Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Glasgow-erklæringen om nul-emissions biler og varevogne blev lanceret i dag, hvor en række virksomheder forpligter sig til at udfase køretøjer med fossile brændstoffer mellem år 2035 og 2040.
Hos Polestar mener man, at store dele af den europæiske bilindustri skifter til elektriske køretøjer alt for langsomt:
"Bilfirmaerne taler stadig om at sælge benzin- og dieselbiler indtil år 2040. Tager vi levetiden for en bil i betragtning, vil de biler stadig være kørende og dermed forurene resten af det her århundrede. Det giver ikke mening at udskyde en af de mest effektive klimaløsninger, vi som bilbranche har til rådighed, når man i stedet for at fortsætte med at investere i udviklingen af nye benzin- og dieselflåder hellere bør bruge de ressourcer på at fremme innovative løsninger, der fører til klimaneutral mobilitet," siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar.
Renhed fra start til slut
Thomas Ingenlath forstår kompleksiteten af udfordringen for de traditionelle bilproducenter og de omkostninger, der er forbundet med omstillingen. Han glæder sig over OEM'ernes tiltag til at udvikle elbiler, men han er grundlæggende uenig i deres beslutninger om at udvikle nye generationer af benzin- og dieselmotorer.
"Tiden er inde til radikale ændringer. At bygge og sælge elbiler er ikke slutpunktet; det er begyndelsen. Vi skal være mindst lige så opmærksomme på at skabe en ren forsyningskæde og i sidste ende genanvende så meget som muligt. En elbil er en god start og en direkte vej til klimaneutral mobilitet, men renhed betyder renhed fra start til slut. Polestar er ikke perfekt, men vi arbejder på at blive bedre," siger Thomas Ingenlath.
Bruger teknologi til at udvise transparens
Polestar offentliggør alle oplysninger om bilernes CO2-aftryk og har indført en brancheunik produktbæredygtighedsdeklaration, der gør det nemt og intuitivt for forbrugerne at vurdere klimapåvirkningen fra de forskellige Polestar-varianter sammen med pris og rækkevidde.
Virksomheden anvender også blockchain-teknologi til gennemsigtighed i forsyningskæden med et ambitiøst mål om at spore alle risikomaterialer, herunder nikkel, mangan, grafit og lithium, ud over det kobolt, der spores i dag.
Hos Polestar mener man, at klimaindsatsen kræver ambitioner, men også ansvarlighed, hvorfor man har annonceret et brancheførende mål om at skabe en 100% klimaneutral bil inden 2030 uden at være afhængig af CO2-kompensation.