Home » Internet » Pas på, dine venner fupper dig på Facebook
Pas på, dine venner fupper dig på Facebook

Pas på, dine venner fupper dig på Facebook

Share

It-kriminelle udnytter dine facebookvenner, når de forsøger at franarre
dig penge og personlige oplysninger. Det er den seneste tendens blandt
online fupbutikker, der hele tiden finder på nye og smartere måder at
lokke forbrugerne i købsfælden på.

Fup på nettet har længe været et stigende problem, og sidste år kendte e-mærket til over 1100 fupbutikker. Et tal som kun er stigende. Men hvor butikkerne tidligere brugte danske URL-adresser og købte efterladte, danske domæner, har svindlerne i år indtaget Facebook.

”Lige nu ser vi især billige Ray-Ban solbriller, der angriber forbrugerne på Facebook. Og det er ikke så underligt, når det netop er nu, mange køber solbriller,” forklarer Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket, den danske certificeringsordning, der arbejder for tillidsfuld e-handel.

Fupbutikkerne hacker en profil, tagger flere af profilens venner i et billede med solbriller til spotpris og får profilen til at kommentere billedet – helt uden de involverede personer vidste noget om det.

De nye former for snyd vækker stor bekymring hos e-mærket.

”Det bliver sværere og sværere for forbrugerne at gennemskue svindelmarkedet, fordi fupbutikkerne kommer så tæt på. Tilbuddet bliver meget mere troværdigt, når du ser det i dit newsfeed, og du kan se, at nogle af dine venner er en del af det,” siger Lars Schmidt Larsen.

Se også:  En skidt storm: Kom de sociale medier eller folkets vrede først?

Mere kontrol på Facebook

En af dem, hvis profil er blevet misbrugt af it-kriminelle er Christel Ladegaard, der er selvstændig. Sammen med 22 andre danskere blev hun for nyligt tagget i et opslag af en ven, som hun ikke har snakket med i lang tid, og skyndte at untagge sig igen, fordi hun ikke ville have billedet på sin profil.

”Jeg tænkte ikke så meget over, at jeg blev tagget, for jeg kunne godt lure, at det var svindel. Men det er synd, hvis det rammer for eksempel teenagere, der gerne vil have billige Ray-Ban, og som måske ikke ved, at det er fup,” fortæller Christel Ladegaard.

Få dage efter blev Christel Ladegaard tagget i samme opslag af en anden ven, og hun ønsker nu mere ansvar fra Facebooks side af. Også hos e-mærket efter lyser man mere kontrol.

”Hvis vi skal beskytte os selv, forbrugerne og de lovlydige webshops, er der nødt til at være mere kontrol på Facebook, end der er i dag. For er det ikke lidt underligt, at der bliver tagget 24 personer på et billede, selvom der kun er én person på det? Det burde et system kunne forhindre,” siger Lars Schmidt Larsen.

Se også:  Tænk dig om før du deler feriebilleder på Facebook

Hjemmeside fyldt med fejl

Når fupbutikkerne hele tiden finder nye måder at snyde på, skal forbrugerne konstant være på dupperne for at styre uden om dem, fortæller Lars Schmidt Larsen.

”Det gælder om at bruge sin sunde fornuft og lade vær med at blive revet med af et alt for godt tilbud. Hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt, så er det nok også.”

Ved den mindste mistanke om fup, bør forbrugerne tjekke butikken grundigt, inden de gennemfører en handel. De typiske kendetegn er for en fupbutik er, at teksten er fyldt med stave- og sprogfejl, priserne er skæv e, og der er ikke CVR- eller telefonnummer på hjemmesiden.

Læs e-mærkets fem gode råd til at spotte en fupbutik her.


TAGS
Facebook
fup
it-kriminalitet
sociale medier

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S