Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
"Vi havde forventet at sælge 100 biler i Danmark i år. Men vi har allerede rundet 700 på nuværende tidspunkt. Vi har derfor været nødt til at hente biler ind, som ellers var tiltænkt til det tyske marked, hvilke de ikke er helt begejstrede for på den anden side af grænsen, men som lanceringsland får vi lidt særbehandling", fortalte Polestars danske direktør, Henrik Bang (til højre i billedet foroven), med et smil, da vi mødte ham til elbilsmessen eCarExpo i sidste uge.
En stor del af forklaringen på det overraskende salg er, at leasing har vist sig som en populær indgang til livet som elbilsejer. Ikke blot for virksomheder, men i høj grad også for private. "Vi havde forventet at langt størstedelen af salget ville gå til virksomheder, men faktisk er mere end 60 procent privatleasing," siger Henrik Bang og fortsætter: "Når du for et startbeløb på 10.000 kroner og en månedlig udgift på 5.000 kroner kan have en elbil som Polestar 2, så bliver det overskueligt for mange private kunder at snuse lidt til livet med en elbil, uden at forpligte sig med et køb på flere hundrede tusinde kroner."
Hestekræfter til folket
At købe sig til en Polestar er dog blevet lidt mere overkommeligt. Her i efteråret blev en billigere udgave af Polestar 2 lanceret på det danske marked. Det tyder dog ikke på den lavere pris har haft afgørende betydning, når køberen skal vælge model. "De fleste vælger faktisk fortsat den dyrere model, da de prioriterer de ekstra hestekræfter over den lavere pris," fortæller Henrik Bang.
Polestar er sit eget brand, men har Volvo i ryggen, hvorfra der i rigt mål hentes know how og ekspertise i produktionen af biler. Da vi spørger, om der ikke vil være en risiko for at Polestar og Volvo kan komme til at kannibalisere på hinanden svarer Henrik Bang: "Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge er to vidt forskellige biler, så det er ikke den samme kundegruppe vi henvender os til. Den kommende Polestar 3 vil blive helt sin egen, så vi er ikke bange for at de to brands bliver for tætte konkurrenter."
På eCarExpo-messen, som løb af stablen i København i sidste uge, fremviste Polestar blandt andet en særudgave af deres flagskib Polestar 1 i guld, som ses på billedet foroven.
Læs vores test af Polestar 2 her:
https://www.altomdata.dk/polestar-2-test-staerk-tesla-rival-med-google-ombord/