Så selvkørende er bilerne lige nu

Så selvkørende er bilerne lige nu

Share

Nu med laserscanner

Kommandocentralen i A8 er døbt zFAS (zentrales FahrerAssistenzSteuergerät) og har fået 50 gange mere regnekraft end forgængeren. Denne enhed opbygger et udførligt billede af omgivelserne på basis af dette batteri af sensorer:

· Tolv ultrasoniske sensorer på front, sider, og bag.
· Fire 360-graders kameraer på front, bag og sidespejle.
· Et frontkamera øverst på forruden.
· Fire mid-range radarer på bilens hjørner.
· En langtrækkende radar på fronten.
· Et infrarødt kamera (til hjælp ved kørsel i mørke) på fronten.
· En laserscanner på fronten.

Denne lange udstyrsliste slutter med en verdensnyhed, nemlig en laserscanner i kofangeren på fronten. Laserlyset fra denne enhed reflekteres af objekter foran bilen og sendes tilbage til scanneren på under et mikrosekund. Laseren registrerer alle slags objekter – også ikke-metalliske – med høj præcision og har et bredt synsfelt, hvad der gør den til et godt supplement til radarer og kameraer.

Se også:  Er samfundet klar til biler uden fører?
En forsmag på fremtiden

Af Audis pressemateriale fremgår det, at de forskellige assistenter ikke lanceres på én gang eller som en samlet pakke. Alle mennesker har vel ikke brug for alting, og selv i denne klasse kan prisen nok betyde noget.

Softwaren til assistenterne må det også være en udfordring at få på plads. Og endelig skal bilen godkendes af myndighederne i de lande, hvor den skal sælges. Her ville det være rart med nogle EU-standarder, for det vil ikke være specielt smart, hvis alle tilgængelige features ikke er tilladt i alle lande.

Hvornår de totalt selvkørende biler bliver en realitet, er der mange og meget delte meninger om. Ifølge nogle medier kan en Tesla blive selvkørende i dag, hvis der blot åbnes for hele dens softwarepakke.

Se også:  Anlæg for information, underholdning og selvstyring

Interesseorganisationen FDM forudser noget mindre optimistisk, at vi skal frem til 2025, før selvkørende biler på et vist niveau kommer i handelen, og derefter vil det tage måske 20 år, inden de udgør 90 procent af nybilsalget. Lange udsigter med andre ord.

Audi’en holder øje med trafikken
selvkørende-bil2

24 strategisk placerede sensorer leverer input til en central kørecomputer, som på den måde danner sig et komplet billede af omgivelserne og kan overtage dele af styringen.

selvkørende-bil

Audio A8 har verdens første laserscanner i en bil, som alle kan købe (hvis man har råd). Scanneren samarbejder med radarer og kameraer om at registrere, hvad der befinder sig af genstande og levende væsener i omgivelserne.

Del denne