Home » Erhverv » Sådan påvirker coronavirussen danske webbutikker
Sådan påvirker coronavirussen danske webbutikker

Sådan påvirker coronavirussen danske webbutikker

Share

Blot hver fjerde danske netbutik er ikke påvirket af coronavirussen, og dermed er der sket en markant udvikling siden statsministerens melding om, at Danmark lukker ned. Salget er negativt påvirket i over halvdelen af butikkerne, mens knap en tredjedel oplever fremgang. De første fyringer har ramt branchen

Foreningen for Dansk Internethandel har taget temperaturen hos virksomhederne i perioden efter statsministerens pressemøde onsdag d. 11. marts. Konklusionen er, at coronavirussen strammer grebet om de danske netbutikker og dansk erhvervsliv.

”Der er stort set ingen, der går fri længere. Det påvirker næsten alle på den ene eller anden måde. Enten rammes du hårdt på salget eller også oplever du fremgang. Vi er tilsyneladende desværre stadig tidligt i krisen, så jeg forventer, at forskellene bliver endnu mere markante,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH

Respondenter: 105, data indsamlet mandag d. 16 marts.

Han påpeger, at også eksporten er hårdt ramt.

Salget er forduftet i flere butikker – og eksploderet i andre

Før pressemødet onsdag d. 11. marts vurderede over halvdelen af butikkerne, at salget ikke var påvirket hos dem. Efter onsdag d. 11. marts svarer blot 13 % det samme.
56% mærker tilbagegang, mens 31% har fremgang; samlet påvirkes langt de fleste butikker negativt, og ca. hver 5. butik melder om, at mindst halvdelen af omsætning er forduftet.

Se også:  Pas på falske mails fra Sundhedsstyrelsen

”Vi hører om flere virksomheder, som simpelthen har mistet alt salg allerede nu. Jeg håber meget for dem, at kunderne vil begynde at vende tilbage til dem hurtigt, for ellers bliver det hurtigt ekstremt hårdt. En opfordring herfra er i hvert fald, at hvis man ved, at man får behov for nyt tøj eller andet, så køb det allerede nu,” siger Niels Ralund.

Andre netbutikker melder om markant fremgang i salget. Det gælder eksempelvis Power og nemlig.com. Apuls, som sælger udstyr til hjemmetræning, oplevede en vækst på 400 % i dagene efter pressemødet, mens børnetøjsvirksomheden Luksusbaby.dk søger flere lagermedarbejdere for at kunne følge med.

”Det er positivt, at nogle butikker oplever fremgang, og jeg er så stolt over at se, hvordan virksomhederne på kryds og tværs forsøger at hjælpe hinanden med gode råd og erfaringer om alt fra salg til, hvordan man indretter et lager eller en kantine under disse ekstraordinære forhold. ”

Se også:  Microsoft holder dig opdateret på Corona-krisen med live-opdateret kort

Både Coolshop og Med24 kunne i TV2 mandag berette om massiv fremgang, og Med24 manglede derfor medarbejdere på lageret. Dem lånte de lokalt fra detailbutikker, der var ramt af salgsnedgang.

I USA planlægger Amazon at hyre 100.000 nye medarbejdere for at imødekomme det øgede pres.

Omni-channel-virksomheder er hårdere ramt

Ikke overraskende er virksomheder med både fysiske og digitale butikker hårdere ramt end rene netbutikker.

Flere fyringer på vej

Krisens alvor har også vist sig med fyringer. Hver tiende netbutik har fyret eller forventer at gøre det inden for den næste uge, mens 7 ud af 10 ikke forventer, at det vil blive aktuelt.

Knap en femtedel forventer at benytte sig af den nyeste hjælpepakke (svar indsamlet inden tilføjelsen til hjælpepakken mandag d. 16. marts.)


TAGS
corona
erhverv

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S