Home » Bilen » Så vild bliver fremtidens bil: 6 selvkørende teknologier på vej
Så vild bliver fremtidens bil: 6 selvkørende teknologier på vej

Så vild bliver fremtidens bil: 6 selvkørende teknologier på vej

Share
Teknologi 3: Navigationssystem ser lige gennem snedækkede veje

Generelt ”ser” selvkørende biler ved hjælp af kameraer og lidarer samt måske løsninger som GPS/INS (inertial navigation system). Men det gælder i alle tilfælde, at sensorerne kan blive forvirrede eller ligefrem blokeret af dårlige modtageforhold eller spærret udsyn,  ligesom sne og snavs på vejbanen kan gøre det svært eller umuligt at aflæse vigtige afmærkninger, striber og hajtænder.

En ny teknologi fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) kikker direkte ned under asfalten. Det sker ved hjælp af såkaldt ”localizing ground-penetrating radar” (LGPR), der vil kunne udgøre et effektivt supplement til de nævnte eksisterende navigationsteknologier.  

Undergrunden bliver liggende

Hemmeligheden er at sende lavfrekvente elektromagnetiske radiobølge-pulse på 126 Hz ned i jorden. Disse pulser har et meget lavt strømforbrug, men alligevel har de evnen til at trænge dybt ned gennem asfalten til underlaget, hvorfra de kastes tilbage fra sten og andre faste objekter.

Se også:  Førerløs 5G-bus kører turister rundt

Teknologien forudsætter dog, at hele ruten først gennemkøres med LGPR-udstyret tændt. Herunder vil systemet kunne registrere alle eventuelle særlige forekomster af jord, klipper, sten og trærødder undervejs. Da undergrunden kun ændrer sig meget lidt med tiden, vil LGPR-målinger være aktuelle meget længere end visuelt baserede overfladekort. Når bilen kører samme strækning næste gang, sammenligner systemet sine målinger med de allerede optegnede og er derved i stand til at finde ud af, nøjagtigt hvor på vejen og ruten bilen er.

På en lukket strækning kunne en testbil med LGPR uden problemer skelne sin placering på en vej dækket af sne med en præcision på bedre end 25 mm. Regn kan dog i mange tilfælde drille selvkørende biler endnu mere end sne, fordi regndråberne falder mellem bilen og dens omgivelser og spærrer for udsynet for traditionelle kameraer og lidarer og dermed også vejmarkeringer og andre kendemærker.

Se også:  Den selvkørende taxi er gået i stå – nu handler det om lastbilen

Det generer ikke LGPR-teknologien, men regnvand har en tendens til at trænge ned i undergrunden og mudre den underliggende jord til, så den ændrer udseende. Alligevel var placeringspræcisionen under test bedre end 140 mm i selv kraftig regn.

Gennem testforløb over flere måneder er det endnu aldrig sket, at testkøreren har måttet gribe ind og overtage rattet.

MIT’s LGPR-prototype er noget omfangsrig. Den skal hægtes bagpå og fylder næsten 2 meter i bredden. Til gengæld fylder dataene meget lidt sammenlignet med konventionelle, visuelt baserede overfladekort.

TAGS
forskning
ny teknologi
selvkørende biler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S