På vej mod den førerløse bil

På vej mod den førerløse bil

Share
Født af dovenskab

Fordelene ved førerløse biler er indlysende. De kan bringe dig sikkert og bekvemt til ethvert mål og vil give langt smidigere trafikafvikling med mulighed for større trafiktæthed og bedre udnyttelse af vore veje og oven i købet med bedre økonomi og mindre forurening. Automatiske biler vil også afstedkomme færre færdselsulykker og færre skader på materiel og ikke mindst personer.

En verden med førerløse biler vil dog også trække slagskygger, for det vil ændre hele vores over hundrede år gamle biltradition og færdselskultur. Der vil af gode grunde ikke blive brug for hverken færdselspoliti eller trafikskiltning, ligesom en stor del af alle trafikrelaterede jobs sandsynligvis vil forsvinde. Da det ikke vil være nødvendigt at lære at køre bil længere, vil køreskoler blive nedlagt, og racerløb og biljagter på film og i tv vil blive absurd og grinagtig fortid.

Flere vil bruge robotbiler, og veje og p-pladser vil derfor blive overfyldt. Bilerne vil måske nok selv kunne finde ud af at vælge alternative ruter og parkere rundt omkring, men det flytter blot problemerne. Desuden vil også automatiske bilers elektronik som al anden elektronik kunne svigte, og deres software kan blive hacket, overtaget og kontrolleret af personer med ond hensigt.

Se også:  Stort tema: Er det tid til at investere i Bitcoins?

Men som den selvkørende bil allerede er her, vil den førerløse bil også komme. Det har altid været menneskets hang til at undgå anstrengelser og kedelige opgaver, der har bestemt fremtiden. Det er sandt, at ganske mange virkeligt nyder at køre bil og betragter det som en fornøjelig hobby eller sport, men nok lige så mange eller måske endnu flere betragter bilkørsel som et krævende, anstrengende og ikke mindst ansvarsfuldt hverv.

Og så har de færreste i dag oplevet at køre i de allerførste biler, der vitterligt gjorde det til en sand udfordring at være bilist. Håndsving, punkteringer, karbidlygter, oliesvineri og røg, støj og møg var hverdag for bilpionererne. Men hurtigt lærte fabrikanterne, at der var salg i større kørekomfort, og netop komfort er siden blevet det helt store mantra.

Både luksus i kabinen og lethed bag rattet. Da USA i højere grad end Europa dengang var bilismens land, var det også fra den anden side af Atlanten, at fremskridtene kom. Dengang og stadig, selv om den øvrige verden også har fundet ud af, at der er penge i dovenskab.

Se også:  Computer og Supercomputer
Hold dig på afstand og på måtten
førerløsbil

Komponenterne i bremsesystemerne ABS, TCS, ESC, ESP (og AEBS).

ABS-bremser var blandt de allerførste hjælpefunktioner. Ved hvert hjul sidder en føler, som registrerer, om hjulet drejer rundt. Registrerer føleren, at hjulet ikke drejer rundt, åbner bilcomputeren øjeblikkeligt for en ventil, der sørger for, at bremsetrykket mindskes, så hjulet roterer igen. Med ABS kan du derved både styre og bremse samtidig.

Andre producenter fulgte op med ESC (Electronic Stability Control) og TCS (Traction Control System), der blev lanceret omkring 1987, og ikke mindst ESP (Electronic Stability Program), der på lignende vis kan forhindre både udskridning og hjulspin ved at dosere bremsekraften i relation til hjulenes omdrejninger.

Disse hjælpefunktioner bruges for så vidt stadig, men i dag kan en bil være udstyret med en række andre forskellige teknologier, der både mindsker risikoen for ulykker og uheld og er i stand til at gribe aktivt ind og redde situationen, hvis føreren af en eller anden grund ikke reagerer eller kan.

Del denne