Den digitale reklameplatform GumGum har på kort tid har vokset sig stor på det international marked og rykkede for nylig ind i Danmark med deres intelligente system til kontekstuel marketing.
Systemet er ikke baseret på cookies, men i stedet på forståelse af forbrugerens aktive sindsstemning, hvilket skal skabe en retfærdig og mere sikker fremtid for både forbrugere, udgivere og annoncører.
Nu melder virksomheden, at den er blevet officielt medlem af Global Alliance for Responsible Media, det tværindustrielle initiativ, der er etableret af World Federation of Advertisers.
Her vil GumGum spille en strategisk rolle ved at hjælpe med at opbygge retningslinjer, der øger tilliden og gennemsigtigheden og former reklamebranchen på tværs af kontekst, brandsikkerhed og egnethed.
“Det er afgørende for branchen som helhed at have standardiserede definitioner for at beskytte brands uden at påvirke udgivernes indtjening negativt,” siger Phil Schraeder, CEO for GumGum. “Vi er glade for at deltage i GARM i en mere strategisk kapacitet. Vi har set den styrke og de fordele, som standardisering har for alle aktører i branchen. Vi er glade for at samarbejde med GARM om at opbygge disse standarder for brandsikkerhed, egnethed og nu kontekstuel målretning.”
GARM blev oprettet af WFA for at løse problemerne med skadeligt indhold på digitale medieplatforme og dets indtjening via reklamer. Det samler annoncører, bureauer, medievirksomheder, platforme, brancheorganisationer og nu også leverandører af annonceringsteknologi. GARM’s mission er at få det digitale medieøkosystem til at arbejde sammen om de fælles prioriteter, der skal føre til fjernelse af skadeligt indhold fra annoncørstøttede sociale medier.
“Som ledere i online-økosystemet spiller mærkevareannoncører en central rolle i vigtige medieaktiviteter, lige fra strategi for medieudgifter, beslutninger om annonceringsplacering til sikring af, at reklamer støtter positivt indhold og undgår skadeligt indhold,” siger Rob Rakowitz, initiativleder – Global Alliance for Responsible Media. “En stor del af vores indsats går ud på at skabe standarder, gennemsigtighed og kontrol for annoncører, bureauer og platforme, der nærmer sig udfordringen – hvordan digitalt indhold kategoriseres – og giver dem kontrolmuligheder til at inkludere eller udelukke indhold i betalte mediekampagner. Vi er glade for at samarbejde med GumGum om at sikre et mere sikkert online-miljø, der skaber tillid mellem marketingfolk og forbrugere.”
GumGums akkrediterede platform for kontekstuel intelligens Verity implementerer GARM: Brand Safety Floor + Suitability Framework i GumGum Threat Categories.
Verity udnytter kunstig intelligens med deep-learning til at opdage og klassificere trusler. Processen til træning af denne model omfatter indsamling af dataeksempler, anvendelse af menneskelig annotation på disse dataeksempler og i sidste ende indføring af disse mærkede (menneskeligt verificerede) eksempler i modellen for at “lære” de præsenterede begreber. For at modellen kan trænes så præcist som muligt, skal der være velegnede eksempler for hver af de understøttede kategorier (klasser). De eksempler, der leveres til Veritys trusselsmodeller, afspejler de kategoriske definitioner, der er præsenteret i GARM’s Brand Suitability Framework for lav-, middel- og højrisikorepræsentationer af hver klasse.
“Kontekstuel er fremtiden for brandsikkerhed og egnethed – noget GumGum har troet på i over et årti,” siger William Merchan, GumGums chef for Verity. “Som branche bliver det vigtigt for os ikke kun at stå sammen om standarderne for brandsikkerhed og egnethed, men også om hvordan vi definerer og implementerer den næste generation af kontekstuel teknologi.”
Interview: Slut med cookies, kontekstuel annoncering er fremtiden