Home » Andet » På havet med dansk kæmpe-simulator
På havet med dansk kæmpe-simulator

På havet med dansk kæmpe-simulator

Share

Danmarks vildeste skibssimulatorer befinder sig på fast grund i Lyngby. Her har ingeniørerne hos Force Technology udviklet kommandobroer i fuld størrelse med store computerskærme som vinduer og et komplet betjeningspanel

En hård storm har tvunget det store fragtskib med sin last af hundredtusind ton miljøskadelige råstoffer tæt ind på kysten med alvorlig fare for en betydelig miljøkatastrofe og kolossale økonomiske tab. Kaptajnen og styrmanden anmoder kystvagten om at mobilisere en af de specialbyggede slæbebåde, som beredskabet altid har klar i netop sådanne situationer.

Slæbebåden skal forsøge at få en trosse over til det truede kæmpeskib, før det går på grund. Men opgaven er meget vanskelig, for slæbebåden skal lægge sig tæt på det enorme skibsskrog med fare for egen sikkerhed. Vindstyrken er 10 på Beaufort-skalaen, og bølgerne går lige så højt i meter.
Besætningen på slæbebåden har aldrig prøvet sådan en kompliceret manøvre før.

[pt id=’2032970′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Fra sin kontrolpult kan instruktøren styre alle simulationernes funktioner og forløb. Han kan også agere kaptajn på et nærved liggende skib i havsnød.”‘]

Fra sin kontrolpult kan instruktøren styre alle simulationernes funktioner og forløb. Han kan også agere kaptajn på et nærved liggende skib i havsnød.

Regnen siler ned ad styrehusets ruder, og de høje bølger, der får slæbebåden til at krænge, så besætningen nærmest må klamre sig til inventaret på broen, gør det noget nær umuligt at gennemføre aktionen.
”I er stødt på grund!”
Den kontante melding kommer over radioen. Men så lyder det overraskende:
”Vi tager en kaffepause og mødes i debriefing-rummet om fem minutter.”

Vi er ikke ude i rum sø, men på en fredelig vej i Lyngby, hvor ingeniørfirmaet Force Technology har til huse. Her har man mere end 50 års erfaring med afprøvning af skibsmodeller, og i dag foregår det også i store skibssimulatorer. I firmaet er der opbygget ni full mission-simulatorer. Vi har netop været inde i en slæbebådssimulator, der er opbygget som en tro kopi af en virkelig slæbebåds kommandobro. Det er præcis som på et rigtigt, moderne skib med joystick til styring og et komplet betjeningspanel.

Blot er vinduerne i skibet erstattet med computerskærme. Og simulatoren kan efterligne stort set alle skibstyper og situationer, som en slæbebådskaptajn og besætning kan møde ude i den virkelige, våde verden.

Se også:  Du kommer næppe ned i en F1-racer – men dette rat giver en fornemmelse

Alt kan indstilles individuelt. Selv de slæbetrosser, der indgår i simulationen, kan vælges med forskellig tykkelse, brudstyrke og vægt, så mandskabet kan trænes i at undgå at sprænge trosserne uanset, om de skal fastgøres til et nødstedt skib for eller agter.

[pt id=’2032971′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Vi kigger ud af computervinduet og opdager et stort fragtskib som kæmper for ikke at støde på grund. Hjælpen er på vej – i simulatoren.”‘]

Vi kigger ud af computervinduet og opdager et stort fragtskib, som kæmper for ikke at støde på grund. Hjælpen er på vej – i simulatoren.

Instruktøren har sine egne 24” monitor-skærme, der viser det samme, som mandskabet oplever inde i simulatoren. Herfra kan han også bestemme vejr og bølgegang, og hvilke udfordringer mandskabet skal udsættes for. Ofte er det også instruktøren, der spiller rollen som kaptajnen på andre fartøjer, der kan indgå i simulationen.

Som at være til havs

”Sammen med vores stab af skibsingeniører, softwareudviklere, navigatører og teknikere har vi udviklet og konstrueret skibssimulatorer til alle typer skibe i mange størrelser. Fra kæmpestore full mission-opstillinger helt ned til helt enkle pc-løsninger afhængig af kundens krav og behov,” forklarer civilingeniør Catherine Steenberg, der leder simulatorafdelingen.

Full Mission-simulatorerne er de største, og de dækker fra 270 til 360 grader med en diameter på op til 8 meter. Det er en skibsbro i fuld skala med alle relevante manøvregreb, navigationsudstyr, radaranlæg, kommunikation osv. Her gengives den tilhørende grafik af op til 14 projektorer på et kæmpemæssigt buet lærred, og udsynet, som det tager sig ud fra en skibsbro, fremstår med uovertruffen dybde og i nærmest 3D-agtig kvalitet. De lidt mindre simulatorer anvender skærmvægge bygget op af enten 40” eller 52” TFT-skærme i en hel eller halv cirkel.

Simulatorerne kan også simulere de forhold, der gør sig gældende, når store vindmøller skal anbringes til havs på 30 meters dybde, eller forsyningsskibe skal lægge til olieboreplatforme eller bugseres i høj søgang eller måske ligefrem storm.

[pt id=’2032972′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Enhver skibsfører føler sig hurtigt på hjemmebane på broen i Force Technologys simulatorer der er bygget op med brug af autentiske skibsdele.”‘]

Enhver skibsfører føler sig hurtigt på hjemmebane på broen i Force Technologys simulatorer, der er bygget op med brug af autentiske skibsdele.

Baseret på hyldevarer

Den største simulator står på en platform, der er forberedt for hydrauliske gynge- og krængebevægelser. Men faktisk virker den grafiske del af simulationen så overbevisende, at folk i simulatoren uvilkårligt griber ud efter noget at holde sig fast i, når det rigtigt går løs. Ud over de grafiske repræsentationer af skibe og vand, vejr og vind, skyer, sol og regn kan der også indgå elementer som signalbøjer, fyrtårne, fly, helikoptere, fugle og endog hvaler i grafikken.

Se også:  Du kommer næppe ned i en F1-racer – men dette rat giver en fornemmelse

Selv om kaptajner, lodser og andre involverede i princippet sagtens kunne nøjes med at kigge på en computerskabt 2D-grafik, der viser skibets position ovenfra, orienterer skibsbesætninger sig i høj grad visuelt,” forklarer Cathrine Steenberg.

”Man kikker sig helt naturligt omkring og ud af styrehusets ruder eller ned langs siden af skibet. Det skal man derfor også kunne i simulatoren under en øvelse. Eksempelvis er senest også tilføjet lysreflekser, skyer og kølvand, så søofficerer og mandskab oplever en så realistisk simulatortræning, som det er muligt.”

Civilingeniør Peter Schjeldahl Jensen, Force Technology, fortæller, at hver simulator er opbygget omkring en såkaldt facility-server, der lagrer øvelser, skibsmodeller, omgivelser og scenarier.

”Facility-serveren bakkes op af en Communication-server, der styrer alle audio- og tv-signaler. Desuden er der en Exercise-server, der gemmer samtlige data og parametre om de enkelte øvelser inklusive tid, skibstype og position,” fortæller han.

[pt id=’2032973′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Det er ikke altid let at være slæbebådskaptajn. Men her kan de sværeste manøvrer øves om og om igen. Selv længden og tykkelsen af slæbetrossen kan ændres.”‘]

Det er ikke altid let at være slæbebådskaptajn. Men her kan de sværeste manøvrer øves om og om igen. Selv længden og tykkelsen af slæbetrossen kan ændres.

Der anvendes kendt standardteknologi baseret på Windows 7 og 64-bit Intel Xeon quad core-processorer med tilsammen 80 processorkerner og en total hukommelse på 160 GB. Grafikken håndteres af de nyeste Nvidia grafikkort – kendt fra gamer-verdenen – med op til 4 GB ram.

Bagved det hele kører softwaren SimFlex4, der bygger på den matematiske skibsmodel Den-Mark1, og regnes for det bedste hydrodynamiske program til simulering af maritimt miljø – inklusive effekter af vind, vejr og vand.
Centrets i alt 145 maskiner kan arbejde sammen i forskellige konfigurationer, og hver simulator kan dermed både fungere selvstændigt og indgå i et kæmpescenarie med flere forskellige fartøjer og mandskab.

Eksempelvis kan fire slæbebåde samarbejde om at bringe et stort tankskib ind eller ud fra forskellige havne. Eller forsyningsbåde og off-shore boreplatforme kan arbejde sammen i et farvand, hvor der også færdes passagerskibe og andre fartøjer, så hele simulationen i praksis nærmest bliver ét kæmpestort ”multiplayerspil”.

”Alle simulatorerne er håndbyggede og har i alt kostet mellem 3 og 10 millioner kroner at opbygge,” afslører Peter Schjeldahl Jensen.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Full Mission-simulatorerne dækker op til 360 grader
og med en diameter på op til 8 meter

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
simulator
skibssimulator

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S