Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er uambitiøst blot at tage en eksisterende benzinbil og sætte en elmotor i. Volvo anskuer overgangen til elbiler som en mulighed for at forbedre og gentænke køreoplevelsen fra bunden.
Ved at større presseevent i går eftermiddags fremlagde producenten visioner for fremtidens elbiler.
Mere plads og bedre aerodynamik
Som en spydspids for denne udvikling står Concept Recharge - Volvos konceptbil, som konkretiserer hvilken retning den svenske bilgigant er på vej i.
Ved at fjerne forbrændingsmotorens kompleksitet har designerne for været i stand til at øge pladsen indvendigt og samtidig forbedre bilens aerodynamiske egenskaber. Resultatet skal være markante forbedringer i forhold til en moderne familiebil.
I modsætning til Volvos første generation af elbiler vil den kommende generation - hvoraf den første er den elektriske efterfølger til Volvo XC90 SUV - indeholde flade gulve. Det ser man et eksempel på i Concept Recharge. Ved at fjerne motoren og erstatte den med en fuld batteripakke under det flade gulv, har designerne øget bilens akselafstand og hjulstørrelse. Resultatet er kortere udhæng, meget mere indvendig plads og bedre siddestilling for alle i bilen. Der er også blevet plads til et stort opbevaringsområde mellem forsæderne.
De nye proportioner har fået designerne til at flytte sæderne, optimere tagprofilen og sænke bilens fronthjelm, samtidig med at de bevarer den høje siddestilling, som man kender fra Volvo XC40, XC60 og XC90. I forhold til en typisk SUV skaber denne tilgang aerodynamiske effektivitetsgevinster, hvilket forbedrer rækkevidden.
Moderniseret design
Concept Recharge er skabt efter grundprincippet "mindre, men bedre". Alle unødvendige elementer er fjernet, mens det der er tilovers underkastes en systematisk præcisionsudjævning. Det traditionelle kølergitter er blevet erstattet med en skjoldlignende struktur, der understøttes af en nyfortolkning af Volvo Cars' ”Thor's hammer”-forlygtedesign. Dette omfatter den nyeste HD-grafik, der åbner sig om natten for at afsløre forlygterne. De lodrette signatur-baglygter vidner om Volvos stærke designarv, men nyfortolkes med et sæt vinger, der udvider sig ved højere hastigheder for yderligere at forbedre den samlede aerodynamik.
"Vores Concept Recharge repræsenterer et manifest for Volvo Cars' fuldelektriske fremtid samt en ny type bil," forklarede Robin Page, designchef ved gårsdagens presseevent. "Den viser nye og moderne proportioner, der går hånd i hånd med øget alsidighed og viser, hvad teknologien er i stand til designmæssigt."
Indrettet som en dagligstue
Volvos designsprog antager også en ny form inde i Concept Recharge. En stor, 15 tommers skærm i stående orientering er centrum for fremtidige, opkoblede infotainmentsystem. "Inde i Concept Recharge skaber vi en ægte skandinavisk dagligstuefølelse," fortalte Robin Page. "Interiøret integrerer vores nyeste brugeroplevelses-teknologi med smukke, bæredygtige og naturlige materialer. Hver del af interiøret er som et kunstværk og kunne stå alene som et individuelt møbel i et rum. Vi anvender de nyeste teknologier, men ikke for teknologiens egen skyld. Vi fokuserer altid på de fordele, som teknologier kan give."
Endelig afspejler Concept Recharge også Volvo Cars' sikkerhedsambitioner i de kommende år. En LiDAR-sensor fra teknologivirksomheden Luminar, der er en vigtig del af Volvo Cars' plan for fremtidig sikker, autonom køreteknologi, er placeret i optimal position på taget for at indsamle data fra omgivelserne omkring bilen.
"Med Concept Recharge går vi i de velkendte fodspor af Volvos design-DNA på en moderne og frisk måde, mens vi bevæger os ind i vores fuldelektriske fremtid," slutter Robin Page. "Den repræsenterer alt, hvad vi tror, kunderne forventer af en fuldelektrisk Volvo, og vi er glade for at kunne tage denne filosofi med ind i vores næste generation af biler."