Home » Grafikkort » På sporet af de kommende gpu’er
På sporet af de kommende gpu’er

På sporet af de kommende gpu’er

Share

Nvidia fortæller på en konference om mulighederne for den ydmyge gpu og giver os et indblik i den nære fremtid

Enhver seriøs hardwareproducent må have sig en teknologikonference. Samsung har afholdt sin egen ssd-konference i Seoul de seneste to år, og Intel har længe kørt sit eget Intel Developer Forum fra San Francisco til Beijing. I mellemtiden prøver Nvidias GPU Technology Conference (GTC) stadig at finde sin form. Den er gået fra den kryptiske titel Nvision til det mere relevante GTC.

Det er en anden historie end de to andre konferencer, vi har nævnt. IDF og Samsung Global SSD Summit fokuserer på den hardware og teknologi, der kommer i fremtiden. Nvidias GTC i San Jose drejer sig mere om, hvordan forskellige mennesker og organisationer bruger kraften i de eksisterende moderne gpu’er. Bortset fra åbningstalen fra Nvidias topchef, Jen-Hsun Huang, handlede det hele om den grafikteknologi, der har eksisteret i et stykke tid, men som bliver brugt på nye måder.

Læs også: Stortest: De bedste graffikort

I dag bruger man grafikprocessorer til en lang række forskellige formål. De omdanner svage radiobølger til smukke rejser ud i universet, vækker elskede filmfigurer til live og finder ud af, hvordan man kan føre folk med neurodegenerative lidelser tilbage fra afgrunden. Noget af det er utroligt inspirerende.

[pt id=’2031801′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Nvidias monster-gpu til 3000 dollar. “‘]

Nvidias monster-gpu til 3000 dollar.

Kun det tekniske, tak

Vi er tekniknørder. Derfor var vi med for at høre mere om Nvidias egen teknologi. Vi ville finde ud af, hvordan den kommende Maxwell-arkitektur skal overføres til 20 nm, og se, hvad der er i vente for vores pc’er i de kommende år. Desværre var Maxwell ikke på menuen. Der var ingen hardwareingeniører fra Nvidia, der talte om dens arkitekturer – eksisterende eller kommende – og derfor brast vores håb om at finde ud af, hvad der sker med de kommende Nvidia GeForce-kort. Man sagde til os, at selv hvis ingeniørerne havde været med, ville de ikke have talt om Maxwell.

Nøjagtig hvad der sker med den stærkt eftertragtede Maxwell-teknologi, ved vi ikke. Lad os nøjes med at konstatere, at sløret ikke bliver løftet foreløbig. Det stod lysende klart, da Huang på andendagen gik på podiet for at holde sin åbningstale. Den begejstrede Nvidia-chef havde monopol på at tale om ny hardware og fremsatte nogle interessante udtalelser i et propfuldt auditorium. Det var meget karaktertistisk, at han talte meget om endnu et Kepler-baseret dual-gpu-kort i stedet for at sige et eneste relevant ord om Maxwell.

Dette dual-GK110-kort er GeForce GTX Titan Z, der er en samling af et par GTX Titan Black-gpu’er, som er monteret på et enkelt kredsløb i den kendte SLI-konfiguration. Sidder du ned? Ellers sæt dig. Nvidia forlanger 3000 dollar for dette kort (over 16.300 kroner). For de penge får man 5.760 CUDA-kerner fordelt på to fuldfede GK110-gpu’er. Læg hertil 12 GB
gddr5-hukommelse, der kører via et par 384-bit-hukommelsesbusser.

Hvorfor eksisterer sådan noget? Jo, ifølge Huang skyldes det simpelthen, at “markedet vil have så meget mere ydelse.” Det kan godt være, at spiludvikleren Chris Roberts vil have den til sin egen private 4K-opsætning, som kører den seneste udgave af Star Citizen. Vi skal op på en opløsning på 3840 x 2160, før sådan en grafikkraft giver mening i private hjem. Sagen er, at uden den form for vandkøling, som AMD har brugt til sine Hawaii-gpu’er, kan disse to GK110-gpu’er umuligt køre ved samme clockhastighed – 889MHz – som GTX Titan Black-gpu’erne. Og et par af dem er stadig omkring 1000 dollar (godt 5500 kroner) billigere end et Titan Z. Nå, vi krydser fingre og håber, at vi tager fejl, og at kortet viser sig at være hver eneste krone værd.

[pt id=’2031802′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Fra selvkørende Audier til super-computere på størrelse med et par plastikkort. Det er GTC.”‘]

Fra selvkørende Audier til super-computere på størrelse med et par plastikkort. Det er GTC.

Før Huang præsenterede sit dual-gpu-uhyre for et sagesløst publikum, havde vi allerede set længere ind i fremtiden. Vi fik et glimt af 2016 og den nyligt annoncerede Pascal-gpu-arkitektur. Den er opkaldt efter Blaise Pascal, og det er den gpu-teknologi, der skal følge efter Maxwell.
Pascal har overhalet den Volta-gpu, som skulle erstatte Maxwell. Det sagde Nvidia i hvert fald så sent som i januar i år under CES. Pascal omfatter den stablede dram, der var Voltas vigtigste adkomst til berømmelse.

Se også:  Efter grafik kommer der GPGPU

3D-hukommelsen er ikke den eneste nyhed i denne futuristiske gpu-teknologi. Vi kan også se frem til en forenet hukommelses-arkitektur (sandsynligvis i hardware og ikke kun i software) og en nye forbindelse ved navn NVLink.

Over stok og sten

Men lad os begynde med 3D-hukommelsen hos Huang:
“For første gang vil vi bygge chips oven på andre chips. Vi stabler heterogene chips, altså forskellige former for chips, på ét kredsløb. Det betyder, at Nvidia vil opbygge videohukommelsen til Pascal-gpu’erne direkte oven på selve grafik-siliciummet. Det er der et par vigtige grunde til. Den første er, at man med hukommelsen så tæt på gpu’en opnår en markant forøgelse af den tilgængelige båndbredde.”

Der bliver lavet små huller igennem de stablede lag af silicium hele vejen ned i selve gpu’en. Det giver en forbindelse, der ifølge Nvidia kan levere mellem to og fire gange så stor båndbredde som traditionel vram.
“Tilsammen danner det et interface, der giver en utrolig mængde båndbredde. Det er et stort spring fremad.”

[pt id=’2031803′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Oculus Rift DK2 bruger en skærm med lav persistens for at forhindre transportsyge.”‘]

Oculus Rift DK2 bruger en skærm med lav persistens for at forhindre transportsyge.

Når man stabler hukommelsen oven på chippen, øger man også den potentielle kapacitet og får to en halv gang så meget vram med en effektivitet, der er fire gange så stor som hos eksisterende gpu’er.
Båndbredde er en vigtig del af det nye NVLink-interface, der står til at få sin debut med Pascal-arkitekturen. Det er resultatet af et samarbejde mellem Nvidia og IBM, og designet til at forbinde til NVLink-kompatible cpu’er og mellem flere gpu’er.

Vi kommer til at se størstedelen af stigningen i båndbredde inden for servere og supercomputere i forbindelse med Power-cpu’er fra IBM. Men på vores skriveborde burde der være tilstrækkelig båndbredde til at muliggøre lineær skalering på tværs af multi-gpu-opsætninger. Den ekstra båndbredde baner vejen for, at den forenede hukommelsesarkitektur arbejder med samme hastighed som de eksisterende cpu-til-ram-forbindelser.

Se også:  2019 tech forudsigelser og spådomme

Ikke mere søsyge

Hvis vi ser bort fra den selvkørende Audi, var det Nvidias bud på ny teknologi under dette års GTC-konference. Nvidia gav os indblik i DirectX 12, og med GameWorks SDK fik vi en imponerende, dobbelt softwarepræsentation. FaceWorks, der bygger på Digital Ira, giver utroligt livagtige billeder i vores spil, og det smarte FlameWorks præsenterer digital magi ved skabelsen af realistiske brande og eksplosioner. Nvidias gamingsoftware bliver stærkere og stærkere.

Vi fik også mulighed for at prøve den anden udgave af udviklingssættet Oculus Rift (DK2). Den oprindelige udgave var en alvorlig udfordring for balancesansen, men forskellen op til DK2 er bemærkelsesværdig. Den ekstra opløsning gør en markant forskel, og det samme gælder manglen på sløring, der skyldes den nye skærm. Men det er den retningsbestemte sporing, der gør DK2 så meget mere spændende. Man går bogstavelig talt rundt inde i spillet og kan se nærmere på sagerne ved at læne sig mod dem. Det virker meget overbevisende.

GPU Technology Conference lagde ikke stor vægt på selve GPU-teknologien, men brugen af gpu’er til andet end visuelt computerarbejde var forbløffende. Mulighederne for kognitiv udvikling var meget inspirerende, men software og hardware til gaming var næsten lige så spændende. Vi savnede blot Maxwell …

[pt id=’2031804′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Nvidias topchef Jen-Hsun Huang med sin nye Pascal-gpu.”‘]

Nvidias topchef, Jen-Hsun Huang, med sin nye Pascal-gpu.

Omsider den nyhed vi har ventet på: Snart ordinerer lægerne måske spil som kur mod problemer i hjernen

Den afsluttende tale ved dette års GPU Technology Conference var en af de mest inspirerende, vi har hørt i vores mangeårige arbejde med spil og teknologi. Ikke blot blev det hævdet, at man holder hjernen sund ved at spille videospil, vi fik også et indblik i en fremtid, hvor vi kan kortlægge hjernen i realtid ved hjælp af computerkraften i grafikprocessorer, og nøjagtigt se, hvad vi skal arbejde på. I denne fremtid vil en læge ikke blot ordinere en klodset og upræcis løsning, men kan supplere med personlige, teknologiske redskaber, der holder vores hjerner raske.

[pt id=’2031805′ size=’large’ link=’file’]

 

Adam Gazzaley talte med indsigt og entusiasme. Med sig havde han trommeslageren fra Grateful Dead, Mickey Hart. Med Harts hjerne viste Gazzaley, hvordan et enkelt spil, der er udviklet i samarbejde med LucasArts, forøgede aldrende hjerners kognitive funktioner og gav en varig forbedring. NeuroRacer er udviklet til at forbedre multitasking-evner. Man skal køre en bil og udføre en handling, når der dukker et grønt skilt op.

Personer, der havde brugt NeuroRacer i en måned, viste en markant stigning i deres MFT-niveauer (midline frontal theta) i hjernen. Det er et område, der knytter sig til multitasking. Træningen førte til, at utrænede kognitive evner som koncentration og funktionel hukommelse blev forbedret. Interessant nok kunne man stadig måle disse forbedringer et halvt år efter.

Det er hjernens plasticitet, der giver den mulighed for at ændre funktion og struktur som reaktion på nye oplevelser. Ved hjælp af specielt udviklede spil kan vi ændre neurale mekanismer og dermed påvirke behandlingen af mennesker med neurodegenerative lidelser.

En af de bedste nyheder er, at disse spil bliver lavet af udviklere, der tidligere arbejdede for LucasArts. Vi glæder os til at se tentaklerne vende tilbage og udslette den modbydelige Alzheimers sygdom.


TAGS
gpu
nvidia

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S