Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Robotterne indtager hjemmet - del 3

Løbet tør for ideer til robotter? Inspirationen er lige ved hånden. Der er tonsvis af spændende designs på internettet.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der var så mange gode intentioner med LEGO Mindstorms til denne gang. Så ville vi lave en robot, der reagerede på den anden. Vi ville lade dem kommunikere med hinanden via bluetooth, og juletiden taget i hu, ville vi også lave en robot, der brokkede sig, hvis hånden nærmede sig slikskålen.

Men alle de gode idéer løb ud i sandet for den gode idé, der var åbenlys, udeblev. Vi kunne ikke rigtigt finde den opgave, som vores robot skulle løse. I rendyrket desperation gik vi derfor i gang med at surfe på nettet. Vi ønskede at se, hvad andre havde bygget, og ikke mindst, hvordan de havde programmeret deres robotter.

En sand guldgruppe

Det skulle hurtigt vise sig, ikke overraskende, at internettet er en sand guldgrube, også når det drejer sig om LEGO Mindstorms. Så nu stod vi så i et nyt dilemma; hvilken robot skulle vi bygge? Skulle vi lave en kopi af en af de modeller, vi havde fundet, skulle vi lave noget, der mindede om dem - og ikke mindst - hvad skulle vi så programmere dem til? Efter en del intern diskussion, valgte vi en helt tredje model.

Vi valgte at kigge på nogle af de mest interessante LEGO Mindstorms modeller, vi fandt i vores søgning på nettet og i stedet for at bygge en enkelt af dem, ville vi beskrive de mest spændende her. På sigt vil vi så bygge nogle af dem, og vi håber at I, kære læsere, vil tage udgangspunkt i nogle af de mest spændende robotter og lave jeres egne.

Det sted vi fandt de fleste spændende modeller af LEGO Mindstorms robotter, var på Mindstorms egen hjemmeside (http://mindstorms.lego.com). Her uploader ivrige brugere af Mindstorms deres egne designs, ligesom der hver måned er en konkurrence om at bygge en robot, der kan opfylde et bestemt formål.

Men der findes andre spændende robotter, som du kan blive inspireret af på nettet. En af de første vi fandt, var en robot der løste en Rubiks-terning, og du kan se videoen på YouTube ved at følge dette link: https://www.youtube.com/watch?v=3QOvEG27Gt4.

Nuvel – det er vigtigt her at være opmærksom på, at der sagtens kan være lidt snyd med i spillet. Det er ikke umiddelbart til at se, om der rent faktisk sidder en sensor, der holder øje med farverne på terningen, og som derfor bestemmer, hvordan terningen skal håndteres. Muligvis er robotten programmeret til en række bevægelser, som gør, at en terning med et bestemt mønster vil blive løst.

Vi fandt da også hurtigt en robot, der rent faktisk analyserer en Rubiks-terning først og derefter løser den. Det tager lige over tre minutter, så er terningen løst (ok – videoen bliver vist i dobbelt hastighed noget af tiden). Men jeg kan stadig ikke løse Rubiks-terning så hurtigt. Tjek selv videoen her: http://tiltedtwister.com/tiltedtwistervideo.html.

En af de andre robotter, faktisk i samme kategori, var en robot, der løste en sudoku. Se dén robot viste sig at være ret imponerende, og jeg er temmelig sikker på, at den algoritme, der er brugt til at løse sådan en sudokuopgave, er udviklet i et andet program end det programmeringssprog, der følger med til LEGO Mindstorms.

Et af de andre sprog der kan bruges er Labview fra National Instruments, og jeg har før set meget avancerede LEGO Mindstorms robotter programmeret i det sprog. Men tjek selv den sudoku-løsende robot på http://ing.dk/artikel/102930-video-lego-mindstorm-loeser-sudoku og vær indstillet på at blive imponeret.

En tur på Googles billedsøgning viser også et imponerende udbud af robotdesigns, hvor du dog ikke umiddelbart kan se, hvad de har været brugt til. Men det er nogle ret spændende designs, du her kan finde. En af dem, der umiddelbart virkede interessant at forsøge at bygge, var en skorpionlignende tingest.

Nuvel, vi endte vores søgning efter spændende LEGO Mindstorms robotter på den første hjemmeside, vi snakkede om. For her er der nemlig ikke kun billeder af robotterne. Næ, her finder du byggevejledninger og i de fleste tilfælde også programmer, der får robotterne til at gøre udføre de opgaver, som de er byggede til.

Den største af dem, vi fandt på LEGO Mindstorms hjemmeside, blev kaldt for »Morph«. Vejledningen er på ikke mindre end 142 sider, og der er vel og mærke ingen programmeringsguide med. Det er udelukkende en vejledning i, hvordan du bygger robotten. Efterfølgende er det op til dig selv at programmere robotten.

Det er helt klart en af de robotter, som jeg har tænkt mig at give mig i kast med. Den ser ud til at være en udfordring at bygge - og ikke mindst at programmere. Har du lyst til at se mere til robotten, så kan du finde den her: http://mindstorms.lego.com/en-us/support/buildinginstructions/Bonus%20Models%20-/Bonus%20Model%201.aspx.

Endelig er der stedet med den konkurrence, Bot Challenge, som konstant kører. Hver måned er der en ny udfordring, og her kan du finde såvel programmeringsvejledning som byggevejledning til. For eksempel den meget spændende »Stonehenge« som er en avanceret farvesorteringsrobot, som ser spændende ud. Den finder du her: http://mindstorms.lego.com/en-us/News/ReadMore/Default.aspx?id=142283.LEGO.

Mindstorms handler om at få ideer og føre dem ud i livet. Denne artikelserie om at bygge robotter har givet undertegnede en helt ny respekt for de folk, der laver robotter, både i fabrikker og andre steder, men også dem der bygger disse LEGO-robotter. Det kræver omtanke, fantasi og en god del programmeringsevne.

LEGO Mindstorms kan kun anbefales på det varmeste, det er sjovt både alene, og hvis man arbejder sammen om et projekt. God fornøjelse med dine LEGO-robotter.