Så selvkørende er bilerne lige nu

Så selvkørende er bilerne lige nu

Share
Med sikker afstand

I vinteren 2016/17 begyndte denne skribents VW Golf med 11 år og 260.000 kilometer på bagen at opgive ævred. Den blev i marts 2017 afløst af en Tiguan SUV, der heldigvis kan købes på gule plader, så der blev råd til at sætte flueben ved samtlige assistentsystemer.

Ligesom Audi A8 har Tiguanen en køassistent, men den kræver mindst én hånd på rattet – plus et let tryk på speederen, hvis trafikken har stået stille for længe. Det er en helt ny fornemmelse at navigere gennem et morgenmylder stort set uden at bruge speeder og bremse eller få slidgigt i en koblingsfod.

Se også:  Er samfundet klar til biler uden fører?

Hurtig motorvejskørsel bliver også meget mindre stressende, når man sætter Tiguanen til at holde en sikker afstand til den forankørende bil. Og hvis en utålmodig bil vil skifte bane og klemme sig ind foran én, reagerer assistenten lynhurtigt, så der igen bliver plads i køen. Så håber man blot, at der ikke ligger en bil helt oppe i ens bageste kofanger. Denne situation er den nye Audi A8 rustet til, for dens baglygter går i gang med et større fyrværkeri, hvis nogen kommer for tæt på.

Det kræver lidt tilvænning at få tillid til alle assistenterne, og det føles også sjovt, at rattet gør lidt modstand en stor del af tiden. Det gør mere modstand, hvis man vil skifte bane uden først at blinke af, og det gør kraftig modstand, hvis man har misset nogen eller noget i en blind vinkel.

Se også:  Segway miniLITE og Kickscooter ES1 [TEST]: Elektrisk transport med mobilbetjening

Og sådan kan vi blive ved. Fodgængere og cyklister på afveje kan aktivere nødbremsen, hvis man skulle have været uopmærksom et øjeblik, og med nogen træning kan man blive mester i parallelparkering. Bundlinjen er, at det bliver nemmere, sikrere og mindre stressende at køre, når bilen har intelligente systemer – især på længere ture.

Del denne