Home » Sociale medier » Sådan spotter du fup-konkurrencer på Facebook
Sådan spotter du fup-konkurrencer på Facebook

Sådan spotter du fup-konkurrencer på Facebook

Share

Der florerer utallige falske konkurrencer på Facebook, hvor tusindvis af danskere hopper i med begge ben gang på gang. IT-sikkerhedsekspert kommer derfor med 10 tips til at spotte fup-konkurrencer på det populære sociale medie

Matas, IKEA, Fona, BMW og mange flere har stået model til it-svindlere, der har oprettet falske Facebook-konkurrencer i virksomhedernes navne. IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen fra it-firmaet AnyTech365 mener langt fra, at det er et overstået kapitel med falske konkurrencer på Facebook så længe så mange danskere fortsætter med at like, dele og kommentere de falske opslag.

Janus R. Nielsen og AnyTech365 vil hjælpe med at komme problemet til livs, og opstiller derfor 10 tips til at spotte fup-konkurrencerne på Facebook:

1) Tjek om Facebook-siden har et blåt flueben ved siden af virksomhedens navn. Hvis det er tilfældet, betyder det, at siden er blevet godkendt af Facebook og at den dermed er autentisk. Det skal dog nævnes, at det ikke er alle sider uden flueben, der er falske.

2) Tjek info om virksomheden på den pågældende Facebook-side under fanen ”Om”. De falske sider er oprettet hurtigt og har ofte ikke informationer som adresse, telefonnummer, åbningstider osv.

Se også:  Se hvad onlinetjenesterne ved om dig

3) Støder du på en konkurrence på Facebook, hvor der kun er et enkelt eller få opslag på siden, er det ofte et tegn på at siden er falsk.

4) Tjek om der er aktivitet på siden. Falske Facebook-sider der oprettes hurtigt har ofte ingen synlige beskeder på væggen. Tjek ”Opslag fra besøgende” og se om der er beskeder, der bliver besvaret af virksomheden.

5) Kig altid efter om der findes flere sider på Facebook fra samme virksomhed. Deltager du fx i en Matas-konkurrence, hvor siden har 200 likes, så sørg altid for at tjek om der er flere Matas-sider. Matas’ originale Facebook-side har over 200.000 likes, så hvorfor skulle Matas oprette en ny side for at lave en konkurrence? Det skal dog nævnes, at der kan være lokale butikker, der opretter egne Facebook-sider.

6) Mange brugere er gode til at informere andre om den falske konkurrence i konkurrencens kommentarfelt. Så tag et kig på kommentarerne før du deltager.

7) Tjek om virksomheden bag konkurrencen overhovedet har en hjemmeside. Der oprettes ikke kun falske konkurrencer i store navne som Matas, Ikea og BMW. Svindlerne ser også en mulighed i at oprette konkurrencer i små eller ikke eksisterende virksomheders navne, og hvis ikke virksomheden har en hjemmeside, kan du næsten være sikker på, at konkurrencen er falsk.

Se også:  Ny strategi mod skadeligt indhold og falske nyheder på Facebook

8) Vær ekstra opmærksom på ikke at klikke på links i konkurrencer på Facebook. Disse links kan føre dig til sider, hvor hjemmesidens domænenavn henviser til noget andet, end det virksomheden eller konkurrencen handler om. Hvis det sker, er der stor sandsynlighed for, at både konkurrencen og linket er fup og svindel.

9) Bliver du bedt om at indtaste dine personlige oplysninger, så tænk efter en ekstra gang. For at deltage i en Facebook-konkurrence, der ikke er falsk, er det sjældent, at du bliver bedt om at udlevere personlige oplysninger, så hold dig fra at skrive din emailadresse, telefonnummer og andre personlige informationer.

10) Du bør være skeptisk, hvis præmiens værdi er højere end 10.000 kr. og hvis ikke den er udloddet af en stor, velkendt virksomhed. Brug din sunde fornuft. Hvis præmien virker for god til at være sand, er den det også.


TAGS
Facebook
fup
internetsvindel

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S