Så selvkørende er bilerne lige nu

Så selvkørende er bilerne lige nu

Share

Selvkørende biler er godt på vej. For hver generation får modellerne flere assistenter, som kan overtage rat og pedaler, parkere og i det hele taget gøre livet i trafikken sikrere og mere komfortabelt. Her er en opdatering og situationsrapport

En firpersoners transportrobot kontrolleret af en supercomputer og udstyret med et arsenal af radarer, laserscannere, kameraer og sensorer. Sådan kan man også karakterisere den nyeste udgave af A8, den største, dyreste og mest luksuriøse Audi (og i tidligere udgaver en populær ministerbil i Danmark).

Den nye bil blev præsenteret i juli, men den kan ikke ventes i handelen før engang næste år. Priser forlyder der intet om, men fra-priserne for de aktuelt tilgængelige A8-modeller spænder fra 1,5 til 2,85 millioner kroner, så der bliver næppe solgt mange til danskere, som selv skal betale for deres transport.

6 forskellige niveauer

Vejen til den selvkørende bil er spækket med niveauer – seks af dem faktisk. Det er den globale forening for ingeniører og tekniske eksperter SAE International, som har sat skik på automatiseringen af biler med denne opdeling.

Se også:  Nissan tester komplet selvkørende prototypeteknologi i Tokyos gader

Niveau 0: Ingen automatisering af nogen art.

Niveau 1: Fører styrer bilen, men får hjælp fra køreassistent til for eksempel at holde farten.

Niveau 2: Computersystemet kan overtage styring og acceleration, men føreren er stadig et menneske.

Niveau 3: Kørslen er automatiseret, men føreren kan blive bedt om at gribe ind.

Niveau 4: Føreren kan stadig gribe ind, men systemet beder aldrig om det.

Niveau 5: Systemet kører bilen fuldt og helt, uden at føreren kan gribe ind.

Skifter selv vognbane

Audi A8 kan fås med ikke færre end 41 assistentsystemer. Så mange teknologiske hjælpere kræver det åbenbart at klare en del af førerens job ved rattet. Det siger sig selv, at bilen automatisk kan holde afstand til forankørende, nødbremse, advare om medtrafikanter i blinde vinkler, skifte vognbane, parkere osv.

Med forståelig stolthed fortæller Audi, at den nye A8 vil kunne fås med verdens første system, der gør en bil selvkørende på niveau 3. Det vil sige, at føreren ikke altid behøver holde hænderne på rattet, men ligefrem kan foretage sig noget andet.

Se også:  Segway miniLITE og Kickscooter ES1 [TEST]: Elektrisk transport med mobilbetjening

Dette fremskridt skyldes AI-køpiloten, som kan overtage hele kørselsopgaven på motorveje og landeveje med midterrabat ved hastigheder op til 60 km/t. Mens køpiloten klarer igangsætning, acceleration, styring og opbremsning, kan føreren for eksempel se nyheder i full HD-opløsning på infotainment-skærmen.

Denne AI-køpilot kan ikke undgå at blive en succes i Tyskland, hvor kilometerlange køer i nærheden af de store byer snarere er reglen end undtagelsen i myldretiderne.

Med nyudviklede AI-parkpilot- og AI-garage-pilot-funktioner kan den brede og lange bil klemmes ind på snæver plads, for funktionerne gør det unødvendigt, at føreren sidder i bilen under disse manøvrer. Han/hun kan styre det hele via sin smartphone med en myAudi-app og få visuelt live-feedback fra bilens omgivelses-kameraer.

Del denne