Det er konsolgamernes store år. Hvad enten man er til PlayStation eller Xbox venter der en ny konsol lige om hjørnet. I midten af november bliver PlayStation 5 og Xbox Series X sluppet løs. Begge kan bestilles nu, og priserne er netop afsløret. Se pris og lanceringsdato på PlayStation 5 her og det samme for Xbox Series X her.
Men hvilken skal du vælge? Skal du holde dig til den sikre platform, som du kender i forvejen, eller er det på tide at skifte side? Her kigger vi nærmere på på de to konsoller, så du kan træffe et kvalificeret valg.
PS5 har et iøjnefaldende design og kan fås i to udgaver: Hvis du køber en næstegenerations-konsol med henblik på adgang til 4K Blu-ray såvel som til spil, skal du bruge den fuldfede version med UHD-diskdrev, men hvis du har valgt en fremtid uden fysiske medier, findes der en lidt slankere Digital Edition. Den skulle også medføre en mindre udskrivning ved købet, men der er endnu ikke blevet afsløret oplysninger om priser.
Hvad er der så inden i det kabinet, der tydeligvis er udviklet med henblik på maksimal luftstrøm? På papiret minder PS5’s indmad slående om Xbox Series X. Begge har en speciel Zen2-cpu med otte kerner, et AMD RDNA 2-grafikkort, 16 GB gddr6-ram og sågar speciallavede ssd’er, men her hører ligheden også op, idet ordet “skræddersyet” kommer ind i billedet.
Sony og Microsoft har meget forskellige tilgange til konsolarkitektur. Tidligere på året talte chefarkitekt Mark Cerny på en PS5-konference, og det fremgik tydeligt, at Sonys fokus ligger på processorkraft med en 3,5 Ghz-processor – godt nyt for raytracing – men også på brugervenlighed for udviklerne. PS5 har det, der bliver kaldt variabel frekvens. Formålet er at få mest ud af henholdsvis gpu og cpu, når der for alvor er brug for det.
PS5 når op på 10,3 teraflops, men man skal ikke stemple Sonys konsol, blot fordi Microsoft siger, at man her har kraft nok til 12. Teraflops er et praktisk mål for grafisk ydelse, og det bliver nu brugt som våben i konsolkrigen, men det forklarer ikke alt, og det afhænger helt og holdent af, at resten af systemet kan samarbejde. Cpu’en og gpu’en er ikke de eneste dele, der betyder noget, og Sonys andet store fokus er det skræddersyede ssd. Cerny har bekræftet, at i sammenligning med de bevægelige dele i den traditionelle harddisk, som man finder i PS4, er PS5-ssd’ets læsehastighed hurtigere med en faktor 100. Det vil sige ikke mindre end 100 gange hurtigere end den nuværende generation.
Udforskning af forskellige miljøer kommer til at føles helt enstående takket være den haptiske feedback på DualSenses aftrækkere.
Hvis du er bange for at fylde lagerpladsen på 825 GB op, fordi du er i stand til at installere individuelle spilsegmenter, kan vi trøste dig med, at PS5 understøtter ekstra lager med et almindeligt NVMe-ssd-slot. Du skal blot ikke forvente, at de ekstra GB er særlig billige eller for den sags skyld til at få fra begyndelsen, eftersom ssd’et skal være PS5-kompatibelt med et PCIe 4.0-interface.
En anden radikal ændring for PS5 er Sonys satsning på 3D-audio via det, der bliver kaldt Tempest Engine. PSVR har hidtil været Sonys største bedrift, når det drejer sig om lyd fra 50 individuelle lydkilder, men denne revolutionerende nyhed giver mulighed for hundredvis af kilder. Cerny brugte i sin præsentation regnvejr som et eksempel. Det var tidligere kun tilgængeligt som et enkelt audiotrack på PS4, men PS5 kan vække vejret til live på en helt ny måde med lyden af individuelle regndråber. Det er helt ideelt til Sonys nyligt annoncerede Pulse 3D Wireless-headset.
Endelig skal vi nævne DualSense-controlleren. Share-knappen er blevet forvandlet til en Create-knap med indbygget mikrofon og opgraderet til en USB-C-oplader, og DualSense er bestemt ikke kun en stribe nydelige knapper. Haptisk feedback på aftrækkerne indebærer, at det at affyre forskellige våben og udforske omgivelserne kommer til at føles helt enestående. Vi skal selvfølgelig også bruge DualSense til at stifte bekendtskab med den komplette overhaling af PS4-interfacet.
Endelig kan vi berolige dig med, at hvis du ikke kan lide den aktuelle farveskala på controlleren eller konsollen, er der slet ingen grund til panik. Vicedirektør for PS5 UX-design Matt MacLaurin har bekræftet, at vi “kan regne med endnu smukkere (og forhåbentlig radikale) specialudgaver” i fremtiden. Det er altså blot et spørgsmål om at prøve at holde ud. Held og lykke med det.