Ny klagemulighed på webshops

Ny klagemulighed på webshops

Share

Den 15. februar går en ny online klageportal for alle europæiske forbrugere i luften. Har du en webshop eller sender tilbud direkte på mail til dine privatkunder, skal du fremover linke til klageportalen fra din hjemmeside.

”Den nye klageportal Online Dispute Resolution skal give alle europæiske forbrugere én samlet platform til at klage direkte til den virksomhed i EU, hvor de har købt en vare eller ydelse online. Samtidig er det tanken, at det bliver nemmere for dig som webshop-ejer at håndtere klager fra dine kunder både i Danmark og i resten af EU,” siger advokat Kristian Weber fra ADVODAN Glostrup.

Hvad skal jeg gøre?
Ud over at henvise til din egen branches klageinstans har du fremover pligt til at oplyse dine kunder om ODR-platformen, hvis du driver nethandel.

Se også:  Udlandshandel truer danske butikker

Hvordan skal jeg gøre det?
Du skal i en kort tekst fortælle om muligheden for at klage over dine varer eller ydelser på ODR-platformen. Du kan finde eksempler på formuleringer på www.forbrugereuropa.dk – benytter du disse tekster, er du sikker på at overholde din oplysningspligt.

Hvor skal jeg gøre det?
Du skal henvise til den nye klageportal, så det er nemt at finde for dine kunder. Det kan eksempelvis være under kundeservice eller i dine handelsbetingelser på hjemmesiden. Kan man som forbruger købe dine produkter direkte fra dine tilbudsmails, skal du også linke til platformen her fra.

Del denne