Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Du skal ikke forvente de helst store design-ændringer. Microsoft har i stedet lagt kræfterne i at give Office en række nye værktøjer, der passer med den måde, man i dag arbejder sammen på i grupper, i projekter og på mobile platforme, forklarede selskabets repræsentanter på dagens pressemøde.
”Den måde, mennesker arbejder på, har forandret sig dramatisk, og det er årsagen til, at Microsoft fokuserer på at genopfinde produktivitets- og forretningsprocesser i en verden, hvor mobiliteten og skyen kommer først,” forklarer Microsofts topdirektør Sarya Nadella i en pressemeddelelse i forbindelse med lanceringen.
Eksempelvis er det gjort nemt at arbejde sammen på de samme dokumenter i Word, PowerPoint og OneNote. I Word kan du endda skrive og redigere en tekst og give dine medstuderende, kolleger eller venner mulighed for at følge ændringerne løbende. Det kræver blot, at dokumentet ligger online i for eksempel OneDrive. Google Drev har dog tilbudt denne funktion i nogle år.
Du kan også i Outlook 2016 oprette grupper, hvor du kan følge gruppemedlemmernes arbejde, se mails, organisere dokumenter osv. Disse Office 365-grupper er nu en integreret del af Outlook også i desktopversionerne af Office.
Desuden kan du ikke blot vedhæfte en fil, men også vælge i stedet at vedhæfte et link til en fil. På den måde kan du sikre, at modtagerne af filen altid ser den senest opdaterede version af dokumentet.
For mange pc-brugere er mailboksen et uoverskueligt virvar af meddelelser, hvoraf en hel del er ligegyldige eller mindre vigtige. I 2016-versionen kan du få Outlook til automatisk at flytte lav-prioriteret mail over i en særlig mappe, så du får en renere og mere vedkommende indbakke.
Smart er det også, at du nu ser en liste over de seneste anvendte dokumenter, når du skal vedhæfte en fil. Tit er det jo netop det seneste dokument, du har arbejdet på, som skal vedhæftes. Det speeder processen lidt op.
Nyheden byder på en række andre, mindre ændringer. Du kan se en komplet liste over nyhederne i Office 2016 her.
Office 2016 kræver Windows 7 eller nyere Windows-styresystem.