På vej mod den førerløse bil

På vej mod den førerløse bil

Share

Alle taler om kan-selv-biler i disse år. Hos Alt om DATA skal du ikke bare nøjes med snakken. I dette nummer starter vi en ny artikelserie, der fortæller alt om de nye autonome køretøjer, der er hastigt på vej fremad

Vi venter alle spændt på at se selvkørende biler på gyder og gader, hvor du som fører ikke behøver at foretage dig andet end at være klar til at overtage rat og pedaler, hvis bilen af en eller anden grund ikke kan finde ud af det.

Men faktisk er det slet ikke selvkørende biler, vi venter på, for dem har vi allerede. De suser rundt forklædt som helt almindelige personbiler, der blot kan lidt mere selv, end du normalt er vant til. Det, vi venter fra fremtiden, er førerløse biler. Forskellen er, at hvor selvkørende biler stadig er afhængig af en årvågen chauffør, der kan klare situationen, hvis vognen kommer på afveje, har den førerløse bil smidt rattet fra sig, fordi den både kan og vil selv. Den er et Metro-tog bare uden skinner. Og det er netop manglen på trygge rammer, der gør den førerløse bil så svær at udvikle.

I denne artikelserie får du nyt om teknikken bag de mange forskellige automatiske assistenter og systemer, som er ved at vinde indpas i dag, og vi tager også et kik på de computere og den intelligente software, der gradvis skal overtage førerens rolle. Alt om DATA tager dig også med på oplevelsestur i nogle af de mest avancerede automatkøretøjer, der kan fås i dag eller i hvert fald meget snart vil køre ud på det offentlige vejnet.

Se også:  Er du klar til Arbejdsmarked 4.0…?

Ud over de rent tekniske problemer er der dog også adskillige praktiske, etiske og lovgivningsmæssige vanskeligheder forbundet med den (måske) kommende førerløse bil. Der er bogstavelig talt mange forhindringer, sådan et robotkøretøj vil kunne støde på, og du kommer også til at se på, hvilke indviklede moralske dilemmaer, førerløse biler kan (og givetvis også vil) komme ud for.

Til slut i artikelserien i et kommende nummer tager Alt om DATA dig med ud i fremtiden og præsenterer de fantastiske førerløse befordringsmidler, du efter al sandsynlighed vil møde i morgendagens verden.

Seks trin på vej mod selvstændighed

Definitionen på en selvkørende bil er et køretøj, der er i stand til at registrere omgivelserne og reagere hensigtsmæssigt på enhver trafikal situation omkring sig.

SAEs definition 

Den verdensomspændende amerikanske organisation ”Socie-ty of Automotive Engineers” (SAE) opstillede i 2014 seks trin i rapporten ”Taxonomy and Definitions for Terms Related to On-Road Motor Vehicle Automated Driving Systems”. De seks trin går fra 0, der betegner den mest snydedumme gamle kassevogn til 5, der er den fuldt autonome AI-bestykkede fremtidsbil:

Trin 0: Du styrer alt Du alene kører bilen. Pedaler, rat, gearskift og måden, du kører på, er alt sammen op til dig.

Trin 1: Enkle hjælpefunktioner Du kører stadig bilen, men har enkle hjælpefunktioner som P-assistent eller fartpilot til rådighed. Bilen kan dog ikke overtage både rat og pedaler på én gang.

Trin 2: Flere og smartere hjælpefunktioner Du kører som udgangspunkt fortsat bilen, men under visse omstændigheder kan du få assistance af hjælpefunktioner, der kan overtage rat og pedaler. Men det er stadig dig, der bestemmer, og du kan til enhver tid ignorere hjælpefunktionerne.

Se også:  Computeren faker dit liv

Trin 3: Selvbestemmende hjælpefunktioner Du kører stadig som udgangspunkt bilen, men forskellige automatiske funktioner kan overtage den fulde kontrol over køretøjet i bestemte situationer. Mange bilproducenter undgår dog dette trin og går direkte videre til trin 4.

Trin 4: Du er assistent for hjælpefunktionerne Bilen føres normalt af dig, men kan for så vidt udmærket styre sig selv. Hvis bilen oplever en situation, den ikke umiddelbart er programmeret til at håndtere, anmoder den dig om at tage over, og gør du det ikke, stopper den et sikkert sted i vejsiden. Stort set alle såkaldt selvkørende biler står på dette trin i dag.

Trin 5: Den totalt selvkørende bil Den totalt selvkørende bil behøver og ønsker heller ingen chauffør, og både rat og pedaler er forsvundet. Dette trin er det endelige mål for bilproducenterne, men det er utroligt svært at opnå den nødvendige pålidelighed.

NHTSAs definition

En anden amerikansk organisation ”National Highway Traffic Safety Administration” (NHTSA) i USA har senere udformet en anden klassificering af selvkørende biler med kun fem trin, der rangerer fra 0-4. Det er måske en smule mere overskueligt, men også knapt så præcist:

0: Bilisten styrer selv bilen hele tiden. 1: Enkelte automatiske funktioner (eksempelvis ABS).

2: Mindst to samarbejdende automatfunktioner.

3: Bilen kan køre selv det meste af tiden, men vil forudsætte manuel indgriben i visse situationer.

4: Bilen kan køre selv uden indblanding overhovedet.

Del denne