Lad os nu dykke ned i denne hemmelige teknologi, altså den variable modstandsaftrækker [Billede A]. Aftrækkeren virker normalt uden nogen aktiv mekanik, idet den får kontakt med en knap på det blå båndkabel. Men spiludviklere kan vælge at programmere controlleren til nøjagtigt at justere, hvor svært det skal være at bruge aftrækkeren. Den sølvfarvede motor får den hvide snekke til at dreje og føre den sorte løftearm op og giver dermed modstand til aftrækkerens bevægelse, hvilket tilføjer endnu et element af feedback til controlleren.
Nu har vi klaret alle de nemme opgaver, og så mangler vi de dele, som er loddet fast. Vi begynder med de to aktuatorer fra Foster, der driver det haptiske system. Dernæst: de to joysticks. De ser ud, som de er identiske med DualShock 4’s Alps-sticks. I sammenligning med dem er en Joy-Con-joystick-udskiftning en smal sag. PlayStation joysticks er mindre tilbøjelige til at slingre end de berygtede Joy-Cons, men det er ærgerligt, at de er loddet på. Endelig er der USB-C porten: Det er endnu en udsat sliddel, som man med fordel kunne gøre nemmere at udskifte.
DualSense-controlleren viste sig at høre til PS5’s største opgraderinger. Som en sidste godbid bringer vi her et røntgenbillede af hele den DualSense, vi netop har skilt ad [Billede B] takket være – igen – vores venner hos Creative Electron. Vi står også i gæld til iFixit-bidragsyderen Chunglin Chin, som klarede detektivarbejdet med at identificere chipsene under bundkorttrinnene. Godt klaret!