På vej mod den førerløse bil

På vej mod den førerløse bil

Share
Har du hørt om Olli?

Olli er en elektrisk minibus, der lige nu selv kører rundt på en lukket testbane på DTU i Lyngby ved København, hvor firmaet Autonomous Mobility (finansieret af bilimportøren Semler Group) har sit hovedkontor. Autonomous Mobility beskriver sig selv som ”importør og operatør” af selvkørende køretøjer, og formålet med testbanen er i første række at demonstrere selvkørende køretøjer over for både den offentlige og private sektor. Men med placeringen på DTU er det samtidig hensigten, at studerende og forskere kan afprøve og studere autonome systemers samspil med deres omgivelser.

Ud over Olli prøvekører Autonomous Mobility en fransk minibus ved navn Arma, der leveres af producenten Navya. Arma er som Olli også elektrisk, og dens elektriske motorer kan bringe farten op på omkring 45 km/t. selv om den indtil videre kun vil køre 10-20 km/t. Strømmen leveres af batterier med strøm nok til små 100 km eller omkring otte timers blandet drift. Batterierne oplades i dag via kabel, men fremover er det tanken at oplade bussen induktivt, når den holder ved stoppesteder (se mere om induktiv opladning i AOD 14/2017). Samtidig gør den elektriske drift bussen både lydløs og miljøvenlig. Alt om DATA har haft lejlighed til at stige med på en testkørsel.

førerløsbil

Princippet i Olli er den Watson-bestykkede talegenkendelse fra IBM, der først omformer tale til tekst og siden tekst til tale igen, så du kan føre en intelligent
dialog med bussen.

Arma er 4,75 m lang og 2,65 m høj (fuld ståhøjde) og kan medføre 11 siddende og 3 stående passagerer. Bussen har monteret følsomme Lidar-sensorer (Light Detection and Ranging) både for og bag samt på taget og på siderne. Disse lysbaserede radarer kan ”se” omgivelserne 360 grader rundt og beregne afstanden til alle genstande inden for 60 m med få centimeters nøjagtighed.
På den måde har Arma laserscannet og foruddefineret en prøvestrækning, som bussens indbyggede computer og software har omdannet til et 3D-kort, der herefter vil udgøre en form for virtuelle skinner, som bussen vil holde sig inden for med få centimeters margin. Systemet er forbundet med og indsamler data fra samtlige sensorer og styrer alle funktioner i bussen.

Se også:  Strøm gennem luften

Men selvfølgelig skal bussen også tilpasse sig forholdene, som de ser ud i virkeligheden, og det afgør bussens indbyggede computer ud fra den samlede datamængde fra både Lidar-sensorerne, GPS og et lokalt 3G-signal. Køretøjet er desuden programmeret til altid at vige og standse i enhver krisesituation. I praksis kan Olli opdage forhindringer på vejen op til de nævnte 60 meter fremme og så tæt som 0,05 m. En praktisk prøve, hvor en person gik foran bussen midt på vejen, demonstrerede klart systemets pålidelighed.

Den selvkørende bus stopper pænt og trygt. Bussen kan i sådanne tilfælde såmænd også programmeres til at dytte kraftigt i sit horn, og softwaren er så intelligent, at bussen ikke lader sig forvirre af nedfaldene blade og lignende, der dukker op foran den. Softwareudviklerne arbejder også på at kunne få bussen til at undvige og dreje uden om forhindringer.

Watson-bestykket intelligent software samtaler med passagererne

Den navnkundige Olli-bus, der leveres af det amerikanske firma Local Motors, ligner på mange måder Arma, om end designet er en smule anderledes. Olli er lidt mindre (knap fire m lang og 2,5 m høj med plads til otte personer), og topfarten er omkring 40 km/t.

Se også:  Dansk innovation halter bagud

Olli er til gengæld socialt intelligent. Både inde i bussen og udenpå er der infoskærme, der holder ombordværende og ventende passagerer orienteret om driften. Desuden er køretøjet forbundet med skyen via IBM’s berømte Watson maskinlæringssoftware, der gør det muligt for passagerer at tale med buscomputeren og stille spørgsmål om ruten mv. til bussen, der svarer pænt og høfligt igen. Det bliver også muligt at fortælle Olli direkte med klare ord, hvor du gerne vil hen.

førerløsbil

Det er ikke få sensorer og følere, der skal til for at få Olli rundt på sin rute.

På lidt længere sigt er det tanken, at de rejsende kan tilkalde minibussen med en app, og Olli stopper så lige præcis, hvor de gerne vil samles op. Betalingen kan eksempelvis ske via MobilePay eller via appen, der automatisk kan registrere al af- og påstigning og trække de korrekte beløb fra din konto, uden at du behøver at svinge kreditkortet, men det vil i sidste ende være op til den enkelte busoperatør.

Autonomous Mobility har ansøgt Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet om tilladelse til busdrift med de selvkørende minibusser, og flere mindre kommuner som eksempelvis Vesthimmerland og Hørsholm Kommune har vist interesse i at etablere elektrisk minibusdrift uden chauffører og med fleksible køreplaner, men projekterne er foreløbig sat på standby.

Ifølge Local Motors er det dog planen, at ”Olli” inden årets udgang skal køre i rutefart på gaderne i Miami og Las Vegas, og herhjemme håber Autonomous Mobility at have Olli kørende i starten af 2018.

Del denne