Home » Andet » Sådan har forskellige brancher tilpasset sig den digitale tidsalder
Sådan har forskellige brancher tilpasset sig den digitale tidsalder

Sådan har forskellige brancher tilpasset sig den digitale tidsalder

Share

Der har stort set i al moderne tid huseret en vis mytisk frygt for fremtiden, men især hvad angår relationen til arbejdsmarkedet. Først frygtede mange, at robotterne ville tage over, og siden voksede bekymringen for den stigende digitalisering. Frygten for, at man som arbejder kunne blive overflødig har vejet tungt, og det samme har ledere og direktører sikkert også tænkt og følt for deres virksomhed. Men faktum er, at vi på trods af alt dette nu står midt i den digitale tidsalder, om vi vil det eller ej. Når man ser sig omkring, er der op til flere forskellige brancher, som faktisk har formået tilpasse sig fantastisk til den nye online tidsalder.

Online-casino og spillebranchen

Overalt i verden har folk, så længe det har været muligt, altid mødtes til sportsbegivenheder og heppet på deres respektive favoritmandskab igennem generationer. Nogle har sågar været forbi kiosken for at spille en skilling på den pågældende kamp eller andre sportsbegivenheder i landet. Sport og spil har på den måde længe været en stor del af underholdningen for spilleglade danske sportsentusiaster, lige siden Dansk Tipstjeneste lancerede tipskuponen i slutningen 1940’erne. Spillebranchen må siges at have formået at følge med siden da. I dag foregår det meste inden for denne branche online, og repertoiret er udvidet med alt lige fra fodbold til Vild med dans-odds og vinderen af præsidentvalget i USA. Digitaliseringen har faktisk nærmest boostet spillebranchen, således at den i dag blot fremstår endnu større og vildere end tidligere.

Tv-branchen

Tv’et var igennem adskillige årtier det hellige alter i alverdens hjem verden over. Fjernsynet var en sand åbenbaring, da de første apparater kom frem i Danmark i 1940’erne og 1950’erne. Men med internettets entré i slut-90’erne begyndte tv-kulturen at dø ud. I hvert fald den del af tv-kulturen, som benævnes flow-tv. Internettet gav folk større frihed til at vælge selv, og tv’et lignede i den sammenligning en uddøende race. Det varede dog kun lige, indtil tv-stationerne selv blev digitale og fik skabt deres egne internetbaserede streamingtjenester. I dag betyder dette, at tv-seeren har stor medbestemmelse og frihed til at håndplukke sine egne serie og programmer på alle tider af døgnet.

Radio og lydbøger

Hvem havde troet, at vi pludselig skulle stå midt i en tid, hvor folk, og selv helt unge mennesker, igen ville høre radio og forskellige radioprogrammer? Man kunne have svoret, at radioens dage var talte med internettets ankomst, men det viste sig at være stik modsat. En videreudvikling af radioen har gjort det gamle medie yderst populært blandt unge og ældre igen. Det er især digitaliseringen af programmerne, som har været nøglen til succesen, samt det faktum, at man let kan hente og streame programmer og radio-serier, som det passer en og direkte fra mobilen. På samme måde har noget så gammeldags som lydbøger også fået en renæssance, da der i dag kan vælges frit på alle hylder og på alle tidspunkter af døgnet.

Musikbranchen

Det lignede musikbranchens død, da diverse tjenester som Napster og Limewire dukkede op i starten af 00’erne. Pludselig mistede musikere og producenter kontrollen over deres egen musik, eftersom folk nu på mere eller mindre ulovlig vis kunne downloade musik fra de pågældende tjenester. Med udviklingen af nye og mere organiserede streamingtjenester som Spotify, Apple Music, Tidal og Deezer har musikbranchen og musikerne igen fået lidt af kontrollen tilbage over deres musikproduktion. Det så ellers faretruende skidt ud for blot 15-20 år siden. I dag får musikerne de såkaldte Koda-penge via antal streaminger på streamingtjenesterne. En sådan ordning var aldrig på tegnebrættet med de ulovlige tjenester som Napster og lignende.


DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S