Home » Erhverv » Økonomisk rådgivning via mobilen
Økonomisk rådgivning via mobilen

Økonomisk rådgivning via mobilen

Share

Vores økonomi bliver mere digital, og vi kan betale med både telefon og apps. Men hvad med de mange data, der opsamles? Kan de ikke bruges til noget fornuftigt?

Vi lever i en verden, hvor vores muligheder for at foretage betalinger er digitale som aldrig før. Senest med mulighed for at betale med mobiltelefon og ikke mindst Apple Pay. Samtidig bliver vores kommunikation med banken mere og mere digital, og mængden af data, der opsamles om vores økonomiske transaktioner, øges. Faktum er imidlertid, at en meget stor del af disse data ligger som ubrugt arkivmateriale på servernes harddiske.

Talrige undersøgelser har vist, at mulighederne i Big Data slet ikke udnyttes optimalt, og det har den danske virksomhed Spiir besluttet sig for at gøre noget ved. Her ser man et stort potentiale i at bruge de mange data til at rådgive og vejlede forbrugerne og dermed bruge data proaktivt til at analysere forbrugsmæssige mønstre samt styrke det økonomiske overblik. Seneste tiltag er desuden samarbejde med eksterne partnere, der gør det muligt at opbygge loyalitetsprogrammer og derved tilbyde forbrugerne forskellige tilbud samt deltagelse i forskellige storkundeordninger.

Opgør med de lukkede systemer

Som virksomhed er Spiir etableret af Rune Mai, der tidligere har arbejdet som udviklingschef i eBay. Det hele begyndte som et webprojekt i starten af 2011, fordi han var irriteret over, at der på det finansielle marked manglede en standard for automatiseret adgang til bankernes data. Ønsket var i første omgang at opnå et overblik over egen økonomi på en mere gennemskuelig måde, men mulighederne for manuelt at lave udtræk fra netbanken var særdeles begrænsede.

Se også:  Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden

Derfor beskrev Rune Mai nogle Excel-regler, der gjorde det nemmere at udtrække CSV-filer, men det viste sig, at der var et kæmpe behov for at give os som digitale forbrugere mulighed for dels at få et overblik over vores økonomi, dels for løbende at prioritere vores udgifter og f.eks. i en periode skære ned på visse forbrugskategorier. Kort sagt manglede der efter Rune Mais overbevisning en løsning, som på baggrund af dataopsamling giver os mulighed for at træffe kvalificerede beslutninger.

Eneste af sin slags i Norden

I dag er Spiir den eneste virksomhed af sin art i Norden og har allerede lanceret mulighed for at hente data automatisk fra samtlige danske banker, mens man dækker 75 % af det svenske samt 60 % af det norske bankmarked. Siden man i starten af 2017 lancerede en egentlig app, har kundetilvæksten været næsten 70.000, og i alt har man i dag 155.000 brugere på platformen. Segmentet falder i to hovedgrupper, nemlig brugere fra 18-24 år og brugere fra 24-35 år, men i virkeligheden henvender den sig til alle forbrugere.

Se også:  Sådan slipper du for skjulte bankgebyrer på sommerferien

”Som forbrugere gider vi ikke kigge på budgetskemaer. Til gengæld vil vi gerne præsenteres for forbrugsmål, der både gør det gennemskueligt, hvad vi bruger vores penge til og ikke mindst gør det muligt proaktivt at ændre forbruget i takt med ændringer i vores ønsker. Vi hører jævnligt om, at vi er for dårlige til at tjekke vores lønsedler, og den advarende finger stikkes ofte i vejret, når vi taler renter på forbrugslån, faren ved kviklån og ikke mindst de unges ringe sans for økonomi.

Det billede af unge køber vi ikke. Vi tror på, at unge er yderst kompetente, men har det svært uden digitale værktøjer, der proaktivt informerer, når der f.eks. er gået løn ind, når huslejen er steget eller, hvis du en måned har brugt større beløb end normalt på f.eks. cafébesøg. Det er det, som Spiir gør,” siger Rune Mai.

TAGS
Digital betaling
Spiir
økonomi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S