Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Renault Zoe: Langtrækkende mini med en snert af luksus

Den nye Zoe (2019-udgaven) er en yderst behagelig bil med lang rækkevidde og et fint udvalg af smarte funktioner.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Zoe er elbilernes svar på folkevognen: Fornuftig i størrelse, praktisk i brug og med en pris, der er til at betale (altså i forhold til elbilsmarkedet).

Den nyeste model tager dog et pænt skridt op i såvel komfort som udstyr og rækkevidde.

Har du kørt i en af de mange Zoe-biler, Green Mobility har på gaden i København, så start lige med at viske den oplevelse ud af hovedet. Det er ældre generationer, og der er altså en verden til forskel sammenlignet med den nye model.

Designet er ændret en smule. De bløde kurver giver et harmonisk og indbydende udtryk. Men det er først og fremmest indvendigt, der er sket noget.

Det er nemt at styre bilen via digitale indikatorer og touchskærm.

Smart og moderne

Bilen åbner af sig selv, når du nærmer dig med nøglen i lommen. Ret tjekket. Når du træder ind, mødes du af en komfortabel kabine med genbrugsstof på sæderne, stor touchskærm i midten og endda trådløs oplader til mobilen.

Det indbyggede system er simpelt og overskueligt. Dog lidt besværligt, at tastaturet er ABC-typen og ikke QWERTY. Både Apple Carplay og Android Auto understøttes, så du nemt kan integrere mobilen.

Den indbyggede GPS kommer fra TomTom og giver fin navigation, omend stemmevejledningen til tider var misvisende (eksempelvis ”drej til højre”, når man egentlig bare skulle følge vejen, der svingede en anelse mod højre). Der hører også en app til bilen, som kan vise ladestatus, starte klimaanlæg og andet på afstand.

Der er god plads i kabinen, dog er det småt med bagagepladsen.

Imponerende rækkevidde

Der er fint med power i bilen, og den er dejlig nem at køre. Man kan vælge at køre med bremsefunktion i speederen. Den tager dog ikke så godt fat som hos de andre biler i testen. Man slipper ikke for at flytte foden over på bremsen engang imellem.

Fart-, vejbane- og endda parkeringsassistent er der også. Vejbaneassistenten er blot af den korrigerende slags, og parkeringsassistenten fik vi ikke til at virke. Den meldte fejl, da vi prøvede. At bilen præsterer en rækkevidde på næsten 400 kilometer er ret suverænt for denne prisklasse, og med 50 kW CCS-opladning er man også relativt hurtigt videre.

https://www.altomdata.dk/her-er-8-af-de-billigste-elbiler/