Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Selvom danskerne er foran, når det kommer til at blande forretning med fornøjelse på rejsen, så er vi endnu ikke kommet så langt i forhold til bestilling af rejser på mobilen.
Når ferien skal bestilles, er det nemlig de færreste danskere, der griber efter deres smartphone. 13 procent af unge danskere mellem 18 og 34 år bestiller ferierejser fra smartphone, mens kun otte procent af dem over 35 år hiver sin smartphone frem for at bestille den næste rejse. Det viser en ny undersøgelse fra Expedia og VIA Egencia.
På globalt plan er de mobile frontløbere lande som Indien, Brasilien og Thailand. Danskerne foretrækker således stadig den gode, gamle pc – hele 71 procent af de adspurgte danskere har brugt sin stationære eller bærbare computer til at booke ferierejser over det sidste år.
Der kan være flere forklaringer på denne tendens, men en ting, som for alvor må forventes at kunne rykke på anvendelsen af smartphones og tablets i et land som Danmark er, at de services, der lanceres, skal være fuldt ud lige så brugervenlige, som de systemer der anvendes på pc’en.
Andre tendenser i undersøgelsen:
• Danskerne rejser ikke helt så meget som deres nordiske naboer. Til gengæld rejser danskerne i gennemsnit på længere erhvervsrejser end det globale og nordiske gennemsnit.
• Unge danskere deler billeder og andet indhold fra deres rejser. 21 procent af danskerne mellem 18 og 34 år har brugt smartphonen til at dele billeder og fortællinger fra rejsen.
• Danskere er mere tilbageholdene end resten af norden, når det kommer til at gemme personlige data – f.eks. kreditkortnumre, CPR-numre, mm. – i forbindelse med rejser.