Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

PlayStation 5 vs. Xbox Series X: Hvilken konsol skal du vælge?

Sony og Microsoft er klar til endnu et slag om konsollerne, i takt med at højsæsonen for salg af spil nærmer sig. Her finder du alt, hvad du behøver at vide om situationen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er konsolgamernes store år. Hvad enten man er til PlayStation eller Xbox venter der en ny konsol lige om hjørnet. I midten af november bliver PlayStation 5 og Xbox Series X sluppet løs. Begge kan bestilles nu, og priserne er netop afsløret. Se pris og lanceringsdato på PlayStation 5 her og det samme for Xbox Series X her.

Men hvilken skal du vælge? Skal du holde dig til den sikre platform, som du kender i forvejen, eller er det på tide at skifte side? Her kigger vi nærmere på på de to konsoller, så du kan træffe et kvalificeret valg.


PlayStation 5

Man kan roligt sige, at 2020 har været et turbulent år. Og nu lancerer Sony for første gang i 25 år en konsolgeneration med et farvestrålende kabinet. Nå ja: snarere ensfarvet med nogle blå lamper. Lad os nu ikke tabe både næse og mund

PS5 har et iøjnefaldende design og kan fås i to udgaver: Hvis du køber en næstegenerations-konsol med henblik på adgang til 4K Blu-ray såvel som til spil, skal du bruge den fuldfede version med UHD-diskdrev, men hvis du har valgt en fremtid uden fysiske medier, findes der en lidt slankere Digital Edition. Den skulle også medføre en mindre udskrivning ved købet, men der er endnu ikke blevet afsløret oplysninger om priser.

Hvad er der så inden i det kabinet, der tydeligvis er udviklet med henblik på maksimal luftstrøm? På papiret minder PS5’s indmad slående om Xbox Series X. Begge har en speciel Zen2-cpu med otte kerner, et AMD RDNA 2-grafikkort, 16 GB gddr6-ram og sågar speciallavede ssd’er, men her hører ligheden også op, idet ordet “skræddersyet” kommer ind i billedet.

Sony og Microsoft har meget forskellige tilgange til konsolarkitektur. Tidligere på året talte chefarkitekt Mark Cerny på en PS5-konference, og det fremgik tydeligt, at Sonys fokus ligger på processorkraft med en 3,5 Ghz-processor – godt nyt for raytracing – men også på brugervenlighed for udviklerne. PS5 har det, der bliver kaldt variabel frekvens. Formålet er at få mest ud af henholdsvis gpu og cpu, når der for alvor er brug for det.

PS5 når op på 10,3 teraflops, men man skal ikke stemple Sonys konsol, blot fordi Microsoft siger, at man her har kraft nok til 12. Teraflops er et praktisk mål for grafisk ydelse, og det bliver nu brugt som våben i konsolkrigen, men det forklarer ikke alt, og det afhænger helt og holdent af, at resten af systemet kan samarbejde. Cpu’en og gpu’en er ikke de eneste dele, der betyder noget, og Sonys andet store fokus er det skræddersyede ssd. Cerny har bekræftet, at i sammenligning med de bevægelige dele i den traditionelle harddisk, som man finder i PS4, er PS5-ssd’ets læsehastighed hurtigere med en faktor 100. Det vil sige ikke mindre end 100 gange hurtigere end den nuværende generation.

Udforskning af forskellige miljøer kommer til at føles helt enstående takket være den haptiske feedback på DualSenses aftrækkere. Udforskning af forskellige miljøer kommer til at føles helt enstående takket være den haptiske feedback på DualSenses aftrækkere.

Hvis du er bange for at fylde lagerpladsen på 825 GB op, fordi du er i stand til at installere individuelle spilsegmenter, kan vi trøste dig med, at PS5 understøtter ekstra lager med et almindeligt NVMe-ssd-slot. Du skal blot ikke forvente, at de ekstra GB er særlig billige eller for den sags skyld til at få fra begyndelsen, eftersom ssd’et skal være PS5-kompatibelt med et PCIe 4.0-interface.

En anden radikal ændring for PS5 er Sonys satsning på 3D-audio via det, der bliver kaldt Tempest Engine. PSVR har hidtil været Sonys største bedrift, når det drejer sig om lyd fra 50 individuelle lydkilder, men denne revolutionerende nyhed giver mulighed for hundredvis af kilder. Cerny brugte i sin præsentation regnvejr som et eksempel. Det var tidligere kun tilgængeligt som et enkelt audiotrack på PS4, men PS5 kan vække vejret til live på en helt ny måde med lyden af individuelle regndråber. Det er helt ideelt til Sonys nyligt annoncerede Pulse 3D Wireless-headset.

Kun til PS5

Sonys bekræftede førsteparts-spil er ikke alle launch-titler, men de tegner billedet af et seriøst udvalg

Endelig skal vi nævne DualSense-controlleren. Share-knappen er blevet forvandlet til en Create-knap med indbygget mikrofon og opgraderet til en USB-C-oplader, og DualSense er bestemt ikke kun en stribe nydelige knapper. Haptisk feedback på aftrækkerne indebærer, at det at affyre forskellige våben og udforske omgivelserne kommer til at føles helt enestående. Vi skal selvfølgelig også bruge DualSense til at stifte bekendtskab med den komplette overhaling af PS4-interfacet.

Endelig kan vi berolige dig med, at hvis du ikke kan lide den aktuelle farveskala på controlleren eller konsollen, er der slet ingen grund til panik. Vicedirektør for PS5 UX-design Matt MacLaurin har bekræftet, at vi “kan regne med endnu smukkere (og forhåbentlig radikale) specialudgaver” i fremtiden. Det er altså blot et spørgsmål om at prøve at holde ud. Held og lykke med det.

Xbox Series X

Xbox Series X mener det alvorligt. Hvis PS5 er løbet langt væk fra det forventede sorte konsoldesign, har Microsoft i stedet helt og fuldt taget det til sig. Her er der ikke krævet nogen form for social distancering, tak

Microsofts næste generationskonsol er en streng monolit med et UHD 4K Blu-ray-diskdrev. Der er endnu ikke annonceret en rent digital version, men Xbox Series X er faktisk kun én del af en Xbox-familie af enheder. Det må betyde, at det ikke er udelukket, at der kommer en diskfri udgave i den ikke så fjerne fremtid.

Præcis ligesom med PS5 har vi kun en lancering op mod jul at gøre godt med, og Microsoft har været tavs, når det gælder prisen på konsollen. Eftersom Xbox One havde så dårligt et salg i de første fire år sammenlignet med PS4, har chefen for Xbox, Phil Spencer, og hans folk ingen ønsker om at gentage de samme fejltagelser. I et interview med The Verge sidste år gjorde Spencer det helt klart: “Vi vil ikke halte bagefter på styrke eller pris.” Men mens vi ikke ved meget om prisen, har vi en masse oplysninger om styrken, og Xbox Series X virker bestemt appetitvækkende.

Ligesom Sonys box kører konsollen på otte Zen 2-kerner, men ved en lidt højere frekvens på 3,8 Ghz end PS5’s 3,5. Hertil kommer som allerede nævnt, at man lokker med 12 teraflops kraft med dens specialiserede AMD RDNA 2-gpu, der lægger Xbox Series X på linje med den dyrere ende af Nvidias serie af grafikkort. Ligesom hos PS5 bliver den omstændighed suppleret af 16 GB ram, der skal sikre, at alt kører så hurtigt som muligt med henblik på at nå de forjættede mål på 120 fps 4K.

Har du købt et spil til Xbox One? Så har du det automatisk på den nye Xbox, når det bliver lanceret til den. Har du købt et spil til Xbox One? Så har du det automatisk på den nye Xbox, når det bliver lanceret til den.

Når det gælder ydelsen, har Microsofts raytracing-demoer været en sand fornøjelse. Man skulle ikke tro, at Minecraft var det første spil, man ville tænke på, men det bliver forvandlet fra sit klodsede, tegneseriagtige udseende til en overdådigt reflekterende verden af realisme, som man kan tage og føle på. Det er dog vigtigt at nævne, at raytracing tærer ekstremt meget på processorkraften. Hverken Xbox Series X eller PS5 kommer til at levere væg til væg-raytracing med et gameplay på 60 fps eller 120 fps. For selv de hidsigste gaming-pc’er er der her tale om en udfordring, og man må derfor forvente lavere framerates, når der er raytracing med i billedet.

Hvad angår lager, putter Xbox Series X en ekstra portion på 175 GB ind i forhold til Sonys ssd og leverer således hele 1 TB lagerplads. Det vil brugerne sætte pris på, når det gælder voluminøse downloads af nye spilgenerationer. En læsehastighed på 2,4 GB skal sammenlignes med Sonys imponerende tal på 5,5 GB, men det hæmmer heller ikke denne konsol. En demo-sammenligning med State of Decay 2 indlæst på både Xbox One X og Series X viser en utrolig forskel på de to enheder. Series X hopper ind i spillet, 10 sekunder efter at man har trykket “play”, hvorimod den forrige generation indlæser i næsten et helt minut. Så er det slut med at lave kaffe i ventetiden.

Kun til Xbox Series X

Et nyt Halo betyder, at Microsoft går ind i slaget om næste generation med brask og bram.

Når det drejer sig om lagerudvidelse, har Microsoft valgt et proprietært system og har slået sig sammen med Seagate om at tilbyde udvidelser på 1 TB ad gangen. Disse udvidelser kan man sætte ind i konsollens bagside. Hvis man spiller Xbox One-spil eller 360-spil, er man dog stadig nødt til at spille dem fra en standard-harddisk.

Sidst, men ikke mindst er der Smart Delivery-systemet. Xbox føjer ikke smarte detaljer til sin controller og har ikke engang præsteret en større overhaling af brugerfladen, men Smart Delivery vil i realiteten ændre den måde, hvorpå vi opgraderer til nye generationer af spil. Microsoft lover, at hvis man køber et spil på Xbox One, har man det automatisk på Xbox Series X, når det bliver lanceret til den platform. Når Microsoft taler om dit spil-bibliotek, er det noget, som følger med dig til den næste generation. Hvis man anskaffer Assassin’s Creed Valhalla til Xbox One X, får man det også gratis på Series X, og alle ens gemte spil bliver også overført. Hvis man kombinerer det med Microsofts Game Pass-tjeneste, hvor man har adgang til hundreder af spil formedelst en månedlig sum, har Series X en imponerende samling allerede ved lanceringen.

Microsoft har dog lagt Kinect i graven, da den nye Xbox ikke vil understøtte Kinect-spil. Derudover stopper de produktionen af Xbox One X (2017) og den nyere Xbox One S digital edition.

Kampen er kun lige begyndt

Det kan se ud, som om Xbox Series X slår PlayStation 5 alene på ren processorkraft, men teraflops udgør kun en lille del af et langt større billede. Med stor kraft følger stort ansvar, og det afhænger helt af, hvordan spillene bliver optimeret til den næste generation af hardware.

Føj hertil, at mens spændende platformspil og fornyelser i 3D-audio og haptisk feedback får Sony til at virke kvikkere, sikrer Microsofts Smart Delivery-system og større bagudkompatibilitet en solid samling af spil allerede ved lanceringen.

Og så er der slaget om lager-udvidelser …

Uanset, om man synes, PS5 ligner en router, eller at Xbox Series X minder om et køleskab, bliver den store udfordring hvordan nye spil ser ud og føles, når vi har fået fat i dem. Der er bogstavelig talt alt at kæmpe for – næste generations konsolkrig er kun lige begyndt.

Kampen om specifikationerne

Når man ser på tallene, virker det, som om Microsoft fører foran Sony, men er det virkelig så enkelt?