Home » Sikkerhed » Politisk berufsverbot i sikkerhedsbranchen
Politisk berufsverbot i sikkerhedsbranchen

Politisk berufsverbot i sikkerhedsbranchen

Share

At sælge it-sikkerhed kræver tillid. Ganske som det kræver tillid at sælge elastik i metermål. Men er det rimeligt at afvise en leverandør ene og alene på baggrund af nationalitet? Kaspersky Lab er bandlyst i USA, men har præsteret markant vækst på det europæiske marked

At Østeuropa i almindelighed og russerne i særdeleshed kan være nogle banditter, når det gælder cyberkriminalitet, er der ikke noget nyt i. Der er heller ikke noget nyt i, at Asien i skikkelse af Kina er det, eller at Vesteuropa og for den sags skyld USA er det. Ingen har nemlig noget at lade hinanden høre i en tid, hvor alle spionerer på alt, og alt hvad, der kan hackes, bliver hacket. Stater, efterretningstjenester, firmaer, privatpersoner er alle på banen. Derfor kan det synes noget dramatisk, når en producent bliver lukket ude fra det gode selskab ene og alene på grund af sin nationalitet.

Det er tilfældet med eksempelvis kinesiske Huawei og russiske Kaspersky, men man skal da være ualmindelig naiv, hvis man tror, man er bedre sikret mod cyberkriminalitet ene og alene fordi, man køber hardware fra IBM, Dell og HP eller software fra Symantec, Bitdefender og Barracuda Networks. Bag facaden er skæg og blå briller den daglige arbejdsuniform i en verden, hvor cyberkrigen nu er officielt godkendt som fjerde form for krigsførelse sammen med krig til lands, til vands og i luften. Det betyder, at navnet på leverandøren reelt ikke har nogen praktisk betydning for, hvor sikker, man kan føle sig.

Se også:  Kaspersky Password Manager [TEST]: Brugervenlig beskyttelse af dine kodeord
Hvor er dokumentationen?

Dermed ikke sagt, at en given producent bevidst planter en bagdør i sine produkter, men eksemplerne på den slags misbrug uden, at producenten aner noget som helst, er efterhånden mangfoldige. Derfor er alle producenter, og især producenter af sikkerhedsprodukter nødt til at stå sammen og gøre fælles front mod cyberkriminalitet. Det er noget eksempelvis den tidligere nordiske chef for Kaspersky Lab i Norden og nu selvstændig sikkerhedsekspert Leif Jensen tidligere har gjort sig til talsmand for. Som forbrugere er vi den anden vej rundt nødt til at have tillid til producenterne ind til det modsatte er bevist.

Fokus rettet mod Europa

Kaspersky Labs fokus netop nu er rettet mod Europa, hvor væksten er størst, men også det asiatiske marked er interessant, så efter åbningen i efteråret af et Transparency Center i Zürich og åbningen af endnu et i Madrid følger inden længe endnu et i den asiatiske region.

Firmaets Global Transparency Initiative er blevet taget godt imod af kunder, firmaer og regeringer, idet kundedata nu er beskyttet bedre end nogensinde før, lige som der er mulighed for at kigge Kaspersky Lab over skuldrene, når det gælder kildekoden. Et af de såkaldte ”Big 4” konsulentfirmaer – Ernst & Young, Deloitte & Touche, KPMG eller PricewaterhouseCoopers – er nu valgt som ekstern monitoreringspartner, og når dette læses, er navnet offentliggjort. Hvis behovet skulle vise sig, er Kaspersky Lab endda villig til at åbne et Transparency Center i den nordiske region.

Se også:  Et spil om sikkerhed

Men der er ingen dokumentation for, at Kaspersky Lab specifikt har haft en finger med i spillet i opgøret om den amerikanske præsidentpost, selv om russerne godt nok som nation har prøvet at påvirke resultatet. Det er heller ikke dokumenteret, at den kinesiske stat har beordret Huawei til at udføre cyberkriminalitet på nationens vegne. Ikke desto mindre er Kaspersky Labs produkter bandlyst i den offentlige administration i USA, lige som den danske regering tilsyneladende har valgt at bukke under for det politiske pres og kaste Huawei på møddingen til fordel for Ericsson.

Kaspersky Lab forbudt i USA

Kaspersky Lab har som bekendt været ude i et geopolitisk stormvejr på grund af sin russiske baggrund. Således er det som nævnt blevet forbudt at anvende firmaets løsninger i offentlige systemer i USA, hvilket har betydet store udfordringer. Salget er faldet med 25 pct. på den anden side af Atlanten, og den slags politisk indblanding kan derfor hurtigt blive en potentiel risikofaktor, som kan tage livet af en virksomhed.

TAGS
Datalovgivning
It-sikkerhed
kaspersky
udvikling

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S