Home » AOD Pro » Sådan bliver netværket aktiv medspiller i strategien
Sådan bliver netværket aktiv medspiller i strategien

Sådan bliver netværket aktiv medspiller i strategien

Share

Den tid, hvor netværkets fornemmeste rolle blot var at transportere datapakker, er for længst slut. I dag er netværket blevet intelligent og indgår som en helt naturlig del af virksomhedernes digitale transformationsproces, forklarer Ciscos tekniske direktør

Historisk set er der ikke sket det store på netværksområdet i rigtig mange år – bortset fra at hastigheden selvfølgelig er blevet højere. Men netværk har været en forholdsvis statisk og i virkeligheden meget manuel teknologi. Det har handlet om transport af data og ikke så meget andet. Sådan ser virkeligheden ikke længere ud. I hvert fald ikke, hvis man skal tro Henrik Stær, der er teknisk direktør hos Cisco i Danmark. I takt med, at den digitale transformationsproces i stadig højere grad understøtter den data­drevne virksomhed og dermed forvandler forretningsstrategier som aldrig før, handler it-infrastruktur om meget mere end blot transport af data. Den er blevet livsnerven for stort set enhver type af virksomhed, og stadig større grad af intelligens finder vej ind i routere og switches.

Netværket tynger budgettet

”Netværk har naturligvis været et vigtigt fokusområde for virksomhederne, men har slet ikke fyldt så meget på it-dagsordenen, som det gør i dag. Anvendelsesgraden er større end nogensinde før, men netværk er dermed også blevet en langt mere kompleks affære,” fortæller Henrik Stær.

Dermed udgør netværket også en langt større omkostning end tidligere.

Fremtidens udfordringer for virksomhederne handler dog ikke kun om økonomi. De handler ligeledes om kompetencer og menneskelige ressourcer – eller måske snarere om mangel på samme. Derfor vinder software og indbygget intelligens i stadig højere grad indpas i de enheder, der engang ikke gjorde andet end at håndtere datapakker i en lind strøm. I dag er automatisering, segmentering samt analyse og indsigt vigtige mantraer.

Alt skal automatiseres

”Målet for os som producent er at gøre netværksinfrastrukturen mere håndtérbar og tilgængelig. I takt med, at mulighederne til stadighed øges, gælder det om at levere såvel hardware som software, der er plug and play,” siger Henrik Stær videre.

Dermed mener han, at den menneskelige faktor i videst muligt omfang skal elimineres forstået på den måde, at både ændringer og fejlfinding i netværket sker via automatiseringsscript.

Det er især vigtigt i forhold til SMV-segmentet, altså de små og mellemstore virksomheder, som langtfra altid råder over en it-afdeling, der kan håndtere den slags udfordringer. Derfor understreger han, at løsningerne fra Cisco ikke kun henvender sig til de store virksomheder, men kan skræddersys, så de passer til såvel det store som det mindre behov.

Skru op og ned efter behov

Da langt de fleste løsninger fra Cisco og andre producenter i dag bygger på cloudteknologi, er fidusen, at der kan skrues op eller ned for ydelserne i overensstemmelse med, hvad der er brug for. En mulighed, der spiller godt sammen med virksomhedernes digitale transformationsproces. Som Henrik Stær ser udviklingen fremadrettet, er det nemlig i høj grad behovet ude i virksomhederne, der er med til at drive udviklingen.

”Vi er først lige begyndt på den digitale rejse, som både teknologisk og menneskeligt skal geare virksomhederne til fremtiden, men når vi samtidig tænker på, at netværket i dag ikke blot driver forretningen, men også sikkerheden, er det vigtigt, at en lang række rutiner kan automatiseres,” siger Henrik Stær og lægger dermed op til det næste mantra, nemlig segmentering af netværket.

Netværk har været et vigtigt fokus-område for virksomhederne, men har slet ikke fyldt så meget på it-dagsordenen, som det gør i dag, mener Henrik Stær, der er teknisk direktør hos Cisco i Danmark.

TAGS
erhvervsliv
it
netværk

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S