Home » AOD Pro » It-professionelle bruger for meget tid på rutineopgaver
It-professionelle bruger for meget tid på rutineopgaver

It-professionelle bruger for meget tid på rutineopgaver

Share

Ansatte i virksomheder bruger for meget tid på opgaver, som burde automatiseres. I Danmark er det specielt det offentlige, der hænger i bremsen

En undersøgelse lavet af analysevirksomheden ABBY viser, at medarbejdere i Storbritannien bruger op mod to måneder om året på trivielle opgaver, der let kunne automatiseres, og at beslutningstagere bruger op mod 54 dage på denne type opgaver.

Men det er ikke kun på den anden side af Nordsøen, at situationen ser sådan ud. I Danmark rammes vi også af den tendens. Selv it-professionelle bruger uforholdsmæssig megen tid på opgaver, der ikke er deres kernekompetence, og som burde automatiseres.

”Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark bruger for meget tid på opgaver, der kan automatiseres – både på opgaver, der kan automatiseres fuldkommen, eller hvor dele af opgaven kan automatiseres,” fortæller Morten Thiessen, formand for ansattes råd i Ingeniørforeningen IDA til AOD PRO.

Han ser dog også et vist dilemma i situationen, for jo mere komplekst vores arbejdsliv bliver, jo flere opgaver kommer der til, som ikke har noget med kerneopgaverne at gøre.

”Det følger med, og derfor skal vi være opmærksomme på at automatisere, hvor det kan gøres, for ellers spiller vi tiden,” siger Morten Thiessen.

Det passer fint med undersøgelsen fra ABBY, for her har man afdækket, at det mest er de meget komplekse og papirbaserede processer, der bruges alt for meget tid på, og det er lige præcist den slags opgaver, som let kan automatiseres. Opgaver der, ifølge undersøgelsen, gør jobbet sværere at udføre, og som endda får nogle til at sige jobbet op.

Se også:  5 genveje til bedre indeklima i hjemmekontoret
Drives af bundlinjen

Morten Thiessen ser dog, at det også er en situation, der i høj grad bliver – eller som bør – drives af bundlinjen.
”Det er et spørgsmål om bundlinje og ikke proces, og danske virksomheder er generelt gode til at holde øjet på bundlinjen. Men det er også nødvendigt, for de, der ikke har et konstant fokus på at få automatiseret de opgaver, der kan automatiseres, vil ende som sorteper rent forretningsmæssigt,” pointerer Morten Thiessen.

Automatiseringen er også med til at øge medarbejdertilfredsheden, viser undersøgelsen fra ABBY. Langt hovedparten af dem der har investeret i smart software til at hjælpe deres ansatte var tilfredse med det afkast, investeringen havde givet dem, og 89 procent sagde, at de havde kunnet udnytte teknologien, specielt når det kom til at håndtere rutineopgaver.

Der var eksempler på, at kunstig intelligens havde hjulpet virksomheder med at sortere data og dokumenter, minde om opgaver, der ventede på at blive udført, og ikke mindst digitalisere papirgangen.

Forskel på privat og offentlig

Det er dog ikke alle virksomheder, som står med samme udfordringer. Morten Thiessen fortæller, at når det kommer til danske virksomheder, hvor it-udviklingen foregår, er folk i høj grad selvorganiserede, meget lidt hierarkiske og ikke på samme måde bundet af autoritære doktriner som de mere traditionelle virksomheder.

Se også:  Ny mesh-router sender Wi-Fi 6 ud i alle kontorlokalerne

”Det betyder, at der hvor udviklingen foregår, der sker automatiseringen fornuftigt og udramatisk,” pointerer Morten Thiessen.

Det gælder dog ikke for andre typer virksomheder, og helt galt går det når det kommer til det offentlige.

”Specielt i det offentlige, hvor administration er en væsentlig del af opgavens udførsel, er det problematisk at få automatisering indført,” siger Morten Thiessen.

Men han påpeger samtidig, at der er et andet fokus på løsningernes kvalitet, når du bliver myndighedsudøvende.

”Her bliver forudsigelighed vigtigere end kvalitet,” mener Morten Thiessen og fortsætter:

”Offentlige virksomheder er virkelig dårlige til at udvikle nye løsninger. Vores danske offentlige myndigheder er nok gode i forhold til andre lande, men de er virkelig dårlige i forhold til den private sektor.”

Men selvom den private sektor er foran på point, når det kommer til automatisering, så der stadig et par områder der bekymrer Morten Thiessen.

”Har vi de rigtige kompetencer og har vi nok af dem? Og hvordan får vi sikret den fornødne opmærksomhed i ledelsen, så de kan forstå, hvor vigtigt automatisering af trivielle opgaver er for bundlinjen,” siger Morten Thiessen og slutter:

”På det administrative område er der altid noget at hente. Vi er gode til ERP-systemer, men alt kan gøres bedre.”


TAGS
automatisering
kontor

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S