikat.

3000 dronebeviser

For langt de fleste kursister er der i sagens natur tale om et helt nyt stofområde, så der skal udvises koncentration for at kunne svare på spørgsmålene. Ikke desto mindre viser aktuelle tal fra Trafikstyrelsen, at der nu er udstedt ca. 3000 dronebeviser, der både giver indehaverne ret til at flyve i bymæssig bebyggelse og at flyve erhvervsmæssigt. Det kan næppe komme som nogen overraskelse, at droneindustrien er i eksplosiv vækst, men for blot tre år siden, var der faktisk ikke mere end et par håndfulde danskere med dronecertifikat.

Udviklingen er altså gået rigtig stærkt, og de øvrige deltagere på kurset fra Brand & Redning Midtvest understreger med al tydelighed, at man også inden for det offentlige har taget teknologien til sig – ikke blot blandt brand- og redningstjenester, men ligeledes i politiet, hvor dronerne spiller en stadig større rolle i efterforskningsmæssig henseende. Af andre områder i vækst kan nævnes forskellige typer af inspektionsopgaver i forbindelse med bygningsvedligehold etc., men også i landbruget bruger man i dag droner til at registrere, hvor det er nødvendigt – og måske endnu mere vigtigt – hvor det ikke er nødvendigt at sprøjte afgrøderne.

De forskellige kategorier

Siden WeFly blev godkendt af Trafik & Byggestyrelsen i september 2016, har man uddannet mere end 350 dronepiloter i kategorierne 1A (droner op til 1,5 kg), 1B (droner op til 7 kg. og 2 (droner op til 25 kg). Desuden tilbyder man forskellige specialuddannelser – f.eks. til brug ved inspektion af offshore installationer – lige som man arbejder på at blive godkendt til uddannelse af piloter, der skal flyve med fastvingede droner.

1A certifikatet afvikles som rent teorikursus. Ønsker man f.eks. certifikat til kategori 1B, skal der aflægges en flyveprøve. Det kan ske op til 3 måneder efter bestået teori uden, at man skal gennem kurset én gang til. WeFly beskæftiger i dag 4 ansatte, hvoraf den ene er tidligere pilot i SAS og udelukkende beskæftiger sig med undervisning.

Derudover har WeFly en række erhvervskunder for hvem man udfører såvel inspektions- og dokumentationsopgaver som egentlige film- og billedopgaver. Undervisning tilbydes flere steder i landet, blandt tæt på domicilet i Værløse, hvor man vil arbejde på at skabe et dronecenter på den nedlagte flyvestation, i Esbjerg, Aalborg samt i Kolding.

Bagstræberiske regler

Mit kursus blev afholdt af WeFly, der er et af de 6 uddannelsessteder, som er godkendt af Trafikstyrelsen. Underviser er Kasper Due Bække, der grundlagde firmaet for 4 år siden og har beskæftiget sig med droner gennem en årrække. Han fortæller blandt andet, at da droneindustrien er relativt ny, er der inden for de senere år sket en justering af regelsættet for flyvning med droner men, at det naturligvis slet ikke er færdigdefineret.
”På nogle områder er det lidt lige som, da vi fik automobilet.

Instruktør Kasper Due Bække fra WeFly manøvrerer rundt med den store DJI Matrice 600 drone, mens Lauritz Arne Frandsen fra Brand & Redning Midtvest kigger på.

I starten krævede man blandt andet, at der skulle gå en mand med et flag foran bilen for at advare de andre, der færdedes på vejen”, siger Kasper Due Bække og understreger dermed behovet for løbende tilpasning af lovgivningen. Som det er i dag, skal man f.eks. advisere politiet 24 timer før en flyvning i bymæssig bebyggelse – en regel, der kan være svær at overholde for eksempelvis Brand & Redning Midtvest, hvis de kaldes ud til et skadested med henblik på droneovervågning.

Det skal du kunne til eksamen

For at kunne kalde dig for dronepilot skal du til eksamen kunne dokumentere viden inden for disse områder: Operationsprocedurer

Flyvesikkerhed

  • Regler for flyvning
  • Dronekategori og forberedelse
  • Gennemførelse af flyvning samt postflyvning
  • Grundlæggende meteorologi
  • Grundlæggende kortlære
  • Grundlæggende luftfartøjslære
  • Dronekomponenter
  • Kommunikation
  • Privatlivets fred
  • Love og Regler m.v.
  • Luftrummet
  • Luftmandskab og Sikkerhed
  • Human Factors

Eksamen består af 30 spørgsmål, hvoraf mindst 24 skal besvares korrekt. Fejler du i første forsøg, får du muligheden for at svare på 30 nye spørgsmål umiddelbart efter. Fejler du også i andet forsøg, skal der nok læses op på stoffet, og så får du et tredje forsøg på et senere tidspunkt. Glipper det ligeledes, er du nødt til at tage teorikurset igen. Et dronecertifikat koster typisk lige under eller lige over 10.000 kr. alt efter kategori.

Pas på hvad du filmer

Desuden dækker nogle af reglerne et gråzoneområde, hvor der er mulighed for fortolkning, mens andre er ganske restriktive. Hvis f.eks. en ejendomsmægler skal lave en salgsvideo fra luften i forbindelse med et hussalg, skal han principielt have tilladelse fra de husejere, der ligger ved siden af den ejendom, der skal sælges, hvis han overflyver deres matrikel. Det samme gør sig gældende, hvis han ikke overflyver matriklen, men blot tager billeder, hvor man kan kigge ned i naboens have.

Det er naturligvis fair nok, at man respekterer privatlivets fred og ikke flyver i lav højde, mens man filmer ind gennem folks vinduer, men når der laves optagelser, der i princippet ikke adskiller sig fra dem, man kan se på Google Maps, kan man synes, at restriktionerne måske nok kunne trænge til en revision. Men her gælder loven om privatlivets fred, nemlig straffelovens paragraf 264, der kan give fængsel på op til 6 måneder. Under skærpede omstændigheder – for eksem-pel ved industrispionage – er straframmen endda op til 6 år.

Samspil mellem fly og droner

Men over de kommende år vil meget givet ændre sig, for droneindustrien er stadig i sin spæde begyndelse. Ifølge Kasper Due Bække er der således initiativer på europæisk plan, der skal bane vejen for højere grad af sameksistens mellem flytrafik og dronetrafik. Ganske som autonome, altså selvkørende biler, er på vej, vil autonome droneoperationer også på et tidspunkt blive hverdag. Ligeledes vil antallet af droneoperationer vokse markant, og det vil stille krav om, at droner og fly kan ”se” hinanden.

Derfor vil vi også opleve, at droner skal monteres med transponder således at flytrafikken og ikke mindst flykontrollen i lufthavene kan se dem, og tilsvarende vil det også blive muligt for både den enkelte dronepilot og de droneoperationscentre, der ligeledes vil dukke op, at se flytrafikken, så man kan operere uden at genere hinanden. En rutemaskine flytter man ikke sådan lige rundt på, men ny teknologi vil den anden vej rundt altså gøre det muligt for autonome droner at flyve på egen hånd og så at sige skabe sit eget luftrum ”on the fly”.

drone Selv om certifikat til kategori 1A ikke kræver flyveprøve, var der naturligvis tid på kurset til lidt leg også. Her kommer Simon Kaspersen, Rasmus Glerup og Rasmus Keller fra Brand & Redning Midtvest med gode råd til kollega Trine Borch.