Uanset hvor gode selvkørende biler er i dag, har de svært ved at opdage tværgående køretøjer, der måske pludselig skyder ud i et vejkryds eller fra sideveje.
Der er udviklet sensorer, som kan se om hjørner, men de har hidtil været baseret på energikrævende lasere. Desuden kan skarpt sollys mv. drille lasersensorer, så de har svært ved at registrere laserreflekserne.
Trafik fra siden
En ny teknologi udviklet af et team fra Princeton University i USA kan registrere sideværts kommende trafikanter ved hjælp af nogle relativt billige lavenergi-dopplerenheder monteret foran i bilen. Enhederne udsender fremadrettede radiobølger, som reflekteres fra husmure eller parkerede biler på samme måde som kuglerne på et billardbord efter den gamle regel om, at udfaldsvinkel er lig indfaldsvinkel.
Også til cykler
Dopplereffekten gør, at alle bølgebevægelser udbreder sig hurtigere eller langsommere alt efter hastigheden på det objekt, der udsender bølgerne, og det objekt, der modtager dem. På den måde er det muligt at beregne hastigheden for begge objekter.
Det betyder, at når radarbølgerne rammer husmure, der står vinkelret foran bilen, afbøjer de 45 grader og sendes videre ned langs den tværgående vej. Rammer de et andet køretøj eller objekt, modtager sensorer i bilen refleksionerne, og software med intelligente algoritmer fastslår retning og hastighed. Når adskillige radarbølger udsendes og kastes tilbage fra bygninger, vil de efterhånden summe sig op til en slags puslespilsbillede af den genstand, der bevæger sig.
Nuværende prototyper er primært indstillet til at varsko om cyklister og fodgængere, men de anvendte dopplerradarer er så små og billige, at de også vil kunne påmonteres motorcykler og såmænd også knallerter og cykler. Men naturligvis bliver biler og større køretøjer detekteret med stor sikkerhed og præcision. Der er stadig lidt udviklingsarbejde tilbage, men den grundlæggende teknologi er klar, og det er nok kun et spørgsmål om kort tid, før dopplerradarer til tværtrafik bliver indbygget i alle selvkørende biler.
Dopplerradarerne er anbragt fortil på køretøjet, og signalerne reflekteres til kameraer.
Systemet skal opdage fodgængere og cyklister, men det advarer lige så godt mod motorcykler og biler.
Princippet for, hvordan dopplerteknologien kan spotte en skjult cyklist.