Home » Sikkerhed » Ofre for svindel vinder sag om falske mails og får 17.000 kroner tilbage
Ofre for svindel vinder sag om falske mails og får 17.000 kroner tilbage

Ofre for svindel vinder sag om falske mails og får 17.000 kroner tilbage

Share

Ryger du i fælden, er dine penge ikke nødvendigvis tabt. Det viser to netop afsluttede sager, hvor ofrene fik deres penge tilbage efter at være franarret mere end 17.000 kroner

Et tilbud om to flybilletter til 80 kroner fik to personer til at klikke videre og indtaste betalingsoplysninger på en hjemmeside, som flyselskabet dog havde intet med at gøre.

Det endte med at koste ofrene mere end 17.000 kroner. Nu har det Finansielle Ankenævn imidlertid afgjort, at de kun hæfter for 375 kroner.

”Falske mails er et udbredt problem, og det kan være meget svært at gennemskue, om et godt tilbud dækker over snyd. Men sker det, at du ryger i fælden, behøver dine penge ikke være tabt,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Sikkerheds-sms var ikke nok

Begge de to involverede banker har afvist at dække tabene. De har lagt vægt på, at forbrugerne havde modtaget sikkerheds-sms’er og indtastet de inkluderede koderne, som skal beskytte mod svindel.

Se også:  Hackere udnytter feriestressede medarbejdere

I den ene sag havde forbrugeren ikke åbnet SMS’en, men blot skrevet koden ind, som hun kunne se på forsiden af sin telefon. Derfor så hun ikke, at der længere nede i SMS’en stod, at der blev trukket omkring 17.000 kroner.

Men det finansielle ankenævn vurderede, at SMS-erne havde været en del af misbruget.

”Medmindre du har handlet uansvarligt eller selv udleveret din PIN-kode eller SMS-kode til andre, er du godt beskyttet, hvis dit betalingskort bliver misbrugt. I de to konkrete sager har ankenævnet vurderet, at forbrugerne alene hæftede for 375 kroner, fordi SMS-koderne var en del af misbruget,” siger Susanne Aamann og forsætter:

”Et generelt råd er, at uanset hvor tillokkende et tilbud lyder, så klik aldrig på et link i en mail, hvis du bliver bedt om at give dine personlige oplysninger, fx dine betalingsoplysninger. Du risikerer, at dit betalingskort bliver misbrugt, eller at dine oplysninger bliver afluret.”

Se også:  Her er 5 klassiske fup-mails du ikke må klikke på

Et andet godt råd til forbrugerne er, at de læser indholdet af den tilsendte SMS-kode og er opmærksomme på, hvilket beløb der bliver trukket fra deres konto.

Tre tips til at spotte et falskt tilbud
  • Hvis tilbuddet kræver, at du sender dine personfølsomme oplysninger via mail eller SMS, kommer det ikke fra en troværdig kilde. Personfølsomme oplysninger kan for eksempel være bankkontonumre, personnummer eller kodeord.
  • Fuptilbud har til tider stavefejl og er dårligt oversat til dansk.
  • Hold øje med afsenderadressen i mailen eller webshoppens adresse. Hvis afsenderadressen ikke stemmer overens med afsenderens navn eller deres officielle hjemmeside, eller hvis adressen er lang og kompliceret, så er det sandsynligvis en utroværdig kilde.

Kilde: sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen står bag


TAGS
fup
internet-svindel
phishing

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S