Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nu er det ikke længere mavefornemmelsen, der dikterer, hvornår man starter en ny kampagne eller annoncerer et nyt produkt på Facebook. Med Adobe Social kan man forudsige, hvilken respons indhold publiceret på Facebook vil generere, og værktøjet anbefaler det optimale tidspunkt at udgive det på. Adobe Social bruger en avanceret analyse samt tekst-algoritmer baseret på historisk data. Det sikrer, at man starter dialogen med brugerne på det mest relevante tidspunkt.
”Mange marketingsmedarbejdere har prøvet at offentliggøre store nyheder eller andet vigtigt indhold på sociale platforme og oplevet, at det ikke skabte det forventede engagement. Med Adobe Social kan man nu forudsige, hvornår der vil være størst engagement. Da teknologien løbende analyserer brugernes adfærd, vil anbefalingerne blive bedre for hver gang det benyttes,” udtaler Håkan Cedell, nordisk chef for Adobe Social.
Udfordringen med social ROI
Marketingeksperter har udpeget evnen til at skabe engagement og måle ROI, som de vigtigste parametre i en organisations sociale marketingstrategi. Med Adobe Social får marketingmedarbejdere derfor nu et værktøj, der gør det nemmere at styrke kundernes engagement, forbedre den værdifulde kundedialog og maksimere værdien af deres sociale aktiviteter.
”En af fordelene ved værktøjet er, at marketingfolk i mindre grad skal basere deres valg på mavefornemmelser. I stedet kan de nu få et redskab, så de kan arbejde struktureret med at forbedre deres sociale ROI,” udtaler Håkan Cedell.