Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Forbrugerombudsmanden anklage går blandt andet på, det er med ”Helt ny” skabes en forventning hos forbrugeren om, at de får en fabriksny iPhone. Det skal tydeligt fremgå af markedsføringen, at der er tale om en pre-owned iPhone, så forbrugerne ved, at de ikke får en fabriksny iPhone. Og det mener Forbrugerombudsmanden ikke at der gør.
Phonetrade har også markedsført sig under sloganet ”Danmarks billigste iPhones”, men prissammenligningen var lavet mellem virksomhedens pre-owned iPhones og konkurrenters fabriksnye iPhones. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at sloganet er vildledende, fordi prissammenligninger skal basere sig på produkter af samme art og kvalitet.
To ejere i Phonetrade har desuden anmeldt virksomheden til topkarakter på Facebook-stedet for virksomhedens firma-adresse uden at oplyse, at de ikke var almindelige forbrugere. Det anser Forbrugerombudsmanden også for vildledende markedsføring.
Der er i alt tale om fem politianmeldelser, for overtrædelse af markedsføringslovens forbud om vildledning. Markedsføringen har ifølge Forbrugerombudsmanden fundet sted på virksomhedens hjemmeside, på Facebook og i virksomhedens fysiske butikker.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Når man markedsfører en iPhone som ”helt ny”, må forbrugerne forvente, at iPhonen er fabriksny. Undlader man at fortælle, at iPhonen har haft en anden ejer, er markedsføringen vildledende.”
”Brugeranmeldelser spiller ofte en rolle, når forbrugerne beslutter, hvem de handler hos. Det er derfor vigtigt for både forbrugerne og for konkurrencen virksomhederne imellem, at brugeranmeldelser er troværdige. Og det er ulovligt, når virksomhedsejere anmelder deres egen butik til topkarakter under påskud af at være almindelige forbrugere.”
Forbrugerombudsmanden har taget sagen op på baggrund af flere klager fra forbrugere.