Home » Stationær computer » Gør din computer klar til fremtiden
Gør din computer klar til fremtiden

Gør din computer klar til fremtiden

Share

Er tiden inde til at opgradere? Vi viser dig den hardware, som lurer lige om hjørnet, og som er værd at vente på

Der er altid nogle, som siger, at tiden aldrig er inde til en opgradering. Der venter nemlig altid noget bedre lige om hjørnet. Sandt at sige er der en grad af sandhed i det standpunkt. De moderne hardwareproducenters udviklingscyklusser går så stærkt, at man aldrig er særlig langt fra det næste store spring inden for processorer eller grafikkort. Det er her, du har brug for os: Vi viser dig vej til det bedste udstyr på et givet tidspunkt, idet vi tager i betragtning, hvad der er lige om hjørnet, og hvor de nyeste sager står i forhold til deres konkurrenter.

Når det er sagt, må vi erkende, at der er øjeblikke, hvor vægten af det, der skal komme, forstyrrer denne hårfine balanceakt. Og vi befinder os netop i sådan et øjeblik – ikke i alle sektorer, men på så mange områder, at det er svært at anbefale en konfiguration udelukkende på baggrund af vores viden om det, der snart når frem til butikkerne. Avancerede pc’er kan for eksempel se frem til en vitaminindsprøjtning i form af den næste lancering fra Intel, og Nvidias næste grafikkort er heller ikke ret langt væk.

[pt id=’2033355′ size=’large’ link=’file’]

 

På de følgende sider skal vi se på de vigtigste produktlanceringer, der er på vej. Vi studerer Intels og AMD’s processorplaner og kigger på det, der venter på markedet for grafikkort. Desuden vil vi se på lager, hukommelse, ekstraudstyr og de vigtigste softwareopdateringer. Når du er blevet bevæbnet med alle disse oplysninger, kan du være sikker på at træffe de rigtige beslutninger: Hvornår skal du opgradere, og hvad skal du tænke på, når du gør det?

Overkommelige sekskerne-CPU’er og 14 nm-vidundere

Intel Haswell-E 3. kvartal 2014

Intels E-processorer har altid været noget for sig, fordi de i grunden er server-processorer, der har fundet vej til desktopmarkedet. Den næste udgave af disse chips, kendt som Haswell-E, bliver snart lanceret. Men det, der gør netop denne serie anderledes end dens forgængere, er den omstændighed, at den vil kunne fås i andet end de allerstørste lagerenheder.

Foruden reference-cpu’en i7 5960X med otte kerner og en clockfrekvens på 3 GHz (3,5 GHz ved turbo) til den nette sum af 7300 kroner kommer der også en sekskerne-udgave til en lidt mere fornuftig pris. Priserne er nede på 2500 kroner for en i7 5820K på 3,3 GHz, og det kan lave rav i den ellers ret klare skelnen mellem økonomiske desktopdele og disse entusiast-chips.

Haswell-E bliver den første gang, vi ser ddr4 på desktopmaskiner, og det kan være grunden til, at Intel har behov for at tilbyde nogle blligere medlemmer af familien. Det hænger sammen med, at ddr4 ligesom sine forgængere bliver vanvittigt dyr ved lanceringen, og den tegner ikke til at give markante fordele frem for ddr3 i begyndelsen af sin levetid. Man skal bruge et bundkort med Intels X99-chipsæt til Haswell-E.

Når man lægger omkostningerne sammen, ender man bestemt ikke med nogen billig løsning. Til gengæld får man seriøs multithreading-ydelse i den robuste LGA 2011-indpakning.

Intel Broadwell 4. kvartal 2014

Den næste Core-arkitektur til desktopmaskiner fra Intel går under navnet Broadwell, og den formodes at komme i slutningen af dette år. Det drejer sig om en 14 nm-variant af Haswell. Og selvom der er mulighed for nogle få ansigtsløftninger her og der, er der ingen afgørende forskel i forhold til det, man får fra Haswell.

Udvikling af mikroarkitekturen har gjort det muligt for Intel at øge sine chips’ clockhastigheder, men efter at vi har fået Haswell-opdateringen – kendt som Devil’s Canyon – er Intel under pres for virkelig at få disse chips til at skille sig ud fra tidligere udgaver.

Broadwell skulle oprindelig være blevet lanceret langt tidligere, men overgangen til den nye produktionsproces er ikke foregået uden problemer. De er nu blevet løst, og Broadwell-processorerne forventes at dukke op i slutningen af 2014 med fuld produktion i begyndelsen af 2015.

Den gode nyhed om Broadwell er, at de bundkort, der understøtter den, allerede er iblandt os – Intels Z97-drevne bundkort blev lanceret med frigivelsen af Devil’s Canyon-chipsene i år. Det betyder, at når Broadwell kommer på markedet, er disse bundkort modne og velfungerende. Der bliver muligvis brug for lidt BIOS-fifleri, men det skulle ikke kunne skræmme vores kvikke læsere.

Den næste helt nye arkitektur fra Intel, kaldet Skylake, bruger 14 nm-produktionsprocessen og forventes at dukke op i andet halvår af 2015. Der vides ikke meget om chippen i øjeblikket, men arkitekturen forventes at understøtte både ddr3 og ddr4.

En fremtid, der går begge veje

AMD Excavator 2015

Den eksisterende Steamroller-arkitektur, som man finder i AMD’s serie af Kaveri-APU’er, formodes at blive erstattet af Excavator-arkitekturen engang i 2015. Men de præcise specifikationer er ikke så klare som i Intels regelrette tidsplan. Det, vi ved, er, at de første chips, der skal bruge denne fjerdegenerations-kerne, bliver Carrizo-APU’er med Socket FM2+-indpakning. Og de bliver produceret med en 28 nm-produktionsproces.

Man forventer, at selve kernen vil understøtte nye instruktioner, og at der kommer support af ddr4 foruden de eksisterende ddr3-hukommelsescontrollere. Chips, der bruger Excavator-kernen, får næppe support af begge typer samtidig, men de overgår nok til den nye hukommelsesstandard, når prisen bliver mere overkommelig.

De første Carrizo-APU’er bliver utvivlsomt leveret kun med ddr3-support, men med muligheden for at gå op til ddr4, når det giver økonomisk mening at gøre det. Muligvis også med en ny sokkel. Da Carrizo er en APU, er grafiksubsystemet selvsagt meget vigtigt, men i skrivende stund er det ikke bekræftet, hvordan grafikkernen kommer til at tage sig ud.

I øjeblikket antager man, at det bliver endnu en omgang med Graphics Core Next-teknologien, som man kan finde den i en række af APU’er og grafikkort. Vi kan dog ikke undertrykke et håb om, at disse APU’er bliver stærkere, så de mere ydmyge grafikkort stadig kan føre sig frem. Det kan måske være nok at overdrage mere af APU’ens silicium til grafikkernen, men det vil muligvis være problematisk uden en reduceret produktions-proces.

AMD Project Skybridge 2015

AMD binder ikke hele sin fremtid til x86-miljøet. Ikke blot har firmaet allerede forpligtet sig til at udvikle et ARM-baseret system-on-a-chip (SoC), man går endnu videre og lægger op til en siliciumfremtid, der kan gå begge veje.

Project Skybridge er et rammeprogram, der gør det muligt at køre enten et ARM-baseret SoC eller en x86-baseret chip på den samme platform. ARM-udgaven bliver en 20 nm Cortex A57-chip med en integreret Graphics Core Next gpu-komponent, og den bliver pinkompatibel med en x86-SoC, der bygger på en next gen-kerne med kodenavnet Puma+.

Når vi skriver “pinkompatibel”, skal du ikke forvente at kunne købe et desktopkort og derefter selv montere enten en ARM-processor eller en x86-processor. Det er mere sandsynligt, at en platform fra producentens side har fået loddet en af disse chips på det samme BGA-bundkort. Så kan producenten have et enkelt design til en enhed, således at man kan tilbyde både Windows- og Android-baserede versioner af det samme produkt uden at skulle ændre andet end selve chippen.

Project Skybridges ARM-komponent bliver AMD’s første officielle Android-platform. Begge SoC’er vil primært sigte på det mobile marked.

AMD K12 og fremefter 2016-2017

AMD har udtalt, at dette bliver den sidste fornyelse af Bulldozer-arkitekturen, før den bliver sendt på pension. En af de arkitekturer, der følger efter, har kodenavnet K12 og forventes at komme på markedet i løbet af 2016. Det er i tråd med den dobbeltsidige køreplan, AMD har lagt for Project Skybridge, og viser, at man behandler ARM-udviklingen med samme respekt, som man vier til firmaets x86-enheder.

Den nye K12-chip skal bygge på ARM64-instruktionssættet og vil omfatte en 14/16 nm produktionsproces. Den kan føre AMD ind i en lang række af specialudviklede enheder. Men K12 bliver udviklet som en højtydende enhed i sammenligning med de mere ydmyge Project Skybridge-SoC’er. K12 er ikke kun beregnet til servere og tablets, men sigter også på forbrugerlaptops og Chromebooks.

Se også:  Sådan ser den digitale fremtid ud

Foruden K12 ARMv8-chippen kommer der et nyt tilsvarende x86-baseret 64 bit-design. Foreløbig er der ingen konkrete oplysninger om, hvad AMD vil gøre med x86, men vi kan kun håbe, at man vil lægge fokus på en forbedring af instruktionerne pr. clock/single-threaded ydelse.

Vi har hørt rygter om et 14/16 nm x86-design med en topmodel på 20 kerner. Med til disse rygter hører, at disse kerner ikke bliver AMD’s computerkerner. Der hviskes også om, at det bliver AMD’s første LGA-processor, der stikker sine pins i soklen i stedet for i selve chippen. En højtydende FX-cpu lyder lige nu som en ønskedrøm, men man skal som bekendt intet forsværge.

Flere cuda-kerner, end du har drømt om

Nvidia GeForce GTX 980 Efteråret 2014

Vi har ventet på den nye Maxwell cpu-arkitektur, der skal afløse Kepler-grafikkortene, i et stykke tid. Nvidia har holdt sig til det (meget imponerende) Kepler-silicium i årevis og har løbende lanceret nye, dyrere versioner af den professionelle gpu, GK110, for at holde sig i spidsen. Vi fik den første forsmag på Maxwell-gpu’en i begyndelsen af dette år med GTX 750 Ti, og det var første gang, Nvidia havde lanceret en splinterny chiparkitektur på et kort i den billige ende.

Frygt dog ikke. Nvidia er parat med et stærkt Maxwell-baseret kort – GTX 980. Vi havde regnet med, at den nye arkitektur også blev ledsaget af en ny produktionsproces, der kunne give os den store strømbesparelse og større ydelse, som GTX 750 Ti har vist i Maxwell gpu-arkitekturen, plus den gevinst, som et fald fra 28 nm til 20 nm burde medføre.

Imidlertid har TSMC, der er den egent-lige fysiske producent af Nvidia-gpu’er, desværre fået problemer med 20 nm.
Vi er i øjeblikket ikke klar over, om det går ud over styrke, pris eller ydelse – måske kniber det på alle tre punkter. Uanset årsagen kommer GTX 980 stadig til at bygge på en 28 nm-proces, og derfor vil vi tydeligt kunne se, hvilke fordele det nye Maxwell-silicium kan levere i forhold til de eksisterende Kepler-chips på markedet.

Vi fik i dette efterår også lov at hilse på GeForce GTX 970, der ligeledes bygger på GM204-gpu’en og har 1664 CUDA kerner. Skal den slå de eksisterende GK110-baserede kort, skal den være noget helt for sig selv.

Nvidia Pascal 2016

Nvidias gpu-planer skal man altid tage med et gran salt. Årene går, og nye arkitekturer kommer, uden at vi hører en lyd om, hvad der foregår, men i marts i år hørte vi om “den næste store nyhed” fra firmaets gpu-laboratorier. Pascal-gpu’en er den arkitektur, der skal komme efter Maxwell, og den formodes at rumme seriøs næstegenerations-teknologi.
Den største ændring bliver nok indførelsen af NVLink.

Det er en Nvidia-udviklet forbindelse, der giver markant højere båndbredde, end selv den næste udgave af pci-e skal kunne levere – mellem 5 og 12 gange så høj båndbredde som pci-e 3.0. NVLink bliver sandsynligvis kun brugt på serverbaserede topkort og meget kostbare forbruger-gpu’er, idet den kræver en betydelig ændring i bundkortdesign. Vi taler her om et kort, der ligger parallelt med bundkortet i stedet for at stå lodret i et pci-e-stik.

NVLink skal også kunne levere mere end de 75 W, som pci-e i øjeblikket kan præstere. Det kunne befri os nutidens ormegård af netkabler. Vi regner med, at de billigere Pascal-gpu’er stadig vil bruge det eksisterende pci-e-design.

Ligesom NVLink bliver Pascal født med 3D-hukommelse, hvilket svarer til det, Samsung har gjort med sine nyeste ssd-løsninger. Der bliver tale om hukommel-seschips, som er stablet oven på gpu’en med forbindelser, der er boret gennem lagene, og som giver enorme mængder båndbredde mellem hukommelse og chip. Vi ved ikke, hvilken proces Nvidia har tænkt sig at bruge til Pascal, men der går rygter om, at man dropper den bøvlede 20 nm-teknik og går direkte til 16 nm senere i Maxwells levetid. Det siger sig selv, at Pascals transistorer kommer ned på 16 nm.

[pt id=’2033352′ size=’large’ link=’file’]

 

Vulkansk aktivitet på skatteøen

AMD Volcanic Islands 2.0 Efteråret 2014

Man kan ikke se en producent af graffikkort lancere en ny serie kort, uden at den anden også vil lege med. Og selv om AMD ikke kommer med en splinterny grafikarkitektur, opdaterer man den eksisterende kortserie kaldet Volcanic Islands. Der er tale om moderat justerede versioner – sandsynligvis snarere med henblik på at reducere produktionsomkostningerne og strømforbruget end på at skrue op for gaming-ydelsen.

Man lagde ud med en gpu kaldet Tonga, som nok må anses for at være en direkte afløser for den eksisterende R9 280. Nogle producenter har anvendt det samme navn til det nye kort, men der er tale om Radeon R9 285 Tonga Pro. Den nye Tonga Pro-gpu kommer med en hukommelsesbus på 256 bit i stedet for det eksisterende korts 384 bit-bus. Den får dog ikke de samme 2048 kerner som R9 280X, men blot 1792, samt en formentlig lavere clockhastighed.

Der skulle også komme en ny enhed i den lavere ende. Den skal måske konkurrere med Nvidias GM107-gpu’er. Det er vigtigt, fordi AMD i øjeblikket ikke har et modsvar til kombinationen af lavt strømforbrug og høj ydelse hos GTX 750 Ti. Den nye lavpris-gpu skulle få kodenavnet Iceland og formodes at blive en afløser for de Cape Verde-gpu’er, der er på markedet i dag.

Når det gælder en dyrere opdatering, er der mulighed for en hurtigere udgave af den Hawaii XT-gpu, der i øjeblikket sidder i R9 290X. Således kunne vi få en Hawaii XT2 på samme måde, som vi fik en hurtigere Tahiti XT2 til HD 7970 GHz-udgaven for et par år siden.

AMD Pirate Islands 2015

De virkelig nye AMD-grafikkort skal lanceres næste år. Hvis nogen af de rygter og forlydender, vi hidtil har hørt, står til troende, får R9 390X måske brug for sin egen fusionsreaktor. R9 390X skal bygge på Bermuda-gpu’en, som er en GCN-chip, der bliver produceret ved den nye 20 nm-proces. På trods af den mindre gpu-litografi kan den ende med at blive en aldeles enorm processor, hvis de lovede GVN-kernetal på 4224 holder blot nogenlunde stik. Hvis man syntes, at GK110-gpu’en i GTX Titan var stor, kan man se frem til en endnu større Bermuda XTX.

Med den 512 bit-hukommelsesbus, som Bermuda-gpu’en forventes at køre, er det usandsynligt, at det nye samarbejde mellem AMD og SK Hynix om at producere videohukommelse med høj båndbredde kommer til at levere 3D-vram til den første omgang Pirate Islands-gpu’er. Ligesom Nvidia satser AMD på, at TSMC kan klare eventuelle problemer med 20 nm-produktionsprocessen, før vi kommer til at se massefremstilling af AMD’s nye grafikkort. Hvis AMD vil fortsætte med 20 nm-litografi, kan det blive nødvendigt at udskyde lanceringen til sent i 2015.

Der er blevet lækket nogle dokumenter om Treasure Island- og Fiji-gpu’erne. Treasure Island danner grundlag for R9 370X. Med omkring 1536 GCN-kerner bør den levere en noget højere ydelse end den R9 270X, som den erstatter. R9 380X er det Fiji-baserede kort og en smuk løsning for AMD, da det har hele 3072 GCN-kerner og en 384 bit-bus.

Det er et vidnesbyrd om den strategi, der svarer til den, Nvidia brugte til sin seneste generation, idet R9 380X er topkortet, mens R9 390X er en skør ultraentusiast-løsning til godt 9000 kroner.

Fremtiden bringer høj båndbredde

NVM Express4. kvartal 2014

NVM Express’ fulde navn er Non-Volatile Memory Host Controller Interface (NVMHCI). Det er en specifikation for adgang til ssd’er via pci-e-bussen, der er langt mere effektiv end den aktuelle AHCI (Advanced Host Controller Interface).

Specifikationen bliver en hovedingrediens, når det gælder om at få mest muligt ud af de SATA Express- og M.2-ssd’er, der begynder at komme på markedet.

AHCI har eksisteret i lang tid, og dette interface er vigtigt af hensyn til kompatibilitet, men det hæmmer ssd’er. NVMe, derimod, udnytter den lave latens og de mange spor hos pci-e til at styrke ydelsen. Det bliver bestyrket af, at NVMe er blevet opbygget fra grunden med henblik på at få ssd’er til at virke. Flere kommandokøer, der gør det muligt at håndtere flere threads samtidig, og specifikke optimeringer af 4 kB-kommandoer arbejder sammen om at forbedre ssd’er. Ssd’erne er i forvejen hurtige, men når NVMe kommer i omdrejninger, burde der indtræffe en markant stigning i deres ydelse.

Se også:  Kender du fremtiden? Det gør Samsung

Der er også et element af styresystem i NVMe, men den gode nyhed er, at NVMe Windows Working Group har puslet rundt i baggrunden og har præsteret at massere indbygget support af NVMe ind i Windows 8.1. Det betyder, at hvis man kører Microsofts seneste styresystem, skal man blot bruge drevet og et kompatibelt bundkort.

[pt id=’2033353′ size=’large’ link=’file’]

 

SandForce SF3700 1. kvartal 2015

LSI’s andengenerations SandForce-controllere omdefinerede ssd-branchen ved sin lancering. Det føltes en overgang, som om hver eneste ssd havde en SandForce-controller tøffende af sted – selv Intel hoppede med på vognen. Det taler til LSI’s ære, at det lykkedes at få controlleren på så mange drev. Det var ydelsen, der talte.

Bevares, ydelsen for komprimerede data har ikke klaret tidens tand synderlig godt, og nyere controllere fra andre producenter har overhalet SandForce, men det er stadig et interessant firma, der kan levere en seriøs ydelse.

LSI SandForces tredjegeneration-controller, SF3700, bliver leveret til OEM-producenter nu og resten af året, og vi må kunne begynde at se nye ssd’er med denne controller i begyndelsen af 2015. LSI fokuserer på en kombineret læse/skrive-ydelse for denne nye controller – den bliver optimeret til læsning og skrivning i mindre enheder i modsætning til en massiv læsning/skrivning (som vi ofte ser det i test). LSI siges at ville tillade producenterne at frakoble kompressions-algoritmer for at opnå en mere konstant ydelse, uafhængig af datamængden.

Vi regner med, at den nye SF3700 laver uro på markedet, når den kommer, og fører til en række lanceringer fra alle de større leverandører. Overgangen til SATA Express gør, at vi kan se frem til en interessant fremtid med en vældig høj ydelse.

Næste ram-generation og som at være der selv

DDR 43. kvartal 2014

Den næste udgave af ram, ddr4 sdram, er allerede på gaden, selvom den hidtil kun er blevet brugt i servere. Og også her går det langsomt. Det følger, som natten følger dagen, at ddr4 stilfærdigt skubber ddr3 væk fra specifikationerne og ned i it-historiens fodnoter.

Det store spring for desktopmaskiner kommer med lanceringen af Intels Haswell-E-processorer, der skal understøtte quad channel ddr4-konfigurationer. Intel Broadwell og AMD Excavator vil også med tiden understøtte den nye standard.

Ddr4 har potentiale til at øge båndbredden for hukommelse med ikke mindre end 50 procent i forhold til ddr3, samtidig med at strømforbruget bliver reduceret med 30 procent. Den sidstnævnte omstændighed er en hovedårsag til, at server-administratorer har været så ivrige efter at tage den nye teknologi til sig – uanset den anskaffelsessum, der følger med enhver ny teknologi, kommer de til at spare penge. Nogle tørre facts: Arbejdsspændingen for ddr4 går fra 1,05 V til 1,2 V, hvor ddr3 begynder ved 1,2 V og topper ved 1,65 V.

Man kan forvente at se den indledende mængde hukommelse køre ved 2133 MT/s (mio. overførsler pr. sekund), og det svarer til de bedste ddr3-ramblokke. Men specifikationen går op til 4266 MT/s, og det er her, vi ser det egentlige boost. 284-pin-dimm-modulerne ligner de 240-pin-moduler, man bruger til ddr3, og bredden er den samme, men stikkene er mindre, således at de kan vrides ind på den samme plads. Modulerne er lidt højere og tykkere end ddr3-moduler af hensyn til signalføringen.

Naturligvis er prisen højere til at begynde med, men med for eksempel Crucial Ballistix Elite 16 GB PC4-21300C15 til 2250 kroner er overgangen til ddr4 ikke så smertelig som ved den forrige generation.

[pt id=’2033354′ size=’large’ link=’file’]

 

Oculus Rift 2015

Når Facebook spadserer ind og investerer to mia. dollar i et headset, ved man, at hele denne næste bølge af virtual reality drejer sig om andet end smart ekstraudstyr til nogle få, bestemte spil. Og selv før det kom på scenen, stod masser af spiludviklere i kø for at få deres spil med i legen. Når Elite: Dangerous, Star Citizen og Project CARS alle slås om at være med i Rift, er der grund til at være opmærksom.

For en ordens skyld (hvis du skulle have været uopmærksom): Oculus Rift er et hovedmonteret 3D-display, der sporer hovedets bevægelser og giver indtryk af, at man er i den virtuelle verden og ikke blot kigger ind gennem vinduet. De endelige versioner får et 7”-display med opløsning på over 1080p, de har et responderende sporingssystem, og de vil være behagelige at have på i lange perioder.

Vi har prøvet den første aftapning af udviklerkittet, og vi må sige, at nogle af demoerne er meget imponerende, selvom de ikke er uden problemer. Skærmens opløsning ved de tidlige udviklerkit er ikke forrygende. Der er nogle trackingspor, og det var frustrerende, at vi ikke kunne se vores tastatur og mus. Nu er anden generation på vej, og hovedsporing og opløsning er blevet bedre, men det er stadig ikke ukompliceret at styre sig selv i spillet. Vi må forvente en pris på omkring 2350 kroner for den færdige model, men pris og lanceringsdato ligger endnu ikke fast.

Hardware duer ikke uden god software

Microsoft Windows 10 3. kvartal 2015

Der er ingen officiel dato for frigivelsen af Windows 10, men flere analytikere mener, at den finder sted før efteråret 2015. Microsoft-bloggeren Paul Thurrott går et skridt videre og foreslår, at det sker i april 2015. Det hænger sammen med det tvivlsomme ry, som det er lykkedes Windows 8 at pådrage sig.

Windows 8 har ikke haft det nemt, men det skyldes delvis, at Windows 7 leverede det, de fleste forventede af et styresystem. Windows 10 kan blive den næste logiske opdatering for mange, og det giver derfor mening at satse på en tidligere frigivelse.

Windows 10 bygger videre på grund-ideen med Windows 8: At forene styresystemet på tværs af en lang række enheder. En central faktor er Universal Windows Apps, der fungerer ens på forskelligt hardware. Når man tænker på det hø, der for tiden fylder op i Windows Store, er det måske ikke synderlig spændende, men vi kan godt se, at det er afgørende for udbredelsen af Microsofts miljø på de nye platforme.

Hvad angår den stakkels Startmenu, blev der under Build 2014 vist en forsmag på Windows 10, og her var Startmenuen vendt tilbage, om end i en version med Modern UI-elementer. Under alle omstændigheder betragter vi det som en sejr for brugerne.

Det forventes, at der medfølger velfungerende Windows Modern UI-apps ved lanceringen. Hertil kommer forbedret strømstyringskode, bedre integration med cloudtjenester og udvidet understøttelse af håndbevægelser og andre metoder til interaktion.

Vi får nok endnu en opdatering af Windows 8 – Windows 8.2, uden tvivl – før næste store spring. Her er der måske en chance for at afprøve nogle af de ting, som Microsoft gerne vil vride ind i Windows 10.

[pt id=’2033355′ size=’large’ link=’file’]

 

DirectX 12 4. kvartal 2015

Microsofts første konkrete vidnesbyrd om DX 12 kom under dette års Games Developer Conference. Demonstrationen omfattede en Xbox One-titel, Forza, der kørte på en Titan Black-drevet pc.

Det var i mange henseender en anselig bedrift. Forza knytter sig i høj grad til Xbox, og demoen viste tydeligt, hvor effektiv alfaudgaven af DirectX 12 var. Man kan hævde, at Xbox One strengt taget er en pc, men det gælder kun fra et hardwaresynspunkt – hele spørgsmålet om styresystemet kommer oveni.

I overensstemmelse med multiplatform-planerne for Windows 10 skal næste version af DirectX køre på en lang række platforme. Foruden pc’er kan den køre på Xbox One, tablets og endda telefoner.

Det andet hovedelement i denne udvikling består i at være et mere effektivt og slankere API. Det er umuligt at tale om den side af sagen uden at nævne Mantle, som er AMD’s nye syn på grafik-API’er med det formål at begrænse belastningerne og opnå bedre udnyttelse af hardwaren.
DirectX 12 vil for ethvert grafisk subsystem (fra Nvidia, Intel og AMD) være det, som Mantle kun kan håbe på at være for AMD’s kort.


TAGS
fremtid

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S