Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nyt transportkoncept: På rulleskøjter gennem byen

Citytrafik og byplanlægning stiller i dag krav til et tæt samarbejde mellem bilproducenterne og myndighederne. Et endnu spekulativt, men fornyende forslag til et banebrydende transportkoncept har netop set dagens lys.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Citroën Autonomous Mobility Vision. Det er navnet på et helt nyt bytrafikkoncept, der lige er blevet lanceret af The Urban Collëctif, der er en sammenslutning af den franske bilproducent Citroën, den store franske hotelkæde Accor og den multinationale specialist i udendørsreklamer JC Decaux. Citroën har gennem tiden stået for ikke så få innovative løsninger.

Vi behøver bare at nævne den pneumatiske affjedring samt de legendariske bilmodeller såsom ”gangstervognen” med Traction Avant (forhjulstræk), 2CV, DS-19 og den egenartede H van-varevogn.

Det nye visionære konsortium har udviklet et koncept, som samler adskillige futuristiske transportteknologier i en ny og overraskende løsning.

Hjulene drejer 360 grader

Det drejer sig om en elektrisk drevet platform med level 5-autonomi (fuldt selvkørende) og mulighed for forskellige overbygninger, der kan tilpasses og løse næsten ethvert transportbehov og skiftes ud på blot 10 sekunder.

Konceptet kaldes Citroën Skate (fordi det minder om en rulleskøjte) er 2,6 m langt, 1,6 m bredt og 51 cm højt. Der er kort sagt tale om et køretøj, som er forsynet med både lidar, radar og flere andre sensorer i hjørnerne, så det er i stand til at køre 100 procent autonomt både med og uden passagerer. Tophastigheden vil være begrænset til maksimalt 25 km/t, men farten kan også drosles helt ned til 5 km/t afhængigt af de aktuelle opgaver.

På køretøjets stel er monteret et hjul i hvert af de fire hjørner, og det er et ganske særligt hjul, nemlig et kuglerundt, globelignende Eagle-dæk udviklet af Goodyear. Alle hjulene på køretøjet er i stand til at dreje fulde 360 grader uafhængigt af hinanden i alle retninger.

Der er foreløbig færdigudviklet tre overdele til Citroën-platformen. Drosken JC Decaux City Provider har en lukket afdeling med tonede ruder og et åbent sæde.

Du kan faktisk sammenligne disse hjul med kuglen i en computermus af trackball-typen, bortset fra, at hvert kuglehjul har en lille indbygget elektrisk motor, som ikke bare driver køretøjet frem, men også giver en hidtil uset manøvredygtighed. Det betyder, at Skate kan køre i alle retninger og endog rotere om sig selv.

Køretøjet kan derfor manøvrere særdeles effektivt selv på stærkt begrænset plads, og det er også nødvendigt, da tanken er, at transporten skal holde sig inden for afstukne ruter og i særlige baner.

Elmotorerne i køretøjet strømforsynes fra batterier i chassisets gulv, der også fungerer som del af den bærende konstruktion. Affjedringen er Citroëns særlige Advanced Comfort Hydraulic Cushion Suspension, som sikrer høj komfort til alle eventuelle passagerer og stor skånsomhed over for gods.

Lades med induktion

Køretøjet kan desuden holde sig i gang næsten konstant, da det kan lade sig selv op trådløst i induktionsladestationer stategisk placeret rundt omkring på de berammede ruter.

Et centralt digitalt flådestyringssystem kan ved hjælp af kunstig intelligens styre fordelingen af de forskellige Skate-køretøjer på disse ruter i bybilledet og forudsige, på hvilke strækninger og hvornår disse køretøjer og deres forskellige overbygninger med størst fordel kan sættes ind.

Hotelkabinen fra Accor – Sofitel En Voyage – er næsten lige så luksuriøs som hotellet selv.

Citroëns øverste chef Vincent Cobée understregede ved lanceringen, at tanken er at knytte et samarbejde med myndigheder, byplanlægning, transportudbydere og producenter.

Citroën vil stå som ejere af transportformen, men der vil være frit slag for alle til at byde ind med udgaver af overdele og andet tilbehør. Citroën Skate vil dermed kunne udgøre den ideelle bytransportløsning, der forener passagerdeling, elektrisk drift og fuld autonom kørsel, mener han.

Ny overdel på 10 sekunder

En anden særlig ting ved Citroën Skate er, at platformen alt efter behov, situation og transportopgave kan monteres med forskellige kabiner og overdele. Selv hævder Citroën, at et skift kan ske på 10 sekunder, men sandheden er dog nok mere under ét minut, hvilket dog også er imponerende.

Foreløbig er der præsenteret tre forskellige kabiner til persontransport. Kabinen Sofitel En Voyage er designet af den franske hotelkæde Accor med særlig tanke for transport af turister fra banegård eller lufthavn til deres hotel.

Der er tale om en ret ultimativ luksusindretning og komfort for op til tre passagerer med glas, ædeltræindlæg og orange fløjlsindtræk fra gulv til loft. Der er indbygget bar, musikanlæg, justerbar belysning og en tablet til brug for opkald til Sofitel-conciergen for at bestille bord på en restaurant eller reservere billetter til en teaterforestilling, afholde en videokonference mv.

Pullman Power Fitness-kabinen rummer romaskine og træningscykel, som kan oplade batterierne.

En anden mulighed er persontransporteren JC Decaux City Provider, der minder lidt om en droske med både en lukket afdeling med tonede ruder og et åbent sæde med beskyttende lang overdækning.

City Provider kan rumme op til fem passagerer og tilbyder såvel USB-opladning som interaktive skærme til rejseplanlægning og turistinformation. Materialerne er ribbet sort atlas-stof, grå aluminium foruden smagfuldt lyst træindlæg og grønne planter.

En tredje kabine kaldes Pullman Power Fitness og kombinerer passiv transport med fysisk aktivitet. Den glasomsluttede kabineboble minder næsten om en ubåd eller et maritimt våben med sine strømlinede glatte glasvægge, der tillader både kik ud og privatliv.

Kabinen er i virkeligheden et fitness-center, hvor passagererne kan træne i en romaskine eller på en motionscykel, og det er endog muligt at kontakte en virtuel træner fra en holografisk skærm. De fysiske øvelser kan ydermere hjælpe til at holde skatens batterier opladet.

Klar om fem til syv år

Håbet og forventningen er, at Citroën Autonomous Mobility Vision vil kunne være en realitet inden for fem til syv år. Konceptet skal ikke være en konkurrent til offentlig transport endsige privatbilismen, men en supplerende mulighed for små grupper eller enkeltpersoner, der ønsker et komfortabelt, effektivt og miljøvenligt transporttilbud gennem storbyen.

Citroën hævder uden forbehold, at deres Skate-koncept kan forbedre trafiksmidigheden med op til 35 procent. Andre muligheder for sådan en autonom flåde af skates er inden for medicin og redningstjeneste, fødevaredistribution og en række forskellige sikkerhedsaktiviteter.

Amerikansk interesse for konceptet

Den amerikanske virksomhed Canoo er klar med sin egen stribe af elektriske underdele og udskiftelige overdele.

Citroën er ikke den eneste bilproducent, som tænker i kørende platforme og udskiftelige kabiner. Det amerikanske opstartsfirma Canoo, der producerer elektriske køretøjer, herunder en minibus, der skal være på gaden i 2022, har også tilsluttet sig konceptet og kalder endog deres løse kabiner for “top hats”.

Måske vil koncepter som Citroën Skate række ind i fremtiden, så vi en dag som en helt naturlig ting kan udskifte overdelen på vores biler alt efter lyst og behov. En sedan-kabine til almindelig personkørsel, en minivan eller pickup til transportopgaver eller en sporty to-sæders til GT-kørsel.

Citroëns chefdesigner Pierre Leclercq påstår ligefrem, at hans team kom op med over 60 ideer på to dage spændende fra en mobil optiker til en kørende frisørsalon.

Om alle disse fortrin så er nok til at give konceptet succes i det virkelige liv, er uvist. Proprietære koncepter har det svært i en åben netværksalder, men det er en frisk idé til automatisering af trafikken – et anderledes bud end deciderede selvkørende biler.