Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Alle taler om det – eller i hvert fald gør Facebooks Mark Zuckerberg: Metaverse. Dette alternative, virtuelle univers findes dog ikke rigtig endnu. Men nu har du chancen for at blive pionerudvikler. Adobe (som står bag blandt andet Photoshop) opdaterer et eksisterende program, så det kan skabe nogle af de vigtige byggestene i et Metaverse. Og så er vi jo i gang.
Det drejer sig om Adobe Substance 3D, som fremover skal understøtte skabelsen af 3D-grafik fra start til slut. Opdateringerne demonstrerer ifølge Adobe, at selskabet er parat til at være markedsleder i en verden, som gør sig metaverse-klar.
Klar til metaverse
"Metaverse-oplevelser kommer til at være en del af fremtiden, og forudseende brands forbereder sig på at skabe 3D-indhold, som vi allerede kender fra gaming-industrien. Forbrugere forventer spektakulært indhold som en del af deres personlige digitale oplevelse. Det betyder, at vi skal give udviklerne det bedste værktøj til at skabe innovative AR- og metaverse-oplevelser. Vores seneste udvidelse af Substance 3D skal hjælpe vores kunder med at gøre dette muligt," fortæller Franck Attia, nordisk direktør for Adobe.
3D bliver fortsat vigtigere, og efterspørgslen på Substance 3D-værktøjer vokser støt i spil-, underholdnings- og nethandelsindustrien. At kunne arbejde med 3D er ved at blive normen hos kreative i hele verden, forklarer Adobe videre.
De nye opdateringer
Her er et detaljeret overblik over de vigtigste opdateringer i Substance 3D Collection:
- Der bliver fuld Apple M1-support til Substance Painter, Designer og Sampler, som gør det muligt for folk, der arbejder med 3D, at arbejde hurtigere end tidligere.
- For at skabe den maksimale ydelse i Substance-universet lanceres et nyt Substance 3D Materials SDK. Det gør det muligt for udviklere at skrive deres egne plugins og bruge Substance 3D-materiale i andre applikationer.
- Substance Material Plugin til Photoshop gør, at brugerne ifølge Adobe kan spare mange timer og mange trin,når der skal laves lag, designvariationer og 3D-effekter. Der findes allerede et tilsvarende plugin til Illustrator.
- Derudover kommer der også en stor opdatering til Substance 3D Plugin for Unity (billedet øverst), som gør det muligt for brugere at loade og modellere Substance-materiale direkte i Unity-systemet.
- Adobe udsender senere i år en Substance 3D Modeler, som giver brugerne en mere intuitiv tilgang til 3D-modellering end i dag.
Store forventninger til AI
Adobe ser desuden et stort potentiale i kunstig intelligens.
Derfor udsender Adobe også nu i beta-version et værktøj, som ved hjælp af AI skal gøre det nemmere "at skabe fantastiske AR-oplevelser meget hurtigere og mindre datatungt end tidligere," som det hedder i en meddelelse fra producenten.
Det skal blandt andet sikre, at langsomme loading-tider ikke ødelægger AR-oplevelser. Teknologien vil være fuldt integreret i Adobe Aero senere i år, oplyses det.