Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Prøv Commodore 128 på din egen pc

Her kommer du på en rejse tilbage i tiden, men på din egen computer. Vi viser, hvordan du emulerer den legendariske Commodore 128. Der findes masser af professionel software til maskinen, men kun meget få oprindelige spil eller demoer. Det vil vi gerne lave om på.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1 Sådan begyndte det

Commodores sidste 8-bit-maskine C128 blev udviklet som en overgang fra Commodore 64 til Amiga, og den skulle finde købere i bunden af det professionelle marked. Commodore havde lyttet til pressens krav, og man fyldte derfor 128 op med funktioner.

>> System-ram blev fordoblet til 128 KB. Der var to cpu’er: en MOS Technologies 8502 – en forbedret version af C64’s 6510 med fordoblet clockhastighed – og en Zilog Z80-cou. Det var den processor, der sad i mange af C64’s rivaler. 

>> Der blev føjet et numerisk tastatur til maskinen plus en teksttilstand på 80 spalter. 128’s Basic-programmeringssprog var blevet markant forbedret med mere avancerede programmeringsstrukturer, der fik mest muligt ud af 128’s fordoblede ram-kapacitet. Der var også en maskinsprog-skærm og en indbygget sprite-editor, der muliggjorde frihåndstegning af sprites, som kunne gemmes på en disk.

>> 128 havde mere driftssikre diskdrev, og de var 11 gange så hurtige som C64’s. De havde dobbeltsidede hoveder, så man slap for at vende diskene. Desuden kunne de nye drev læse andre formater såsom MS-DOS, og de havde automatisk disk-bootning, og brugerne var derfor ikke længere nødt til at skrive load-kommandoer i BASIC.

>> En vigtig faktor var, at 128’eren var 99 procent bagudkompatibel med Commodore 64 og dens enorme softwarebibliotek. Heldigvis blev 64’erens legendariske 6581 SID-lydchip ikke ændret.

2 Hvordan var den i brug?

Set fra et gamingsynspunkt: ikke overvældende. Set fra et erhvervssynspunkt: fremragende. 128 var fokuseret på desktop-produktivitet. Uden hardwaresprites eller rasterafbrydelser var dens VDC-chip rettet helt mod erhvervslivet og ikke meget anvendelig til gaming. Det var dog en fordel, at den nye version af Basic havde grafiske forbedringer, der fjernede behovet for poke-kommandoer og gjorde det nemt for brugerne at lave sprites.

Selvom Commodre 128 ikke var en populær spilmaskine, var den afholdt som stationær computer i parløb med Geos 128.

>> Gaming blev overladt til maskinens C64-kompatibilitet, som man fik adgang til ved at holde Commodore-tasten nede ved start, skrive “GO 64” ved Basic-promp-ten, eller starte maskinen med en C64-patron. Efter lanceringen af 128 blev de fleste Commodore 64-spil annonceret som “Commodore 64/128 compatible”.

>> Når man kørte i C64-tilstand, blev de fleste af 128’s ekstra funktioner slået fra, idet maskinens 2 MHz cpu-tilstand stadig var til rådighed, og den omstændighed blev udnyttet af nogle spil, for eksempel Elite 128. Spil, der brugte 128’s grundtilstand, udvidede ofte eksisterende C64-titler med ekstra niveauer og indhold, såsom The Last V8 (1985) og Kikstart 2 (1987). Ultima V (1988) tilføjede et soundtrack og brugte 128’s hurtigere   diskadgang. Mange titler var enkle tekst-adventurespil, der gjorde brug af 80-
spaltertilstanden.


>> Sært nok krævede 80-spaltertilstanden endnu en skærm, selvom Commo-dore lancerede en speciel skærm med dobbelte inputs og en omskifter til valg af tilstand.

3 Tekstbehandler og maleprogram

Takket være maskinens Z80-cpu var den kompatibel med CP/M – et velkendt software-økosystem, der var populært blandt virksomheder. Desværre kørte 128 hovedparten af CP/M-software langsommere end andre systemer, hvilket medførte, at dens CP/M-kompatibilitet i høj grad blev ignoreret.

>> I stedet foretrak ejere af 128 Geos 128. Det var en grafisk desktop, der oprindelig blev udviklet til C64, men som blev markant udvidet til 128 med ekstra kraft og funktioner. Geos lignede macOS og havde produktivitets-redskaber såsom tekstbehandler og maleprogram. 128-versionen brugte en 640 x 200-skærmtilstand med høj opløsning, hvilket var med til at etablere 128 som en seriøs business-maskine. 

Commodore 128 er glemt af mange retrogamere, men den var en turboversion af C64 og solgte bedre end mange rivaler.

>> Da C128 blev taget af markedet i 1989, kunne det ikke længere betale sig at producere den. Udgifterne lå for tæt på Amiga 500, og prisreducerede modeller af C64 blev stadig solgt i stor stil, navnlig i Europa.

>> Der blev i alt solgt 5,7 millioner maskiner, og 128 nåede aldrig op på Com-modore 64’s svimlende salgstal. Den var alligevel en succes og slog de fleste andre mikrocomputere på salgstal.

4 Hvordan emulerer jeg den?

Vores foretrukne emulator er VICE, der understøtter Windows, Linux, Mac og mange obskure platforme. VICE er især kendt for at emulere C64, men den understøtter alle 8-bit-udgaver af Commodore-maskiner, herunder 128.

>> Find Windows-versionen på websitet, og download den nyeste udgave. Pakken bruger 7-Zip-format, og det kan derfor være nødvendigt med en separat applikation til det. VICE har ingen installer. Efter at have udpakket filerne skal man gå ind i en ny mappe, åbne <i>bin</i>-mappen og manuelt åbne x28.exe. Det kan være en god ide at lave en desktopgenvej. 

>> Linux-brugere kan finde VICE i lagrene, men der vil formentlig mangle vigtige “kernal”-filer på grund af licensbegrænsninger. Disse filer kan man få fra en source-tarball, men det er meget nemmere at installere en Snap- eller Flatpak-pakke i stedet. Begge versioner foretager installation i din systemmenu.

>> Snap-brugere kan finde pakken på Snapcraft-store under navnet vice-jz. Hvis man ønsker Flatpak, kan man installere VICE med denne kommando:

$ flatpak install flathub net.sf.VICE

5 Sådan bruger du VICE

Når VICE-128 bliver åbnet, bemærker man en opsætnng med to vinduer: Den ene er til den ældre C64 40-spaltervisning, den anden er til den nyere 80-spaltervisning. 

>> Den gamle 40-spaltervisning bruges til de første load-kommandoer, men derefter kan et oprindeligt 128-spil skifte til visningen med høj opløsning. I mellemtiden leverer 40-spaltervisningen en besked om at skifte til 80-spalter – med VICE skal man blot skifte til det andet vindue.

Spil som Thai Boxing (1986) var på den korte liste over spil, der anvendte Commodore 128’s oprindelige tilstand i stedet for at bruge C64-kompatibilitet. 

>> Den nemmeste måde at indlæse noget på er at klikke File > Smart attach disk/tape. Vælg din fil, og klik “Autostart.” Hvis din Basic-prompt bliver ved med at sige “LOADING, READY”, skriver du “RUN” og trykker Enter.

>> Før du går i gang med spil, bør du definere, hvordan du vil bruge joysticks. Via tastatur, emuleret eller med en ekstern enhed? Fra systemmenuen vælger du Input devices > Joystick settings. Du skal definere metoderne for to porte: De fleste spil bruger joystick-port 2, og derfor skal du sætte din enhed til at bruge port 2, mens du har din backup på port 1. Glem ikke at gemme din konfiguration ved at klikke Settings > Save settings.

>> Hvis du møder nogen 3,5”-diskette-images (som kan have efternavnet .D81), skal du ændre diskdrevets type. Fra systemmenuen vælger du Settings > Settings > Peripheral devices > Drive. Sørg for, at “True drive emulation” er slået til, og skift “Drive type” fra standardindstillingen på CBM 1571 til CBM 1581. 

Specifikationer


  • COMMODORE 128 (1985)

  • Cpu: MOS Technology 8502 ved 1-2 MHz

  • Ram: 128 KB

  • Oprindelig pris: Cirka 4000 kroner

  • Grafik: VIC-II E 320 x 200, 16 farver, MOS 8563 640 x 200

  • Lyd: SID 6581

  • Lager: Kassette, 5,25” diskette, 3,5” diskette og patron

  • Styresystem: Commodore Basic 7.0, Digital Research CP/M 3.0, Geos 128

  • Lanceret: Januar 1985

  • Produktion: 1985-1989

  • Globalt salg: 5,7 millioner stk.


Find god Software

Vi henviser generelt først til archive.org, men her er der ikke megen egentlig C128-software. Der er til gengæld mængder af brugerguider, programmeringsmanualer og Basic-programlister, hvis man får lyst til at være med og skrive noget nyt.

Når det gælder egentlige softwarekilder, er det oplagt at begynde hos “C-64 Scene Database” på csdb.dk. Skriv “128” i søgefeltet: Her kan man finde en god oversigt over spil, demoer og redskaber til 128. 

Den, der specifikt søger demoer, bør tage et kig på https://demozoo.org/platforms/55/. Der er også nogle spil. Noget af softwaren er fra 2020.

Den bedste ressource må imidlertid være fora på c-128.freeforums.net. Her kan man finde nye spil og demoer, og man kan chatte om alt, hvad der vedrører Commodore.

Commodore 128-software ligger som regel på disk, men det hjælper ikke, at disse filer stadig har efternavnet “.d64” – lad være med at blande dine 64- og 128-filer i den samme mappe!