Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hvordan laver jeg en indholdsfortegnelse i Word? – 5 nemme trin

<strong>Hvis du er i gang med en bog eller en opgave, som er kapitelopdelt, er det smart at kunne indsætte en indholdsfortegnelse. Sat korrekt op, kan du opdatere den undervejs. Se her, hvordan du gør i Word</strong>.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Her viser vi, hvordan du laver en indholdsfortegnelse i Word, som nemt opdateres, mens du skriver.
Indholdsfortegnelser er næsten uundværlige i for eksempel bøger og studieopgaver, fordi de giver overblik og hjælper læseren.

En indholdsfortegnelse kan sættes op og justeres på et utal af måder, komplet med farver, fonte og underkapitler. Processen er stort set den samme uanset, hvilken nyere version af Microsoft Word, du bruger.

Her viser vi i fem nemme trin, hvordan du laver en indholdsfortegnelse i Word.

Trin 1: Find menupunktet i Word

Åbn et tomt dokument i Microsoft Word. Klik på fanen ”Referencer” oppe i menufeltet. Under fanen vises Words Bånd med en række forskellige muligheder. Vælg ”Indholdsfortegnelse” til venstre i Båndet.

En menu folder sig ud, og her kan du kan vælge imellem en række muligheder: Automatiske tabeller, manuelle tabeller, du selv skal opdatere, eller helt at lave din egen indholdsfortegnelse. Afprøv eventuelt de forskellige muligheder, før du vælger en af dem til din tekst.

Trin 2: Opsæt farver og skrifttyper

Du nu herefter angive, hvordan dine overskrifter skal se ud. Word skal nok give dig en besked om det.

Gå ind under fanen ”Hjem”. I sektionen ”Typografier” angiver du overskrifternes udseende.

Den øverste overskrift, det vil sige overskriften i øverste niveau af en indholdsfortegnelse, hedder ”Overskrift 1”.
Sæt musemarkøren på ”Overskrift 1” og højreklik. Vælg ”Rediger …”

Nu kan du vælge farve, skrifttype og størrelse for dine overskrifter i formatet Overskrift 1.

Trin 3: Lav flere typografier

Når typografien i din Overskrift 1 er sat op, kan du tilsvarende vælge bestemte skrifttyper og formater til dine underoverskifter. Måske foretrækker du, at dine overskrifter i andet niveau skal stå i fed.

Klik på fanen ”Hjem”. Under sektionen ”Typografier” klikker på du den lille pil i en firkant nede i højre hjørne. Fra listen, som vises, vælger du Overskrift 2. Klik på pilen til højre og vælg igen ”Rediger …”

Trin 4: Fyld indhold i indholdsfortegnelsen

Begynd at skrive din tekst. Hver gang, du kommer til et kapitel eller et underkapitel, markerer du kapitlets overskrift med musemarkøren. En lille genvejsmenu vises, hvorfra du klikker på punktet ”Typografier”.

Vælg den relevante typografi fra listen, for eksempel typografi 1, 2 eller 3.

Trin 5: Opdater din indholdsfortegnelse

På et tidspunkt skal din indholdsfortegnelse opdateres. Gå ind under fanen ”Referencer” og klik på ”Opdater tabel” under sektionen ”Indholdsfortegnelse”.

Microsoft Word vil nu spørge, om du vil opdatere sidetal eller hele din indholdsfortegnelse. Har du skiftet teksten i overskrift nogle steder, er punket ”Opdater alt” nok det rette at vælge.

Ret smart, bliver ikke alene teksten, men også overskrifternes sidetal opdateret. Word vil også indsætte fyldtegn i form af prikker automatisk.

For at få det fulde overblik, vælger du fanen ”Vis”. Under sektionen ”Vis” sætter du flueben i feltet ud for ”Navigationsrude”. Nu optræder din indholdsfortegnelse i venstre side af dit skrivevindue, så du altid har den ved hånden.