Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Øget mobilhandel stiller højere krav til varemærkebeskyttelse

I takt med at mobilhandel gør e-handel nemmere og mere praktisk, især for travle forbrugere, åbner det også op for nye kanaler for svindlere, der sælger forfalskede varer og vildleder forbrugerne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Forbrugerne er limet til deres smartphones i dag og brugen af de små skærme strækker sig langt ud over sms'er og telefonopkald. Faktisk foretrækker over 80 procent af os mobiltelefonen fremfor computeren til køb af varer og tjenester online, herunder produktsøgninger og prissammenligninger, og global mobilhandel forventes at udgøre en indtægt på i alt 669 milliarder dollars i 2018.

Men i takt med at mobilhandel gør e-handel nemmere og mere praktisk, især for travle forbrugere, åbner det også op for nye kanaler for svindlere, der sælger forfalskede varer og vildleder forbrugerne.

Problemet er, at nogle virksomheder stadig er nybegyndere, når det kommer til mobilhandel, og det udnytter svindlere i stor stil. Mobilhandel og mobilsvindel er vanskelige og ukendte områder for mange virksomheder, og det er områder som byder på mange forhindringer, der kan gå i vejen for en effektiv brandbeskyttelse.

Introduktionen af apps og nye e-handel muligheder, der kun kan tilgås fra mobilen, er særligt udfordrende for virksomheder. Nogle varer er kun tilgængelige fra mobilen, hvilket betyder, at virksomhederne skal gennemsøge endnu flere kanaler for at opretholde deres varemærkebeskyttelse og sikre sig mod svindlere.

Vi ser også en klar fusionering mellem social og mobil handel i dag i form af lokale e-handel muligheder, der bruges til at sælge produkter og services, som gør det endnu vanskeligere for virksomheder at overvåge deres mærker. Det skyldes blandt andet, at der opfordres til direkte kontakt gennem fx chat mellem køber og sælger, som gør det næsten umuligt for virksomheder at holde styr på og identificere varemærkesvindlere.

Ovenstående problemer er dog langt fra de eneste, som mobilhandel medfører for virksomheder. Listen er lang. Blandt andet er det også en udfordring for virksomheder at overvåge og holde styr på den konstante strøm af nye apps. Der lanceres nye apps flere gange om dagen, og det kan derfor være utrolig ressourcekrævende for virksomheder at overvåge og dermed beskytte deres brand og deres kunder mod online-svindlere.

Varemærkebeskyttelse anno 2018 skal omfatte alle digitale kanaler

Med så mange forskellige onlinekanaler er det ekstremt vigtigt for varemærkeindehavere at have en bred tilgang til varemærkebeskyttelse. Vi lever ikke længere i en verden, hvor det kun er nødvendigt at overvåge sin hjemmeside. I dag har alle virksomheder brug for en varemærkebeskyttelsesstrategi, der omfatter alle digitale kanaler på tværs af alle enheder og systemer.

Der er flere best practice metoder, som virksomheder kan følge, når det gælder opretholdelse af en god varemærkebeskyttelse inden for mobilhandel. For det første gælder det om proaktivt at overvåge, identificere og håndhæve, hvor det er nødvendigt, og udnytte nye teknologier til at gøre det. Identificer de højeste mål og prioriter dem, der forårsager mest skade for dit brand. Du bør også uddanne dine forbrugere i at være opmærksomme på problemet med mobilhandel og henvise dem til, hvor de kan købe legitime produkter.

Og når vi nu taler om forbrugerne, så er der flere tips, de kan have in mente, for at undgå at blive snydt, når de handler online. For eksempel, skal de være opmærksomme på, at hvis en pris ser for god ud til at være sand, så er der stor sandsynlighed for, at der er tale om svindel. Derudover skal de undgå store rabatter, de skal være forsigtige med at bruge søgeord som "billig" og "rabat", og de skal overveje at søge anmeldelser af hjemmesiden frem på fx Trustpilot, så de kan sikre sig, at der ikke er forbrugere, der er blevet snydt af sitet før dem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere