Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Radaren finder de ledige p-pladser

I storbyen Berlin bliver det fremover en let sag at finde p-plads. Siemens har udviklet verdens første radarovervågning, der informerer om ledige parkeringssteder. Gevinsten er gladere bilister og en pæn reduktion i bilernes CO2-udledning.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er ikke altid let at finde et sted at parkere og navnlig ikke i Europas storbyer. Omfattende undersøgelser viser, at en bilist i gennemsnit bruger 100 timer om året på at køre efter en ledig parkeringsplads, og det alene er årsag til en tredjedel af al bytrafik. Hertil kommer udgifterne til benzin, miljø- og klimabelastningen.

Men det vil den tyske Siemens-koncern nu gøre noget ved. Foreløbig har gigantvirksomheden udnævnt den 200 meter lange Berliner-gade Friedenau mellem Walther Schreiber Platz og Friedrich Wilhelm Platz som forsøgsstrækning til et pilotprojekt og har installeret specielle radarsensorer i gadens lysmaster. Hver sensor har en overvågningsradius på op til 30 meter eller det samme som 5-8 parkeringspladser, og sensorernes høje placering gør det muligt for radaranlægget at overvåge hele området fra fugleperspektiv.
Markus Zwick, der er leder af Siemens innovationsafdeling pointerer, at når radarsensorerne er opsat over hovedhøjde er de i stand til at overskue og overvåge meget større områder end sensorer placeret i gadehøjde.

Hver radarsensor dækker mellem fem og otte p-pladser, så der skal en del monterings-arbejde til, før hele millionbyen er dækket. Hver radarsensor dækker mellem fem og otte p-pladser, så der skal en del monterings-arbejde til, før hele millionbyen er dækket.

”De højt placerede radarsensorers overblik er heller ikke begrænset til selve p-båsene men omfatter også cykelstier og fortove,” uddyber han.
Nettet af radarsensorer transmitterer kontinuerligt oplysninger om både ledige og optagede p-båse til specialdesignet software, som er udviklet af Robotics Innovation Center. Softwaren har indbygget machine learning-funktion, der sætter systemet i stand til at genkende typiske parkeringsmønstre og på egen hånd lære at forudsige, hvor og hvornår bilisterne har de bedste chancer for at finde ledige parkeringspladser.


Kombineres med ruteplanlægger
Efter softwarebehandlingen kan p-informa-tionerne så enten sendes ud i den lokale trafikradio som en service fra det lokale trafikinformationscenter til de bilister, der er på udkig efter parkering i nærheden, eller videreformidles til en app, som bilisterne kan hente ned på deres smartphone.
Der findes apps som eksempelvis Parku og Park2gether, som tilbyder lignende service, men de afhænger af menneskelige rappor-tører, der aktivt indberetter alle ledige p-pladser til udbyderen. Det nye anlæg er radarstyret og virker 100 procent automatisk.

Yderligere kan systemet også samarbejde med bilernes gps-navigationsanlæg, ligesom områdets digitale p-skilte vil kunne udnytte oplysningerne i den løbende p-information. Systemet er desuden parret med en intelligent ruteplanlægger, som gør det nemt for bilisterne at blive dirigeret derhen, hvor den ledige parkeringskapacitet findes. Og hvis der ikke er nogen frie p-pladser at finde, kan ruteplanlæggeren automatisk give information om muligheden for at finde tomme parkeringspladser i et andet område eller giver realtidsvejledning om at skifte til offentlig transport frem til bestemmelsesstedet.

”Vores digitalt baserede sensorsystem kan på den måde spare mange tid, da informationerne kan være til rådighed for bilisterne, allerede før de starter turen,” meddeler chefen for Siemens Mobility Division Jochen Eickholt stolt.
Fordelene er da også til at få øje på. En ”smart”, informationsbaseret infrastruktur som denne sparer ikke bare tid og skåner miljøet, men udnytter også byens parkeringskapacitet effektivt. Og bliver systemet en succes og udbredt, vil det medvirke til at lette livet for de bilister, der er nødt til at søge mod centrum for at arbejde og bo i Europas storbyer. Siemens forventer at være klar til at evaluere projektet i løbet af i år.

Bilisterne kan modtage p-information enten via radioens trafikinformation, bilens navigations-anlæg eller via en speciel app til tablets og smartphones.  Bilisterne kan modtage p-information enten via radioens trafikinformation, bilens navigations-anlæg eller via en speciel app til tablets og smartphones.


Også andre byer tester
Men Berlin er ikke alene om at teste fremtidens brugervenlige p-styring. I London har magistraten i Westminster installeret radarsensorer i jordhøjde, der dækker hen ved 3000 parkeringspladser i Londons West End.

Et lille sydtysk start-up-firma, Cleverciti Systems, har udviklet et næsten tilsvarende system, der allerede er taget i brug på en parkeringsplads i en mindre by i den tyske delstat Hesse. Indtil videre bruges systemets data dog alene til at vise antallet af ledige p-båse på en info-tavle. Men Cleverciti er klar med en app med en smart feature, som kun viser p-pladser, der har plads til en bil af netop den størrelse, brugeren i forvejen har tastet ind. Og måske bliver Siemens overhalet indenom, da Cleverciti i øjeblikket har forhandlinger om at indkøbe systemet med flere tyske kommuner.

San Francisco på USA’s vestkyst introducerede et tilsvarende system allerede i 2011, omend sensorerne her er bygget ned i selve asfalten og sender data til en datacentral, hvorfra de går videre til en app, som herefter kan lede søgende bilister frem mod ledige p-pladser. Ydermere er systemet udlagt, så de mest centrale parkeringsarealer også er de dyreste, mens bilister, der gerne vil gå et lille stykke til bilen, slipper billigere. Det har angiveligt ført til 43 procent lavere tidsforbrug til parkeringsjagt og 30 procent mindre udslip af drivhusgasser. Der er også fremtidstanker om at kunne reservere og forudbetale bestemte p-båse, hvis en bilist ønsker det.

Radarsensorerne på forsøgsstrækningen i Berlin er opsat på eksisterende lysmaster. Radarsensorerne på forsøgsstrækningen i Berlin er opsat på eksisterende lysmaster.


Der er ulemper
Men der er også bagdele. De opnåede data kan nemlig som alle andre former for data både bruges og misbruges.
Snedige computerprogrammer vil kunne koble oplysninger om p-muligheder med reklamer og al mulig lokal handel, ligesom p-vagter vil kunne blive ledt direkte hen til enhver ulovlig parkeret bil. Endnu omfatter de omtalte systemer dog hverken ansigtsgenkendelse eller nummerpladeidentifikation.

Siemens i tværfagligt samarbejde
Pilotprojektet i Berlin er en del af det såkaldte City2.e 2.0-projekt, som har til formål at undersøge potentialet af sensorstyret parkeringsovervågning og integrere sådan et system samtidig med oplysninger om placeringen af opladningsstandere til elbiler og hybridbiler.

Forsøget foretages i samarbejde med Berlins afdeling for miljø, byudviklingog klimabeskyttelse, og bag udviklingen af softwaredelen står Robotics Innovation Center i det Tyske Forskningscenter for Kunstig Intelligens (DFKI).

Hele City2.e projektet er finansieret af det tyske miljøministerium og indgår i det overordnede mål at medvirke til at reducere forurening, støj og udslip af CO2 fra den stadigt voksende bytrafik. Sådan projekter er ikke kun tænkt som en service for byens trængte bilister.

Siemens-sensorernes høje og nedadrettede placering gør, at hver enhed kan dække ca. 30 meter eller et lige så stort areal som 20 jordplacerede sensorer. Siemens-sensorernes høje og nedadrettede placering gør, at hver enhed kan dække ca. 30 meter eller et lige så stort areal som 20 jordplacerede sensorer.