Home » Styresystem » Sådan redder du en Windows-computer, der nægter at starte
Sådan redder du en Windows-computer, der nægter at starte

Sådan redder du en Windows-computer, der nægter at starte

Share
USB-problemer

Man kan ofte spore søvnrelaterede sager til en usikker USB-enhed, og det fører os til mere generiske USB-problemer, som kan forårsage irritation. Det kan være maskinens USB-chipsætdrivere, der varierer i forhold til bundkortet. Højreklik på Start, og vælg Enhedshåndtering.

Fold derefter “USB-controllere” ud. Dobbeltklik på dem efter tur, og skift til fanen Driver for at identificere controlleren og ens aktuelle driverversion.

Windows vil som standard installere sit eget sæt af drivere til disse controllere, når det er muligt – i de fleste tilfælde vil det være godt nok, men hvis det ikke er det, skal man gå til pc- eller bundkortproducentens website og se, om der findes dedikerede USB- eller chipsætdrivere, man kan downloade og installere.

Hvis du kommer ud for fejlkoder til USB-enheder eller porte i Enhedshåndtering, downloader du USB Repair (www.rizonesoft.com/downloads), som måske kan levere en hurtig løsning på dit problem.

Hvis du døjer med at finde ud af, hvilke enheder der er forbundet med hvilke USB-porte, kan du bruge det gratis HWiNFO (www.hwinfo.com). Fra hovedvinduet folder du Ports > USB ud, så du kan se alle hubs. Fold dem alle yderligere ud, således at du kan afgøre, hvilken enhed der er sluttet til hvilken controller.

Hvis nogle enheder synes at være i konflikt med hinanden, kan du prøve at flytte dem til separate controllere. Et beslægtet problem kan ramme enheder, som man har sluttet til de frontvendte USB-porte.

Disse porte er mindre stabile end dem bagpå, navnlig ved trådløse enheder og enheder, der trækker strøm fra USB-porten. Tilslut altid mere permanente forbindelser til bagportene, og brug i stedet de frontvendte porte til USB-flashdrev og andre enheder, der er nemme er fjerne.

Fejlfinding ved Windows Update

Hvis Windows Update ikke vil virke korrekt – hvis den for eksempel kommer med fejlbeskeder, når man prøver at installere en opdatering eller scanne efter opdateringer, eller hvis man ikke kan installere en specifik opdatering, skal du køre Windows Updates fejlfinding og se, hvad den finder: Skriv “windows update” i søgefeltet, og kør det anbefalede fejlfindingsværktøj.

Hvis der bliver fundet og udbedret nogen fejl, klikker du “Vis fejlfindingsoversigt” for at få mere at vide om udbedringen. Klik så Luk, genstart, og prøv igen.

Hvis din pc bliver ved med at vågne, kan du analysere, hvad det er, der vækker den.

Hvis den pågældende udbedring omfatter installation af ventende opdateringer, og det er disse opdateringer, der ikke kan installeres, og som derfor udløser problemet, klikker du “Spring denne rettelse over” for at søge videre efter potentielle fejl.

Se også:  Så er det slut med opdateringen af tre Windows-styresystemer

Hvis problemet fortsætter, kan du være nødt til at foretage mere drastiske skridt. Se i boksen til venstre, hvordan du bruger det gratis Windows Repair-værktøj til at udbedre dette og andre Windows-relaterede problemer.

Hvis du har problemer med at opdatere til en nyere version af Windows (eller den seneste funktionsopdatering), bruger du Update Assistant (www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10) til at håndtere processen for dig. Vær tålmodig, for denne proces kan tage adskillige timer og kræve talrige genstarter.

Fejlfinding under de enkelte opdateringer

Ofte skyldes problemet ikke selve Windows Update, men en specifik opdatering, der nægter at blive installeret.

Man får måske en avanceret advarsel, for eksempel en meddelelse under genstart, om at Windows ruller en mislykket opdatering tilbage, eller at din pc prøver at installere opdateringer efter hver genstart. Hvis problemet fortsætter, skal man gør noget helt andet.

Tjek opdateringernes status via Windows Update. Klik på “Vis opdateringsoversigt”. Her kan du se en liste over tidligere installerede opdateringer, herunder om de var vellykkede. Hvis flere opdateringer svigter, er en af dem formentlig synderen.

HWiNFO kan hjælpe med at identificere potentielle konflikter mellem USB-enheder.

Begynd med at prøve at downloade og installere den besværlige opdatering manuelt. Gå til www.catalog.update.microsoft.com, og led efter opdateringsnummeret (inklusive KB).

Man får en liste, der bygger på Windows-version plus systemarkitektur – x64 er til 64-bit-versioner af Windows, x86 er til 32-bit. Download filen til din harddisk, hvorefter du dobbeltklikker på den og følger anvisningerne om installationen.

Hvis det ikke virker, er du nødt til at grave dybere ned. Noter omhyggeligt fejlkoden og det opdaterede KB-nummer. Søg på nettet efter koden, prøv den med “Windows Update”, din version af Windows, KB-nummeret eller blot, som den står, og se, hvad du finder. Ignorer reklamer, og fokuser på reelle websites, herunder pålidelige kilder såsom https://answers.microsoft.com. Fokuser på nyere resultater, især hvis de svarer til dit specifikke KB-nummer.

Se også:  4 fantastiske gratis-programmer

Med lidt held kommer du ud for en løsning, som allerede er fundet af andre. Ofte er der ingen synlig grund til, at visse opdateringer svigter.

Men lad være med at gå i panik, hvis alle de fejlfindingsteknikker, vi har beskrevet her, inklusive Windows’ reparationsværktøj, ikke formår at levere en løsning. Du kan altid skrive til vores brevkasse – Natasja Broström vil forsøge at hjælpe dig med at finde en løsning.

Stifinder-problemer

Problemer med Stifinder, især når Stifinder ikke reagerer eller er evigheder om at åbne visse mapper (eller alle mapper), kan have en lang række grunde.

Begynd med at fokusere på dine harddiskes helbred med et værktøj som HDDScan (https://hddscan.com/), og giv dem en omgang. Arranger disktjek fra en administrativ kommandoprompt:
chkdsk c: /f/r

Når du tjekker dit systemdrev, bliver du bedt om at arrangere tjekket efter den næste genstart. Gør det, genstart, og hvis du er heldig, bliver der fundet og udbedret fejl, således at Stifinder fungerer ordentligt igen.

Man skal formulere sine søgetermer omhyggeligt for at finde relevante løsninger online.

Hvis Stifinder “resetter” sig selv eller ikke svarer, når du højreklikker på noget, kan det tyde på, at problemet skyldes en tredjeparts-app, som har viklet sig selv ind i Stifinder, for eksempel ved at føje punkter til den kontekstmenu, som kommer frem, når man højreklikker på en specifik filtype eller mappe.

Hvis du ikke nemt kan identificere den pågældende app, kan du lede efter et værktøj, som midlertidigt kan frakoble alle tredjeparts-Stifinder-plugins. Et eksempel er ShellExView (www.nirsoft.net/utils/shexview.html), som vi med held har afprøvet på Windows 11. Vælg linket “Download ShellExView for x64”, hvorefter du udpakker og kører programmet.

Vælg Options > Hide all Microsoft Extensions, hvis du vil skjule alle andre end de plugins, der er tilføjet af tredjepart. Gennemgå listen, og led efter skyldige. Hvis alt andet svigter, vælger du alt på listen, trykker F7 og frakobler dem alle.

Hvis problemet nu forsvinder, ved du, at det er et af disse eksempler, der er problemet. Slå dem til en efter en eller i grupper, indtil problemet igen opstår. Nu kan du lade synderen være slået fra, du kan undersøge, om der er en opdatering, eller du kan fjerne appen helt.

TAGS
Tips og tricks
Windows
Windows fejlmeddelelser

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S