Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan programmerer du til Windows 8

Er du bidt af programmering? Så læs her, hvor vi fortæller dig, hvordan du udvikler apps til Microsofts nye operativsystem Windows 8.

Af Tom Madsen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Microsofts endnu ret nye operativsystem Windows 8 åbner en helt ny bane for programmering af apps. Hvis du er en af de mange Alt om DATA-læsere, der kan lide at skabe nye programmer, så kig med her.

Dette er den første del af to artikler om programmering i Microsofts ny mobil-operativsystem Windows Phone 8. Vi tager et kig på selve platformen og nogle af de dele, den består af. Anden og sidste del bliver mere praktisk anlagt – med en gennemgang af installation og konfiguration af de værktøjer, der skal bruges til udvikling til Windows Phone 8. Artiklen afsluttes med, at vi skaber den ikoniske Hello World-applikation til Windows Phone 8.

Med frigivelsen af Windows 8 og Windows Phone 8, har Microsoft harmoniseret de forskellige versioner af Windows til alle sammen at bruge den samme kerne. Det vil sige, at uanset om du bruger en Windows 8, Windows 8 RT eller Windows Phone 8, så deler alle versionerne den samme funktionalitet på områder som filsystem, netværk, multimedia og drivermodel.

Phone 7-kode på Phone 8

At de forskellige versioner deler disse områder betyder dog ikke, at du uden videre kan migrere din kode fra Windows 8 til Phone 8. API’erne, det vil sige den måde du anvender disse services på, er ikke den samme på alle versionerne. På et af billederne kan du se forskellene mellem Windows 8 og Windows Phone 8 som platform. Som du kan se, er der store ligheder mellem de to systemer. Det er kun på de områder, hvor det ikke giver mening at have systemet, at der er forskel. F.eks. er der ikke den store brug for at kunne håndtere cd/dvd på en telefon.

Selvom Phone 8 er en ny platform, så vil kode, der er skrevet til Phone 7.X, kunne køre på 8 uden de store anstrengelser. Det er også sådan, at hvis du allerede udvikler til Phone 7.X, så kan du fortsætte med at gøre tingene som du plejer, og det vil fungere på Phone 8. Det er selvfølgelig lige det, at hvis du bare fortsætter med at gøre tingene, som du plejer, så vil du ikke kunne udnytte de nye mulighe-der, der er med Phone 8. Udvikling til Microsofts nye mobiloperativsystem kan udføres på flere måder, alt afhængig af hvad målet for din applikation er. I tabellen kan du se de forskellige muligheder. Hvad du skal vælge, afhænger af, hvad det er for en app-type, du vil udvik-le.

Væk er XNA

Hvis du udvikler til Phone 7.X, så undrer du dig måske over hvad der er blevet af XNA? Men XNA er ikke længere en mulighed i Phone 8. De applikationer, du allerede har udviklet i XNA til Phone 7.X, vil stadigvæk køre på en Phone 8, du vil bare ikke have mulighed for at udvikle nyt i XNA til Phone 8. Er du en af dem, der allerede nu udvikler apps til Windows 8 med JavaScript og HTML5, så må vi desværre skuffe dig med, at den model for app-udvikling er der ikke support for på Phone 8. Du kan godt lave din brugerflade til din app i HTML5, men det er også rækkevidden.

Men hvilke nye muligheder er der med Phone 8? Der er utallige nye klasser med Phone 8, som du kan bruge i dine apps. Flere end jeg kan komme ind på her. Men der er to, som jeg synes er værd at fremhæve. Den første er Windows.Phone Wallet. Som navnet antyder, så er den beregnet til brug for mobile betalinger. F.eks. køb af bøger, eller musik – og til brug med NFC (Near Field Communication).

Den sidste er Microsoft Phone Networking Voip. Hvis du har, eller har haft en telefon med Phone 7.X installeret, sammen med Skype, så har du sikkert lagt mærke til, at hvis du skulle modtage opkald via Skype, så krævede det, at Skype var den aktive applikation på telefo-nen. Det er nu ændret med Phone 8 og Voip-klassen.

Har du Skype på telefonen, så kan du modtage opkald, uanset om Skype er aktiv eller ej. Bare du er logget ind, så ligger den i baggrunden, klar til aktion. Det gælder selvfølgelig ikke kun Skype, men for alle voip-applikationer, der gør brug af det på Phone 8, f.eks. Microsoft Lync og Ciscos Softphone. IPv6, kommer nu som standard med i en Win-dows Phone 8.

Ikke længere behov for Zune

Når man udviklede til Windows Phone 7.X, så krævede det, at man har Zune installeret sammen med udviklingsmiljøet. Med Phone 8 er det ikke længere nødvendigt. Nu kan du nøjes med en usb-kabelforbindelse til telefonen. Hvis du udvikler til både Phone 8 og tidligere versioner, så er Zune stadigvæk et krav.

Fuldstændigt som desktop-versionen Windows 8, så kommer Phone 8 også med Internet Explo-rer i version 10. Så nu er der fuld paritet mellem desktop- og mobilversionen af IE. Det betyder, at du nu kan udvikle dine websider og fokusere på, hvad funktionaliteten skal være uden nødvendigvis at skulle rette dem imod den laveste fællesnævner. Du koncentrerer dig bare om at levere den oplevelse, du ønsker, og bruger så CSS media queries til at tilpasse i forhold til den mindre skærm på en mobil.

Med hensyn til brugerfladen kommer Phone 8 nu med support for 50 individuelle sprog. Det er 26 mere, end der var med Phone 7.X. Mens vi er ved sprog, så leveres Phone 8 også med support for de sprog, der læses og skrives fra højre mod venstre. Det gælder f.eks. Arabisk og Hebraisk. I samme åndedræt kan vi også fortælle, at Microsoft har tilføjet nogle API’er, der vil gøre det muligt for udviklerne at lave apps, der kan tales til.

Også ydeevnen er blevet forbedret med Windows Phone 8. Pivot- og Panorame-funktionen er blevet flyttet fra software til hardware. Det betyder, at dine apps til den tidligere version af Windows Phone automatisk vil få en bedre ydeevne bare ved at blive eksekveret på en Phone 8.

Windows 8 åbner en helt ny bane for programmering af apps. Hvis du er en af de mange Alt om DATA-læsere, der kan lide at skabe nye programmer, så kig med her i anden del af to artikler om app-udvikling til operativsystemet om programmering til Windows Phone 8.

For at kunne udvikle til Windows Phone 8 skal man udføre arbejdet på en Windows 8-maskine – med support for virtua-liseringsinstruktioner i cpu’en. Du kan se detaljer omkring dette, samt hvordan du finder ud af, om din cpu har disse instruktioner i forrige nummer af Alt om DATA.

Herefter skal vi så lige suse over på hjemmesiden http://dev.windowsphone.comfor at hive udviklingsværktøjerne ned. Det er en download på små 2 gigabyte, så alt afhængig af din internetforbindelse må du sandsynligvis væbne dig med nogen tålmodighed. Måske skulle du brygge dig en god kop kaffe, mens du venter.

Filen, du får ned, er en ISO-fil. Heldigvis er det sådan med Windows 8, at du kan mounte denne ISO-fil direkte uden at skulle bruge tredjepartsværktøjer.

Selve installationen af udviklingsværktøjerne er lige ud af landevejen. Det er bare at klikke på ”Næste” hele vejen igennem. Installation tager sig af alle detaljerne som for eksempel at installere og konfigurere HyperV samt administrationsværktøjerne, som hører til. Instalaltionen tager sin tid. Forfatteren af denne artikel brugte næsten en halv time til installationen på sin bærbare pc.

Kræver noget diskplads

Når installationen så er færdig, fylder den 7 gigabyte på disken, så vær sikker på, at du har plads nok!

De virtuelle maskiner med operativsystemet til Windows Phone 8, optager også plads på disken. Når du åbner Visual Studio efter in-stallationen, vil du se et nyt menupunkt til venstre i dialogboksen for nye projekter kaldet Windows Phone. Du kan se listen over de projekttyper der er tilgængelige på Figur 1.

Sammen med udviklingsværktøjerne til Windows Phone 8 følger værktøjerne til at programmere til Windows Phone 7. Når du laver et nyt projekt i
Visual Studio, vælger du, hvilken version du ønsker at udvikle op imod, som du kan se på figur 2.

Lad os bakke lidt tilbage og lave et projekt fra begyndelsen. Hvis du følger med i denne gennemgang på din egen Windows 8-maskine, så vælg ’Create a new Project’. Naviger til ’Windows Phone’ i venstre side, og vælg ’Windows Phone App’ som projekttypen blandt mulighederne i midten af dialogboksen. Her har vi kaldt projektet for HelloWorld, men du kan i sagens natur kalde dit, hvad du vil.

I dialogboksen, som dukker op, vælger du Windows Phone 8, hvis den ikke allerede viser det. Voila, nu har vi et Window Phone 8-projekt, vi kan lege med.
Inden vi går mere i dybden med vores projekt, skal vi lige tage et kik på den dropdown-menu, der hedder Emulator. Den befinder sig lige over kodevinduet i Visual Studio. Du kan se, hvordan den ser ud, og de muligheder, som den tilbyder, på figur 3.

I de tidligere versioner af Windows Phone var 512 MB ram for de telefoner, der var i toppen af spektret, hvad angår specifikationer. Med Windows Phone 8 er 512 MB ram blevet det mindste, du kan få indbygget i en Windowsmobil – med 1024 MB som det højeste. Så når du udvikler dine apps, er det vigtigt, at du tester dem med 512 MB. Mange mobiler i brug vil ikke have mere end den mængde ram i markedet. Vi bruger normalt 512 MB ram som standard ved alle Windows Phone-projekter, fordi vi så ved, at de vil fungere endnu bedre med modeller med 1024 MB ram.

På figur 4 kan du se, hvordan Visual Studio præsenterer et Windows Phone 8-projekt til dig, udvikleren. I venstre side er der nogle konfigurationsmuligheder, som du benytter til at bestemme, hvordan din app skal fremstå. Skal den for eksempel være i mørke eller lyse toner?

Skærmopløsningen er vigtig

Den vigtigste konfiguration her er opløsningen på mobilens skærm. Du kan se mulighederne i denne konfiguration på figur 5. Her vil vi igen anbefale dig at udvikle til den mindste fællesnævner, altså den mindste, gængse skærmstørrelse. Du skal dog lige teste, at det ikke ser fuldstændig forkert ud på de større skærme.

I midten af figur 4 befinder dit tegnebræt sig, som du kender det fra Windows Forms, eller WPF. Du kan trække og slippe elementer fra værktøjsboksen til dit tegnebræt, eller du kan håndkode dine brugerfladeelementer i kodevinduet til venstre på figur 4.

Har du tidligere udviklet applikationer i Silverlight eller WPF, så vil du genkende koden. Det er XAML. Hvis du genkender det, er du al-lerede godt på vej til at blive en habil app-udvikler til Windows Phone 8.

På dette punkt i processen vil du med tryk på F5 (for at påbegynde en debuggingsession) ikke få andet end en standard Windows Phone 8-startskærm. Men hvis du bruger musen til at svirpe til venstre, så vil din telefon-emulator lade startskærmen glide til venstre, og en liste med programmer vil dukke op. Hvis vi nu valgte at klikke på vores Hello-World-app, ville vi bare få et tomt vindue, der ser ud fuldstændig som i Visual Studio. Vi har jo ikke skrevet noget kode endnu. Det vil vi straks råde bod på.

I gang med koden

Åbn fanebladet kaldet ’Toolbox’ til venstre i Visual Studio, og træk et ’TextBlock’-element over på dit Windows Phone tegnebræt. Denne tekstboks vil vi bruge til at skrive ”Hello World” i vores app.

Vi har nu to muligheder for konfigurere vores tekstelement. Vi kan skrive vores XAML-direkte i kodevinduet, eller vi kan bruge vinduet ’Egenskaber’ i nederste højre hjørne i Visual Studio. Som regel foretrækker vi at skrive vores XAML ”i hånden”, men det betyder ikke noget for resultatet, om du vælger den ene eller den anden mulighed.

I kodevinduet vil du se en gengivelse af din TextBlock i XAML. Helt til højre i denne linje-kode finder du en option, der hedder ’Text’ (der har TextBlock i citationstegn). Prøv at ændre det til ”Hello World”. Du kan nu se på din tegneplade, at du har fået ”Hello World” frem på skærmen. For at gøre det lidt pænere, så har vi bedt vores XAML om at skrive det i midten af vores TextBlock. Den færdige kode kan du se på figur 6.

Så prøver vi igen at taste F5 for at starte en debuggingsession. Vi svirper til venstre for at få en liste over apps. Så klikker vi på ”Hello World”, og vores app med denne besked i en TextBlock dukker frem.

Vær opmærksom på, når du starter en debuggingsession, at det godt kan tage sin tid, før du får din Windows Phone-emulator op at køre. Det kræver lidt tålmodighed (tag et par slurke af kaffen!). Det skyldes, at Visual Studio skal starte en HyperV-virtuel maskine op. Herefter skal den virtuelle maskine starte Windows Phone 8-operativsystemet. Og først derefter kan du begynde at anvende din emula-tor. Det får en noget bedre oplevelse, hvis du sidder på en maskine med nogle hurtige diske eller med SSD-diske.

Nu har du så fået en indføring i udvikling til Windwos Phone 8. For at komme videre herfra vil vi anbefale, at du kikker på netsiden http://dev.windowsphone.com.

Det var her, vi hentede vores udviklingsværktøjer, men der er også en serie med 20 1-timesvideoer om de forskellige aspekter af Pho-ne 8-programmering. Filmene kan stærkt anbefales, og hvis du ser dem alle sammen igennem, så er du godt klædt på til at udvikle den næste killer-app til Windows Phone.

Hvis du er som forfatteren af denne artikel og foretrækker at krølle dig op i hjørnet af en sofa med en bog, må du væbne dig med tål-modighed. Indtil nu findes der ikke rigtig nogen, som duer. De første bøger om Windows Phone 8 fra store forlag kommer i handlen her i løbet af april, maj og juni. God fornøjelse – og mange fornøjelige timer med det fascinerende udviklingsarbejde.

Hvad skal der så til af udstyr til at udvikle apps til Windows Phone 8? Her bevæger vi os så ud i det lidt mere kontroversielle. Det første, du skal vide, er, at for at udvikle til Phone 8 skal du som minimum have adgang til en computer, der kører Windows 8 Pro eller Enterprise udgaven af Windows 8.

Der er altså ikke som med Phone 7.X mulighed for at udvikle fra en Windows 7-computer. Der er også krav til, hvilken processor der er på Windows 8-computeren. Som udgangs- punkt er alle Intel-processorerne i i3, i5 og i7 brugbare som den underliggende hardware (og de tilsvarende processorer fra AMD). Har du købt en computer inden for de sidste 1½ til 2 år, så burde den processor, du har, være brugbar. Hvorfor er der disse krav? Lad os først kigge på kravet om en Windows 8 i Pro eller Enterprise-udgaven.

Når man installerer Windows Phone 8-udviklingsværktøjerne, så er der et krav, at Microsofts virtualiseringsplatform HyperV er tilstede. De enste versioner af Windows 8, hvor det er tilfældet, er Pro- og Enterprise-udgaverne. HyperV har nogle krav til den processor, den skal køre på. Alle de nyeste processorer fra AMD og Intel har indbygget i hardwaren nogle funktioner til at optimere virtualisering. Hvis du er i tvivl, om din processor understøtter disse funktioner, så er der i faktaboksen nogle instruktioner til, hvordan du kan finde ud af det.

HyperV er påkrævet, fordi den Phone 8-emulator, der følger med udviklingsværktøjerne, er en fuld version af Phone 8-operativsystemet. Det betyder, at når du udvikler og debugger dine apps, så kører de ikke på en emulator, der ”lader som om” den er en Windows Phone 8. Dine apps kører rent faktisk på operativsystemet fra den fysiske mobil. På den måde kan du være sikker på, at når du udvikler din kode, så vil den opføre sig på telefonen fuldstændig, som den gjorde i Visual Studio.

Sammen med den krævede software og hardware skal du bruge en udviklerkonto hos Microsoft. Den er ligesom værktøjerne gratis. Kontoen anvendes til at låse din fysiske telefon op, så den kan bruges til udvikling af apps. I næste nummer af Alt om DATA vil vi gå igennem de trin, der skal til for at få den udvikler konto.

Hvis du henter pakken med værktøjer fra Sysinternals, så får du blandt alle de andre værktøjer et program, der hedder Coreinfopr. Det skal køres fra en kommandolinje, men hvis du åbner en kommandoprompt og navigerer til det sted, hvor du har hentet Sysinternals-programmerne, kan du taste følgende: Coreinfo.exe –f. Herefter ser du resultatet af denne kommmandolinje på en af tegningerne.

Den information er vi interesserede i i begyndelsen. Der er to ting, der beskriver om virtualiseringsfunktionen er til stede i din processor. Det er henholdsvis VMX for Intel, og SVM for AMD. Har du den ene eller den anden, så kan din processor køre HyperV, og du kan udvikle til Windows Phone 8 fra din pc.

Windows 8 åbner en helt ny bane for programmering af apps. Hvis du er en af de mange Alt om DATA-læsere, der kan lide at skabe nye programmer, så kig med her i anden del af to artikler om app-udvikling til operativsystemet om programmering til Windows Phone 8.

I sidste nummer tog vi et kig på selve platformen og nogle af de dele, den består af. Anden og sidste del her er mere praktisk anlagt – med en gennemgang af installation og konfiguration af de værktøjer, du skal bruge, når du udvikler til Windows Phone 8. Og vi vil naturligvis lave en app i Visual Studio, der kan skrive det ikoniske ”Hello World” på mobilen.

For at kunne udvikle til Windows Phone 8 skal man udføre arbejdet på en Windows 8-maskine – med support for virtua-liseringsinstruktioner i cpu’en. Du kan se detaljer omkring dette, samt hvordan du finder ud af, om din cpu har disse instruktioner i forrige nummer af Alt om DATA.

Herefter skal vi så lige suse over på hjemmesiden http://dev.windowsphone.com for at hive udviklingsværktøjerne ned. Det er en download på små 2 gigabyte, så alt afhængig af din internetforbindelse må du sandsynligvis væbne dig med nogen tålmodighed. Måske skulle du brygge dig en god kop kaffe, mens du venter.
Filen, du får ned, er en ISO-fil. Heldigvis er det sådan med Windows 8, at du kan mounte denne ISO-fil direkte uden at skulle bruge tredjepartsværktøjer.

Selve installationen af udviklingsværktøjerne er lige ud af landevejen. Det er bare at klikke på ”Næste” hele vejen igennem. Installation tager sig af alle detaljerne som for eksempel at installere og konfigurere HyperV samt administrationsværktøjerne, som hører til. Instalaltionen tager sin tid. Forfatteren af denne artikel brugte næsten en halv time til installationen på sin bærbare pc.

Kræver noget diskplads

Når installationen så er færdig, fylder den 7 gigabyte på disken, så vær sikker på, at du har plads nok!

De virtuelle maskiner med operativsystemet til Windows Phone 8, optager også plads på disken. Når du åbner Visual Studio efter in-stallationen, vil du se et nyt menupunkt til venstre i dialogboksen for nye projekter kaldet Windows Phone. Du kan se listen over de projekttyper der er tilgængelige på Figur 1.

Sammen med udviklingsværktøjerne til Windows Phone 8 følger værktøjerne til at programmere til Windows Phone 7. Når du laver et nyt projekt i
Visual Studio, vælger du, hvilken version du ønsker at udvikle op imod, som du kan se på figur 2.

Lad os bakke lidt tilbage og lave et projekt fra begyndelsen. Hvis du følger med i denne gennemgang på din egen Windows 8-maskine, så vælg ’Create a new Project’. Naviger til ’Windows Phone’ i venstre side, og vælg ’Windows Phone App’ som projekttypen blandt mulighederne i midten af dialogboksen. Her har vi kaldt projektet for HelloWorld, men du kan i sagens natur kalde dit, hvad du vil.

I dialogboksen, som dukker op, vælger du Windows Phone 8, hvis den ikke allerede viser det. Voila, nu har vi et Window Phone 8-projekt, vi kan lege med.
Inden vi går mere i dybden med vores projekt, skal vi lige tage et kik på den dropdown-menu, der hedder Emulator. Den befinder sig lige over kodevinduet i Visual Studio. Du kan se, hvordan den ser ud, og de muligheder, som den tilbyder, på figur 3.

I de tidligere versioner af Windows Phone var 512 MB ram for de telefoner, der var i toppen af spektret, hvad angår specifikationer. Med Windows Phone 8 er 512 MB ram blevet det mindste, du kan få indbygget i en Windowsmobil – med 1024 MB som det højeste. Så når du udvikler dine apps, er det vigtigt, at du tester dem med 512 MB. Mange mobiler i brug vil ikke have mere end den mængde ram i markedet. Vi bruger normalt 512 MB ram som standard ved alle Windows Phone-projekter, fordi vi så ved, at de vil fungere endnu bedre med modeller med 1024 MB ram.

På figur 4 kan du se, hvordan Visual Studio præsenterer et Windows Phone 8-projekt til dig, udvikleren. I venstre side er der nogle konfigurationsmuligheder, som du benytter til at bestemme, hvordan din app skal fremstå. Skal den for eksempel være i mørke eller lyse toner?

Skærmopløsningen er vigtig

Den vigtigste konfiguration her er opløsningen på mobilens skærm. Du kan se mulighederne i denne konfiguration på figur 5. Her vil vi igen anbefale dig at udvikle til den mindste fællesnævner, altså den mindste, gængse skærmstørrelse. Du skal dog lige teste, at det ikke ser fuldstændig forkert ud på de større skærme.

I midten af figur 4 befinder dit tegnebræt sig, som du kender det fra Windows Forms, eller WPF. Du kan trække og slippe elementer fra værktøjsboksen til dit tegnebræt, eller du kan håndkode dine brugerfladeelementer i kodevinduet til venstre på figur 4.

Har du tidligere udviklet applikationer i Silverlight eller WPF, så vil du genkende koden. Det er XAML. Hvis du genkender det, er du al-lerede godt på vej til at blive en habil app-udvikler til Windows Phone 8.

På dette punkt i processen vil du med tryk på F5 (for at påbegynde en debuggingsession) ikke få andet end en standard Windows Phone 8-startskærm. Men hvis du bruger musen til at svirpe til venstre, så vil din telefon-emulator lade startskærmen glide til venstre, og en liste med programmer vil dukke op. Hvis vi nu valgte at klikke på vores Hello-World-app, ville vi bare få et tomt vindue, der ser ud fuldstændig som i Visual Studio. Vi har jo ikke skrevet noget kode endnu. Det vil vi straks råde bod på.

I gang med koden

Åbn fanebladet kaldet ’Toolbox’ til venstre i Visual Studio, og træk et ’TextBlock’-element over på dit Windows Phone tegnebræt. Denne tekstboks vil vi bruge til at skrive ”Hello World” i vores app.

Vi har nu to muligheder for konfigurere vores tekstelement. Vi kan skrive vores XAML-direkte i kodevinduet, eller vi kan bruge vinduet ’Egenskaber’ i nederste højre hjørne i Visual Studio. Som regel foretrækker vi at skrive vores XAML ”i hånden”, men det betyder ikke noget for resultatet, om du vælger den ene eller den anden mulighed.

I kodevinduet vil du se en gengivelse af din TextBlock i XAML. Helt til højre i denne linje-kode finder du en option, der hedder ’Text’ (der har TextBlock i citationstegn). Prøv at ændre det til ”Hello World”. Du kan nu se på din tegneplade, at du har fået ”Hello World” frem på skærmen. For at gøre det lidt pænere, så har vi bedt vores XAML om at skrive det i midten af vores TextBlock. Den færdige kode kan du se på figur 6.

Så prøver vi igen at taste F5 for at starte en debuggingsession. Vi svirper til venstre for at få en liste over apps. Så klikker vi på ”Hello World”, og vores app med denne besked i en TextBlock dukker frem.

Vær opmærksom på, når du starter en debuggingsession, at det godt kan tage sin tid, før du får din Windows Phone-emulator op at køre. Det kræver lidt tålmodighed (tag et par slurke af kaffen!). Det skyldes, at Visual Studio skal starte en HyperV-virtuel maskine op. Herefter skal den virtuelle maskine starte Windows Phone 8-operativsystemet. Og først derefter kan du begynde at anvende din emula-tor. Det får en noget bedre oplevelse, hvis du sidder på en maskine med nogle hurtige diske eller med SSD-diske.

Nu har du så fået en indføring i udvikling til Windwos Phone 8. For at komme videre herfra vil vi anbefale, at du kikker på netsiden http://dev.windowsphone.com.

Det var her, vi hentede vores udviklingsværktøjer, men der er også en serie med 20 1-timesvideoer om de forskellige aspekter af Pho-ne 8-programmering. Filmene kan stærkt anbefales, og hvis du ser dem alle sammen igennem, så er du godt klædt på til at udvikle den næste killer-app til Windows Phone.

Hvis du er som forfatteren af denne artikel og foretrækker at krølle dig op i hjørnet af en sofa med en bog, må du væbne dig med tål-modighed. Indtil nu findes der ikke rigtig nogen, som duer. De første bøger om Windows Phone 8 fra store forlag kommer i handlen her i løbet af april, maj og juni. God fornøjelse – og mange fornøjelige timer med det fascinerende udviklingsarbejde.