Home » Bilen » Så vild bliver fremtidens bil: 6 selvkørende teknologier på vej
Så vild bliver fremtidens bil: 6 selvkørende teknologier på vej

Så vild bliver fremtidens bil: 6 selvkørende teknologier på vej

Share

År for år bliver nye biler mere og mere selvkørende, men der er stadig plads til en masse forbedringer. Her er seks lovende teknologier, der skal køre privatbilen i stilling til en endnu mere autonom fremtid

Teknologi 1: Observerer fodgængere en halv kilometer borte

Selskabet Waymo, der har specialiseret sig i udvikling af selvkørende biler, har introduceret, hvad de kalder et femtegenerations sensorsystem, som de meget betegnende kalder Waymo Driver. Systemet skal gøre bilen i stand til at opfatte og forstå sine omgivelser og spotte genstande på kørebanen, vejskilte eller en bildør, der bliver åbnet hundreder af meter forude.

Det sker gennem en kombination af computerdrevet sensorteknik og udspekuleret software samt træningskørsel i virkelige omgivelser. Systemet er forud blevet trænet af data fra over 20 millioner km kørsel med firmaets selvkørende bilmodeller og mere end 16 milliarder km simulationskørsel. Sensorteknikken omfatter blandt andet flere lidar-systemer, hvoraf nogle er tagplacerede og samlet giver et 360 graders billede i fugleperspektiv rundt om bilen.

Se også:  Førerløs 5G-bus kører turister rundt

Waymo Driver sikrer også bedre opfattelse af nære genstande, og bilen kan passere sikkert gennem snævre passager og smuthuller i myldretidstrafikken. Og nok så interessant kan den med ”periferisk vision” gennemskue, om der er fri bane foran større køretøjer som busser og lastvogne, så det er sikkert at overhale.  

Tre fodboldbaner væk

Den nye sensorteknologi gør bilen i stand til at orientere sig op til trefodboldbaner væk i alle retninger. Softwaren ved også, at for eksempel en cyklist bevæger sig anderledes end en bil eller fodgænger, og den sammenholder alle disse data for på det grundlag at forsøge at forudse, hvordan og hvorhen de nærmeste trafikanter vil bevæge sig, og tilpasser sin egen kørsel med største mulig sikkerhed for øje.

Se også:  Nu skal Microsofts Azure-platform også ind i selvkørende biler

Dertil kommer et opdateret radarsystem, der skal kunne navigere bilen sikrere gennem regn, sne og tåge og bedømme andre trafikanters hastighed med så stor nøjagtighed, at systemet også reagerer på noget, der kører meget langsomt eller holder helt stille.

Desuden er bilen blevet trænet på et 3D-kort, der omfatter vejbeskaffenhed, fortove og kantsten, trafikskilte, lyskurve og andre markeringer. 

Sensorteknikken omfatter blandt andet flere lidar-systemer, hvoraf nogle er tagplacerede og samlet giver bilens sensorer et fuldt 360 graders billede i fugleperspektiv.

 

En ny række sensorer, der er led i Waymo Driver-systemet, kan angiveligt registrere fodgængere og advarselstavler i en afstand på op til 500 meter.

1 2 3 4 5 6Næste

TAGS
forskning
ny teknologi
selvkørende biler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S