For få år tilbage var en app vejen frem for alle, der ville ind på de mobile platforme. Men der er gået inflation i dem, og rigtig mange apps ender med at drukne på Google Play og App Store, hvor chancen for at blive fundet er forsvindende lille.
En undersøgelse fra Forrester konkluderer, at virksomheder skal være heldige, hvis blot 10 procent af deres brugere vil hente en app.
Den dyre investering, det er at udvikle en app, giver derfor sjældent afkast.
Det Adobe-ejede selskab Magento kommer nu med en ny løsning, der eliminerer behovet for at hente en app, men giver en lignende oplevelse på mobilen.
Progressive Web Applications (PWA) udnytter hele skærmen, uden siden skal genindlæses, når brugeren scroller igennem. Samtidig er det muligt at sende push-notifikationer til brugeren. Løsningen ligger således i grænselandet mellem den traditionelle app og mobile hjemmesider. Omkostningerne er dog betydeligt mindre end en app, og man slipper for at skulle trække brugerne ind på Google Play og App Store.
”Denne nyhed repræsenterer et teknologisk fremskridt, der kan sammenlignes med introduktionen af responsive hjemmesider, hvor indhold automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på forbrugernes enhed. Med PWA kan virksomheder tilbyde deres kunder en langt mere intuitiv brugeroplevelse på deres sites med push-notifikationer og andre elementer, der kan bekæmpe det udbredte problem med lav mobilkonvertering,” forklarer Imran Afzal, der er marketingchef for Adobe i Norden.