Af Jan Dahlmann, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Companybook er en helt ny social medieplatform for virksomheder og det første sociale medie, som samler virksomheds- og finansiel information om virksomheder i et omfattende søgeværktøj. Tjenesten giver brugere informationer om mere end 87 millioner selskaber i over 200 lande verden over og skal skabe øget kontakt, kommunikation, forretning og vækst.
Tjenesten er skabt af nordmanden Harald Jellum, og den bliver lanceret i dag, den 19. juni, for første gang uden for en snæver kommerciel kreds i Norge. Det sker i Danmark, Storbritannien og Sverige. Planen er at være lanceret på alle væsentlige markeder med udgangen af 2013.
Companybook er socialt medie, der indeholder værktøjer, som giver virksomheder mulighed for at skabe stærke relationer og øge væksten ved for eksempel at søge og lokalisere partnere, forhandlere og købere.
En stor udfordring i erhvervslivet er, at selskaber ikke altid bliver forbundet med hinanden til trods for brug af etablerede tjenester og personlige netværk. »Vi mener, at Companybook er værktøjet, som hjælper virksomhedens medarbejdere med at søge, finde, vælge og kommunikere bedre og hurtige med eksisterende og potentielle kunder, partnere og leverandører,« siger Harald Jellum, grundlægger og administrerende direktør i Companybook.
Ud over at tilbyde virksomheds- og finansiel information fra hele verden har Companybook også global information fra firmahjemmesider og mere end tre millioner nyhedskilder og sociale medieværktøjer, der hjælper kunder til at finde hinanden.
I Danmark har 600.000 virksomheder fra og med i dag en præfabrikeret profil på Companybook, og det er gratis i en prøveperiode at oprette sig. Siden kan man fortsætte gratis eller opgradere til Premium.