Home » Virtual Reality » Oculus Quest 2 [TEST]: Det sjoveste og nemmeste VR-headset
Oculus Quest 2 [TEST]: Det sjoveste og nemmeste VR-headset

Oculus Quest 2 [TEST]: Det sjoveste og nemmeste VR-headset

Share

Kraftig, sjov, alsidig og billigere end forgængeren – Oculus Quest 2 kan gå hen og blive VR’s gennembrud

Der er ingen tvivl om, at enkeltstående headsets altid har været fremtiden for VR – det var blot et spørgsmål om at få komponenter og teknologi, der var gode nok til at kunne fungere uden en pc. Har Oculus Quest 2 – efterfølgeren til Oculus Quest fra 2019 – hvad der skal til for at gøre virtual reality til mainstream?

Oculus Quest 2 er et velbygget og solidt stykke gadgethåndværk, men på grund af den megen plastik er vi ikke i luksusklassen. Udseende og pris hænger udmærket sammen. Med sine 503 gram er den fiks og let: Man kan naturligvis mærke, at den er der, men den tynger slet ikke ens hoved ned.

Den har enkle, men stærke elastiske remme, og det er nemt at spænde den tæt og sikkert på hovedet. Der går kun få minutter, fra man har åbnet æsken, og til man begiver sig ind i VR. Ved hjælp af clips inden i headsettet kan man vælge en af tre indstillinger for afstanden mellem pupillerne, og det lykkedes os uden meget besvær at finde en indstilling, hvor alt var skarpt og fokuseret. Der er også et afstandsstykke, som man kan bruge, hvis man bærer briller.

Se også:  Virtual Reality [TEST]: Hvilket VR-headset er bedst?

Det er faktisk ret sjovt at markere et spilområde, og det fungerer glimrende – når Quest 2 konstaterer, at man er tæt på kanten, kan man se grænselinjer, der kommer frem. Oculus anbefaler et spilområde på omkring to kvadratmeter til spil, der kræver bevægelse, men man kan klare sig med lidt mindre.

Afstanden mellem de to ”øjne” kan justeres i tre trin – det fungerer godt.

Skarp grafik

Det er i det store og hele en fornøjelse at spille spil og afvikle applikationer på Oculus Quest 2: Grafikken er skarp og lys, den integrerede lyd er imponerende og overbevisende, og alt bliver leveret uden tøven. De nyligt opdaterede Touch-controllere er komfortable og reagerer fint, og der er endda håndsporing i en eksperimentel form til styring af spil og navigering gennem menuer – det fungerer allerede ret godt, men man kan godt mærke, at funktionen endnu ikke er fuldt udviklet.

Se også:  Fremtidens VR er mere end spil

Udvalget af spil og applikationer er større end nogensinde før (der er nu flere hundrede titler til rådighed), men der er alligevel mindre, end Oculus kunne tænke sig. Der er nogle vældig gode titler her, og der er flere på vej, men det er ikke noget, som får en til at føle, at man absolut må eje en Quest 2 – spil som Vader: Immortal og Beat Saber er overbevisende og underholdende, men de rækker måske ikke til at friste en til at købe et eksemplar.

TAGS
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S