Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Polestar 2: Stærk Tesla-rival med Google ombord

Polestar 2 er en elbil, der både i design, køreegenskaber og betjening går direkte i kødet på Tesla, og som langt henad vejen har slagkraft til at true den.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Producenter, der har kastet sig over elbiler i prislejet over 400.000 kroner, har haft én kæmpe udfordring: Tesla. De populære amerikanske elbiler har været markant foran på både rækkevidde, opladning og køreteknologi, så det har været svært at argumentere for at vælge noget andet (læs vores test af Tesla Model 3 her).

Med bilmærket Polestar ser argumentet dog pludselig ret stærkt ud.

AODs udsendte anmelder ved sin tildelte testbil. AODs udsendte anmelder ved sin tildelte testbil.

Der er som udgangspunkt tale om et nyt mærke, dog med erfarne kræfter i kulissen. Volvo har været med til at starte Polestar og bidrager med teknologi og knowhow.

Polestar 2 er den anden bil fra brandet. Det er en rent elektrisk sedan i fastback-design. En rigtig flot bil, der på fornem vis rammer balancen mellem det modne og det drengerøvsagtige. Den indbyder til sjov, men er samtidig fornuftigt designet, med god komfort og fin bagageplads.

Det er en bil, som i sin form og sine funktioner kan dække en bred mængde brugsbehov, dog er den ikke ideel til børnefamilien, der skal have barnevognen med. Den samlede bagageplads er dog en anelse større end Tesla Model 3, og bilen er endda i stand til at trække 1500 kilo.

Stor køreglæde

I sin konstruktion og finish er den et niveau over Teslas bil, og det er den for så vidt også i køreegenskaber. Den ligger klippestabilt på vejen, og der er rigtig god respons i rat og pedaler. Den har også en brugervenlig autopilot, som gør den fuldt selvkørende på motorvejen. Dog har den ikke automatisk vognbaneskift og andre avancerede funktioner som Tesla.

En gigantisk Google-mobil på fire hjul

Systemet, der styrer musik, navigation, aircondition og meget andet, er baseret på Google. Du logger simpelthen ind på den store 11,5” midterskærm med din Google-konto, og så har du adgang til alle dine favoritsteder i Google Maps, din musik på dine foretrukne tjenester, dine kontakter og meget andet.

Du kan stemmestyre det hele med Google Assistant (som var på engelsk i vores testbil, men kommer på dansk). Det fungerer glimrende og er utrolig nemt. Dog kunne man forestille sig, at nogen måske vil have problemer med, at datahungrende Google nu også har adgang til bilen.

Smarte muligheder som mobilstyring er der heller ikke. I det hele taget er telefonen slet ikke integreret på samme måde. Endnu. Der vil snart blive mulighed for at åbne Polestar med mobilen, og vi kan forvente yderligere features i fremtiden.

Det potente lydsystem har Harman Kardon som afsender.

Hurtig og udholdende

Det er en kraftfuld bil med to elektriske motorer og en samlet ydelse på 408 hk. Den er ikke helt så hurtig som Tesla, men ærligt talt, der er mere end rigelig smæk på.

Rækkevidden er op til 470 km på en opladning. Det er lidt bedre end en standard Model 3, dog langt fra en Long Range, der koster det samme som Polestar 2.

Opladning er heller ikke helt på niveau, men 150 kW er altså ret hurtigt. Kan du finde en oplader med den kraft, er du videre med næsten fuld tank på en halv time.

Polestar 2 har således så rigeligt det, der skal til for at udfordre Tesla og for den sags enhver anden elbil i dette prissegment. De marginaler, den måtte mangle i fart og rækkevidde, har den så rigeligt i kvalitet og køreegenskaber.