Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
En gang om året bliver Bøgeskoven i Skanderborg befolket af omkring 50.000 mennesker, som kommer for at lytte til musik og feste. Når så mange mennesker skal kunne gå på nettet, så kræver det en stabil wifi-zone. Det er it-virksomheden Cisco sammen med partneren Axcess, som i år er leverandør af netværk og datacenter til Smukfest.
”Smukfest er dybt afhængig af et velfungerende netværk. I år giver vi for første gang gæsterne mulighed for at betale for deres mad og drikkevarer via et NFC chip-armbånd, som kræver adgang til trådløst net. Derudover har vores Smukfest-app erstattet det trykte program igen i år. Derfor er et stabilt netværk afgørende for, at festivalen bliver en succes,” siger Niels Håkonsson, der er ansvarlig for festivalens it.
Sidste år var der konstant mellem 5.000 og 7.000 brugere koblet på, men i år forventer Smukfest, at antallet vil stige til mellem 7.000 – 10.000 brugere. Af den grund er nettet blevet opgraderet fra 100 access points sidste år til 120 i år, og der vil være 92 switche onsdag den 7. august og over 100 inden weekenden er omme og to controllere fra Cisco, som styrer trafikken. Sidste år var der 38 switche.
Instagram og Facebook giver stort datatræk
I modsætning til Roskilde Festivalen tilbyder Smukfest gratis WiFi til gæsterne. På den måde kan festivalen imødekomme stigende krav fra festivalgæsterne om at være på nettet og dele oplevelser med hinanden via sociale medier.
”Flere og flere bruger Facebook og Instagram til at dele deres oplevelser fra koncerter med hinanden. Når der er så stort et datatræk, kan man risikere perioder med udfald på teleselskabernes 3G-netværk. Men med WiFi-løsningen vil telefonnettet blive aflastet fra den enorme trafik, der er under Smukfest, og du er sikret at kunne komme på nettet med din mobil,” siger Carsten Videcrantz, chef for virksomhedsløsninger hos Cisco.
Smukfest har integreret festival-app’ens fotogalleri med Instagram under hashtagget #smukfest, så gæsterne kan dele deres festivaloplevelser med hinanden, ligesom der er direkte adgang til Facebook.
Axcess, der er teknologileverandør til festivalen, er stolte over at hjælpe med udvidelsen af netværket.
”Vi er glade for at kunne bidrage til, at Smukfest-app’ens mange funktioner og pengeløse betalingssystem kører problemfrit og ikke mindst, at de mange gæster får en god oplevelse på Smukfest,” siger Anders Nielsen, der Concept Manager hos Axcess.