Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Optimer dit website i forhold til søgemaskiner

Google Analytics er et godt værktøj til at måle trafikken på dit site - og det er gratis.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Webhosting-pakker omfatter normalt AWStats eller Webalizer, der er populære open source-redskaber til måling af trafik. De hjælper med at omdanne rå data fra serverlogs til oplysninger, som man bruge til at optimere sit site, men de er ikke specielt udviklet til det formål. Det er Google Analytics til gengæld.

Google Analytics er mindre finkornet, men data bliver vist på en måde, så man kan forstå dem og bruge dem. Det bedste af det hele er, at du kan oprette dine egne datasæt, såkaldte »Goals«, som du kan bruge til at spore sitets arkitektur.

Google Analytics giver dig adgang til de data, du skal bruge til at gøre din website så god som muligt.

Her viser vi dig, hvordan du får det meste ud af oplysningerne.

Meld dig til

1 Hvis du har en Google-konto, kan du hurtigt melde dig til Google Analytics. Gå til www.google.com/analytics og klik på »Sign Up Now«. Efter at have fået præsenteret en informationsside (hvor du igen skal klikke på »Sign Up«), bliver du bedt om at skrive information om dit site og oprette et kontonavn.

Hvis du skal tilføje flere sites, kan du gøre det, efter at den oprindelige tilmelding er overstået. Du bliver bedt om at skrive dit navn og din placering på den næste side.

Tilføj JavaScript

2 Når du har accepteret Googles vilkår og betingelser, bliver du bedt om at føje en stump JavaScript til dit website. Det skal man gøre for hver side, Google skal spore, og det bør være det sidste i din kode, før de afsluttende tags </body> og </html>.

Et hurtigt tip: I Wordpress kan man føje koden til filen »footer.php« i den aktive skabelon. På dit sites Wordpress Dashboard skal du gå til »Apperance | Editor« og indtaste Google Analytics-kodeblokken lige før </body>-taggen. Klik dernæst »Update Page«. Klik »Finish« i Google Analytics for at registrere sitet.

Hav tålmodighed

3 Når du har tilmeldt dig, kan du ikke se ret meget. Standardsiden Overview, hvor dine kontooplysninger er opregnet, viser dine registrerede sites. I Statusspalten kan du se en gul trekant med ordene »Tracking Unknown«.

Tag det roligt: Det betyder, at Google endnu ikke har været på dit site og fundet koden. Vent et døgn eller to og log så på igen. I mellemtiden kan du tilføje flere sites til Google Analytics ved at klikke på linket »Add Profile« og konfigurere dem på same måde som med dit standardsite.

Overblik over trafikken

4 Efter et par dage skulle tallene begynde at trille ind. Vær opmærksom på to ting: Google Analytics sporer ikke dine data i realtid i modsætning til visse serverside-værktøjer. De nyeste tilgængelige tal vil stamme fra den forrige dag. De kan også fortælle dig alt om dit sites trafikhistorie, før du tilføjede Google Analytics.

Når det er overstået, skal vi først se på de rå tal, Klik »View Report« i Overview-sektionen ved siden af det site, du sporer. Værktøjets styrke kan øjeblikkelig ses – et enkelt, visuelt snapshot af din trafik på en graf med kategorier nedenunder, som gør det muligt for dig at bore dybere.

Spor besøgende

5 Under hovedgrafen er der en Site Usage-sektion. Den er delt op i kategorier. Klik på »Visits« for at få et overblik over de enkelte besøgende i et givet tidsrum.

Hvis du vil se tallene for et andet tidsrum, kan det nemt lade sig gøre. Brug de små ikoner foroven til højre ved siden af »Graph by« til at skifte visningen mellem hver time, daglig, ugentlig eller månedlig. Klik på pilen ved siden af standardtidsrummet, så kan du vælge datoer i en kalender. Du kan også manuelt skrive datoer ind.

Materialets værdi

6 Lad os begynde med at bruge de hierarkisk lagdelte data til at forbedre sitet. Se på Dashboard-menuen til venstre. Klik på »Content« for at få en liste over dine mest besøgte sider.

Lever de besøgendes yndlingssider op til dine forventninger? Hvis de ikke gør det, kan du udvikle en ny strategi. Læg det materiale, som du gerne vil have folk til at se – eller i det mindste klare henvisninger til dette materiale – på dit sites mest populære sider.

Henvis til sider

7 Det kan være en åbenbaring at klikke på »Traffic Sources«. Ikke blot fortæller den, hvor din trafik kommer fra, den viser også, hvad folk leder efter.

Det vender vi tilbage til, men først skal du gå til sektionen »All Traffic Sorces« og udvide antallet af kolonner, så du kan se alle kilderne. Henvisningerne er ordnet efter hyppighed, og du kan derfor se, hvor din markedsføring virker, og hvor der skal strammes op.

Indstil nøgleord

8 Klik på »Keywords« i spalten Traffic Sources. Her får du en af Google Analytics mest værdifulde funktioner. Med denne liste kan du se, hvordan brugerne har fundet dit site med søgemaskiner. Disse data kan man bruge på to måder.

Hvis rå hits er det, du ønsker, kan du tilplante landingssider (de sider, brugerne først kommer ind på) med mere af det samme materiale. Disse data viser også, hvilken type gæst du får. Er de kunder? Kan du levere det, de søger? Hvis det ikke er tilfældet, må du omvende dem – det er her, det næste trin dukker op.

Opret Goals

9 En »konvertering«, når vi taler om søgemaskineoptimering, er et besøg, der ender med det ønskede resultat, for eksempel et salg eller en forespørgsel. »Goals« er en metode til at oprette og spore sådanne konverteringer. Du opretter et ved at klikke dig igennem »Goals | Setup Goals and Funnels«.

I sektionen Conversion Goals and Funnel klikker du »Edit«. Her kan du skrive en række sider, som du vil have brugerne til at klikke sig igennem. Det får dig til at tænke over dit sites arkitektur. Når du har oprettet et Goal, kan du spore rækken af brugere gennem dit site og se, om dit design fungerer.

En landingsside er en side på dit site, som brugerne først kommer til. Det kan være indekssiden, en populær blog, som folk har tweetet om eller en konverteringsside med specifikt materiale, som brugerne søger.

Brug Google Analytics til at finde populære punkter ved at gå til »Content | Top Landing Pages«. Den er opregnet med de mest populære øverst. Et nøglepunkt her er »bounce rate« – den procentdel af folk, der har forladt sitet efter at være landet på den side.

For at minimere det skal du sikre dig, at der er noget iøjnefaldende materiale, som opmuntrer brugerne til at klikke dybere og undersøge dele af sitet, som de har overset, på en af de mest populære landingssider.

Begynd med at gennemgå dine kategorier og give dem meningsfulde navne. Hvis du for eksempel sælger T-shirts, skal du lave kategorierne »Køb sjove T-shirts« og »Køb flere T-shirts«.

Hvis du skal have glæde af denne ændring, skal du oprette intuitivt navngivne permalinks til populære ting. Gå til »Settings | Permalinks« Wordpress Dashboard og klik på »Custom«. Lav linket om til /%category%/%postname%. Du kan også omdøbe enkelte sager ved at klikke på »Permalink«-knappen på redigeringsskærmbilledet.

Til sidst skal du sikre dig, at du linker fra landingssider til vigtige konverteringssider. Det ansporer brugerne til at besøge disse sider, og det øger også spider-frekvensen.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Det skal du bruge…

[/themepacific_accordion_section]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Brug Google Webmaster Tools

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]